آزاد، علی الله ) « )1396 تحلیل ساختاری- کارکردی جامعۀ مدنی در افغانستان، با تکیه بر مولفه های نظام اجتماعی ،»
دانشگاه هرات: نشریۀ بی نالمللی علوم اجتماعی، سال 1، شمارۀ 2، پیاپی.
ادرا کی، مرجان و عل یمحمدی اردکانی، جواد ) « )1394 جایگاه هنرمندان زن نقاش در عرصۀ تاریخ هنر ایران ،»
فصلنامۀ هنر علم و فرهنگ، دورۀ 4 ، شمارۀ 4، 16 - 1.
آغداشلو، آیدین ) « )1385 هنر ب یمخاطب »، فصلنامۀ حرفه و هنرمند ، شمارۀ 18 .
افسریان، ایمان ) « )1389 ب یینال قدرت، رقابت هنرمندان نقاش بر سر سرمای ههای چهارگانه در ارتباط با میدان
قدرت سیاسی »، فصلنامۀ حرفه و هنرمند ، شمارۀ 35 .
پا کباز، رویین ) 1387 ( دایرةالمعارف هنر ، تهران: نشر فرهنگ معاصر.
خرمی نژاد، آیتای ) 1383 ( نقش و تأثیر زن در هنرهای تجسمی ایران، پایا ننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد
اسامی تهران.
خزایی، محمد) 1368 ( کیمیای نقش، مجموعه آثار طراحی اساتید بزرگ نقاشی ایران و مکاتب نقاشی، جلد 1،
تهران: حوزۀ هنری سازمان تبلیغات اسامی.
خسرویان، فریبرز) 1389 ( تأ کید استاد محمود فرشچیان بر تقویت و اشاعۀ هنر در مدارس، )مصاحبه(، مجلۀ رشد
آموزش هنر ، شمارۀ 24 ، 29 - 26
داوودی پور، محمدعلی و دیگران ) 1385 ( نقاشی های برگزیدۀ محمود فرشچیان، جلد 3، تهران: زرین و سیمین.
دلریش، بشر ) 1375 ( زن در دورۀ قاجار ، تهران: انتشارات سورۀ مهر.
دهخدا، عل یا کبر) 1373 ( لغت نامۀ دهخدا ، چاپ اول از دورۀ جدید، تهران: مؤسسۀ انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
راودراد، اعظم و مریدی، محمدرضا و تقش یزادگان، معصومه ) « )1389 تحلیلی بر بازنمایی زن در نقاشی معاصر ایران ،»
نشریۀ زن در توسعه و سیاست، دورۀ 8، شمارۀ 1 ، 141 - 125
رفیعی راد، رضا و تومیریس، تهمینه ) « )1396 کارکرد پیکره در نقاشی دو دهۀ افغانستان »، دانشگاه کابل: نشریۀ
هنرهای زیبا ، دانشکدۀ هنرهای زیبا، شمارۀ 6، نمایۀ ISC ، افغانستان.
رفیع یراد، رضا و محمدزاده، مهدی ) « )1399 راهبردهای زنان نقاش افغانستان در بازآفرینی و احیای میراث تصویری
نگارگری در نقاشی معاصر این کشور »، پژوهشنامۀ خراسان بزرگ، شمارۀ 39 .
زهتاب، فاطمه و حسامی، منصور ) « )1396 نقاشان زن و بازنمایی جنسیت در هنر ایران مدرن »، فصلنامۀ کیمیا هنر ،
جلد ۶ ، شمارۀ ۲۵، 109 - 93
شریعتی مزینانی، سارا و مدرس صادقی، مریم ) « )1390 بازنمایی زن در آثار زنان نقاش معاصر ایران )با تأ کید بر نگاه
جنسی به زن( »، نشریۀ جامعه شناسی هنر و ادبیات، دورۀ 3، شمارۀ 2، 54 - 35
عمرزاد، عبدالواسع ) « )1397 فرازوفرود هنر افغانستان در سدۀ اخیر »، نشریۀ هنرهای زیبا ، دانشکدۀ هنرهای زیبا،
شمارۀ 9، دانشگاه کابل، نمایۀ ISC ، افغانستان.
فراهانی، الهه ) 1394 ( مطالعۀ تحلیلی آثار بانوان نگارگر قدیم و معاصر ایران )مطالعۀ موردی ده نفر ( ، پایا ننامۀ
کارشناس یارشد، دانشگاه تهران.
کاوه، علی احمد ) « )1397 بررسی وضعیت زنان ولایت هرات براساس پان کاری ملی برای زنان افغانستان ،»NAPWA«
دانشگاه هرات: نشریۀ بی نالمللی علوم اجتماعی، سال 2، شمارۀ 3 پیاپی.
کری ولش، استوارت) 1374 ( برگزیدۀ آثار یونسکو، مجلۀ ایرا نشناسی، سال 7، شمارۀ 7، 19 - 13
کشککی، برهان الدین ) « )۱۳۰۳ تاریخ افغانستان »، کابل: جریدۀ حقیقت، شمارۀ ۷۵.
گودرزی، مرتضی) 1385 ( جست وجوی هویت در نقاشی معاصر ایران، چاپ 2، تهران: نشر مطالعات علمی فرهنگی.
گودرزی، مصطفی و کشاورز، گلناز ) « )1386 بررسی مفهوم زمان و مکان در نگارگری ایرانی »، نشریۀ هنرهای زیبا ،
شمارۀ 31 ، 95 - 87 .
گودرزی، مصطفی، ) 1377 ( درآمدی بر نقاشی معاصر ایران، مجله هنرهای تجسمی، شمارۀ 2، 69 - 58
لیمن، اولیور ) 1390 ( درآمدی بر زیباشناسی اسلامی، مترجمان: نازنین اردوبازارچی و جواد فندرسکی، تهران: نشر علم.
مبینی, مهتاب و شا هوردی, امین ) « )1397 نگارگری ایران فراتر از نظریات »، پژوه شنامۀ گرافیک و نقاشی, دورۀ 1،
شمارۀ 1، شمارۀ پیاپی, 60 - 51 .
محبی، بهزاد ) « )1389 عناصر تصویری و شیوه های ترسیمی نگارگری در نقاشی معاصر ایران »، کتاب ماه هنر ، شمارۀ
141 ، 76-81 .
موسوی لر، اشرف السادات و شیرازی، ما همنیر ) « )1398 بازیابی و تفکیک لای ههای هویتی در نسخه های مصور چاپ
سنگی قاجار)مطالعۀ موردی: نسخه های ادبیات عامیانه( »، نشریۀ مبانی نظری هنرهای تجسمی، دورۀ 4، شمارۀ 1،
89 -101
مهاجر، شهروز و حامدی، حسن ) ۱۳۹۳( مکتب کما لالملک، تهران: نشر پیکره.
References:
Ahmed-Ghosh, H. (2003). A History of Women in Afghanistan: Lessons Learnt for the Future
or Yesterdays and Tomorrow: Women in Afghanistan. Journal of International Women’s Studies,
4(3), 1-14.
Aghdashloo, A. (2006). Unsolicited Art. Herfeh-honarmand, No. 18. (text in Persian)
Afsarian, I. (2010). Biennale of Power, Competition of Painters over Four Capitals concerning
the Field of Political Power. Herfeh-honarmand, No. 35. (text in Persian)
Appelrouth, S.; Edles, L. (2011). Feminist and Gender Theories. In Sociological Theory in the
Contemporary Era. Los Angeles: SAGE Publications.
Azad, A.(2017). Structural-Functional Analysis of Civil Society in Afghanistan, Based on the
Components of the Social System. International Journal of Social Sciences, Herat University, 1(2).
(text in Persian)
Carrie Welch, S. (1995). Selected Works of UNESCO. Journal of Iranian Studies, 7(7)19-19.
Davoodipour, M. A et al. (2006). Selected Paintings by Mahmoud Farshchian Production
Management. Tehran: Zarrin and Simin. (text in Persian)
Delrish, B. (1996). Women in the Qajar period. Tehran: Surah Mehr Publications. (text in Persian)
Dehkhoda, A. A (1998), Dehkhoda Dictionary. Tehran: University of Tehran Press. (text in
Persian)
Edraki, M.; AliMohammadi Ardakani, J. (2015). The Position of Female Painters in the Field of
Art History of Iran. Quarterly Journal of Art, Science, and Culture, 4(4)1-16. (text in Persian)
Farahani, E. (2015). Analytical Study of the Works of Women Painters of Ancient and
Contemporary Iran (a case study of ten people), M.A. Thesis at the University of Tehran. (text
in Persian)
Goodarzi, M. (2006). The Search for Identity in Contemporary Iranian Painting. Tehran:
Publication of Scientific and Cultural Studies.(text in Persian)
Goodarzi, M. and Keshavarz, G. (2007). A Study of the Concept of Time and Place in Iranian
Miniature. Journal of Fine Arts, 31, 58-69. (text in Persian)
Goodarzi, M. (1998). An Introduction to Contemporary Iranian Painting. Journal of Visual Arts.
(2)58-69. (text in Persian)
Kaveh, A. (2015). Study of the Situation of Women in Herat Province According to the National
Work Plan for Afghan Women ”NAPWA“. International Journal of Social Sciences, Herat
University. 2(3). (text in Persian)
Kashkaki, B. (1924). History of Afghanistan. Haghighat Journal. 75.(text in Persian)
Khazaei, M. (1989). The Chemistry of Role, Collection of Design Works of the Great Masters
of Painting of Iran and Schools of Painting. Vol. I. Tehran: The Art Center of the Islamic
Advertisement Organization. (text in Persian)
Khoraminejad, A. (2004). The role and Influence of Women in Iranian Visual Arts. M.A. Thesis,
Islamic Azad University of Tehran. (text in Persian)
Khosravian, F. (2010). Mahmoud Farshchian’s Emphasis on Strengthening and Disseminating
Art in Schools. (Interview), Journal of Art Education Development, 24, 26-29. (text in Persian)
Lyman, O. (2011). An Introduction to Islamic Aesthetics. (N. Ordobazarchi; J. Fenderski, trans.).
Alam Publishing: Tehran.
Mobini, M.; Shahverdi, A. (2018). Miniature of Iran beyond Theories. Journal of Alzahra
Research Journals of Graphic Arts & Painting. 1 (1), 51-60. DOI: 10.22051 / pgr.2019.21818.1010.
(text in Persian)
Mohajer, Sh.; Hamedi, H. (2014). Kamal Al-Molk School. Tehran: Peykareh Publishing. (text in
Persian)
Mohebbi, B. (2010). Visual Elements and Miniature Drawing Methods in Contemporary Iranian
Painting. Book of the Month of Art. 141,76 to 81. (text in Persian)
Mousaviller, A.; Shirazi, M. (2019). Retrieval and Separation of Identity Layers in Illustrated
Copies of Qajar Lithography (Case Study: Folk Literature Versions). Journal of Theoretical
Foundations of Visual Arts.4 (1), 89-101. DOI: 10.22051 / jtpva. 2019.25326.1052). (text in Persian)
Najafizada, S.; Bourgeault, I.; Labonté, R. (2019). A Gender Analysis of a National Community
Health Workers Program: A Case Study of Afghanistan. Global Public Health. 14(1), 23-36.
Omarzad, A. (2018). The Rise and Fall of Afghan Art in the Recent Century. Journal of Fine
Arts. No. 9, Kabul University, ISC Index, Afghanistan. (text in Persian)
Omrani, B. (2007). Afghanistan and the Search for Unity. Asian Affairs, 38(2),145-157. DOI:
10.1080/03068370701349086.
Pakbaz, R. (2008). Encyclopedia of Art. Tehran: Contemporary Culture Publishing. (text in
Persian)
Rafiei Rad, R.; Tomyris, T. (2017). The Function of the Body in Painting in Afghanistan for Two
Decades. Journal of Fine Arts. Faculty of Fine Arts, No. 6, Kabul Universit, Afghanistan. (text in
Persian)
Rafiei Rad, R.; Mohammadzadeh, M. (2020). Strategies of Afghan Women Painters in Recreating
and Reviving the Miniature Visual Heritage in Contemporary Painting of this Country. Journal of
Greater Khorasan.No 39. (text in Persian)
Ravadrad, A.; Moridi, M.; Taghshi Zadegan, M. (2010), an Analysis of the Representation of
Women in Contemporary Iranian Painting. Journal of Women in Development and Politics. 8(1),
125 to 141. (text in Persian)
Shariati Mazinani, S.; Modarres Sadeghi, M. (2011). Representation of Women in the Works of
Contemporary Iranian Women Painters (with Emphasis on the Sexual View of Women). Journal
of Sociology of Art and Literature. 3(2),35-54. (text in Persian)
Zehtab, F.; Hesami, M. (2017). Female Painters and the Representation of Gender in Modern
Iranian Art. Kimia-e- Honar. 6(25),93-109. (text in Persian)
URL:
URL 1: www.zarafshannegar.ir/Images/MemberDesign/3006/c1957f1b-b0c8-4311-bd2b-5ef7d
3cf457d.jpg
URL 2: www.zarafshannegar.ir/Images/MemberDesign/3007/e7386f8d-9c7c-4190-a302-2b59a
33130c4.jpg
URL 3: Artibition Archive: http://arthibition.net/en/product/show/36117
URL 4: Iran Watercolor Collection Archive: https://naghashi-abrang.ir