فهرست منابع
اسفندیاری مهنی، فاطمه؛ خدایاری، خدیجه (1391). «جنبه خیر و شر و جاندارانگاری آب در شاهنامه»، مطالعات داستانی، 1 (1)، 30-20.
آل ابراهیم دهکردی، صبا (1391). «آب در فرهنگ، معماری ونگارگری ایرانی»، گاهنامه پژوهشی دانشگاه پیام نور استان چهارمحال و بختیاری، 6، 28-14.
آل ابراهیم دهکردی، صبا؛ تقیپور، شهرام؛ رضایی، حمید (1393). «بررسی و تحلیل نقش آب در نگارههای داستان ضحاک شاهنامه طهماسبی»، مطالعات هنر اسلامی، 10 (20)، 7-19.
آموزگار، ژاله (1386). زبان، فرهنگ و اسطوره (چاپ اول)، تهران: معین.
آموزگار، ژاله (1387). تاریخ اساطیری ایران (چاپ یازدهم)، تهران: سمت.
الیاده، میرچا (1376). رساله ای در تاریخ ادیان (چاپ دوم)، ترجمه جلال ستاری، تهران: سروش.
بویس، مری (1374). تاریخ کیش زرتشت، ترجمه همایون صنعتیزاده، تهران: توس.
تفضلی، احمد (1375). آب در فرهنگ ایران باستان، دایرهالمعارف بزرگ اسلامی، مدخل آب، تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
حیدری، دریا (1392). «سوگند در شاهنامه و ارتباط اساطیری آن با آب و آتش»، پژوهشنامه ادب حماسی، 9 (16)، 35-61.
خسروانی شریعتی، سید محمود (1370). «آب حیات در فرهنگ اسلامی»، مشکوه،30، 74-63.
داندیس، دونیس ا ِ(1389). مبادی سواد بصری، ترجمه مسعود سپهر، تهران: سروش.
رضی، هاشم (1381). آیین مهر، تهران: بهجت.
سیمز، الینور (1388). آبهای نقرهای در پس زمینه، مجموعه مقـالات همـایش طبیعـت در شرق، تهران: فرهنگسـتان هنر.
طغیانی، احسان؛ قربانی، رحمان (1390). «بررسی و تحلیل بازتاب اساطیری آب در شاهنامه فردوسی»، کهن نامه ادب پارسی، 2 (1)، 86-69.
عفیفی، رحیم (1374). اساطیر و فرهنگ ایرانی در نوشتههای پهلوی، تهران: توس.
فردوسی، ابولقاسم (1385). شاهنامه هشت جلد در چهار جلد، به کوشش سعید حمیدیان، تهران: قطره.
قائمی، فرزاد؛ قوام، ابوالقاسم؛ یاحقی، محمد جعفر (1388). «تحلیل نقش نمادین اسطوره آب و نمودهای آن در شاهنامه فردوسی بر اساس روش نقد اسطورهای»، جستارهای نوین ادبی، 42 (4) (165)، 46-67.
کوپر، جی. سی (1380ح). فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه ملیحه کرباسیان، تهران: فرساد.
گری، بازیل (1385). نقاشی ایران، ترجمه عربعلی شروه، تهران: نشر دنیای نو.
ماه وان، فاطمه؛ یاحقی، جعفر؛ قائمی، فرزاد (1395). «بررسی نمادهای تصویری فر (با تاکید بر نگاره های شاهنامه)»، پژوهشنامه ادب حماسی، 11 (19)، 157-119.
ماهوان، فاطمه (1398). «بررسی نگاره های گذر سیاوش از آتش بر اساس نظریه بیش متنی ژرار ژنت»، پژوهشنامه ادب حماسی، 15 (27)، 217-191.
مختاری، محمد (1369). اسطوره زال، تهران: آگه.
هال، جیمز (1383). فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق و غرب (چاپ دوم)، ترجمه رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر.
هینلز، جان راسل (1386). شناخت اساطیر ایران، ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی، تهران: چشمه.
یاحقی، محمدجعفر (1369). فرهنگ اساطیر و داستانوارهها، تهران: فرهنگ معاصر.
References
Heydari, D., (2012). Swearing in the Shahnameh and its mythological connection with water and fire, research paper on epic literature, 9th year, vol. 16, 61-35. (Text in Persian).
Mafi Tabar, A., (2010). Thematic analysis of several examples of Siavash passing over fire in Shahnameh, mystical literature and cognitive mythology, volume 6, number 21, pp. 122-93(Text in Persian)..
Qaemi, F., (2009). Analysis of the symbolic role of the water myth and its manifestations in Ferdowsi's Shahnameh based on the method of mythological criticism, Literary Quests Quarterly, No. 165, Summer, pp. 69-93(Text in Persian)..
Afifi, R., (1995). Iranian mythology and culture, Tehran: Touos,. (Text in Persian)..
Al-Ebrahim Dehkardi, S., (2012). “Water in Iranian cCulture, aArchitecture and pPainting”, Pperiodical Research Journal of Payam Noor University of Chaharmahal and Bakhtiari Province, No. 6, 14-28,. (Text in Persian)
Al-Ebrahim Dehkardi, S., (2014). “Analysis of the role of water in the illustrations of the story of Dahhak Shahnameh Tahmasbi”,, Islamic Art Studies, No. 20, 7-11.),. (Text in Persian)
Amoozgar, J. ,(2007). Language, Cculture and Mmythology, Tehran: Moin,. (Text in Persian).
Amoozgar, J. ,(2008). Mythological History of Iran, Tehran: SAMTamt,. (Text in Persian)
Boyce, M., (1995). A History of Zoroastrianism, Ttranslated by Homayoun Sanetizadeh, Tehran: Touos., (Text in Persian)..
Cooper, J., (2000). An Illustrated Encyclopedia of Culture of Traditional Symbols, Ttranslated by Maleehe Karbasian, Tehran: Farsad (Text in Persian)..
Dandis, D., (2010). Basics A Primer of Vvisual literacy, Ttranslated by Masoud Sepehr, Tehran: Soroush, .(Text in Persian)..
Eliade, M., (1997). A Ttreatise on the Hhistory of Rreligions, Ttranslated by Jalal Sattari, Tehran: Soroush,. (Text in Persian).
Esfandeyari, F., Khodayari, K. (2013). “Good and evil aspects and animacy of water in the Shahnameh”, Fiction Studies, 1 (1), 20-30,Esfandiari,F., Khodayari, Kh.,(2012).The aspect of good and evil and animating water in Shahnameh, fictional studies, first year, Vol. 1, 20-41. (Text in Persian).
Ferdowsi, A., (2006). Shahnameh, Eeight Vvolumes in Ffour Vvolumes, Edited by Saeed Hamidian, Tehran: Qatreh,. (Text in Persian).
Gary, B., (2006). Persian Painting of Iran, Ttranslated by Arab Ali Sherveh, Tehran: Donyaye No Publishing,. (Text in Persian)..
Ghaemi, F., Ghavam, A., Yahaghi, M. (2010). “An interpretation of the symbolic function of Water Myth and itsmanifestations in Firdowsi’s Shahname based on mythological criticism”. New Literary Studies, 42 (2), 69-93. doi: 10.22067/jls.v42i2.4183, (Text in Persisn)
Hall, J., (2004). Illustrated Dictionary Pictorial anthology of Ssymbols in Eastern and Western Aart, Ttranslated by Roghieh Behzadi, Tehran: Farhang-e- Moaser, (Text in Persian)..
Haydari, D. (2014). Oath in Shahnameh and its mythic connection with water and fire. The Journal of Epicliterature, 9 (16), 35-61, (Text in Persian).
Hinels, J., (2007). PersianUnderstanding Iranian Mythology, Ttranslated by Jale Amoozgar and Ahmad Tafazoli, Tehran: Cheshmeh, (Text in Persian).
Jung, C., Carrington Hull, R. ,(2003). Four Archetypes: Mother, Rebirth,, Spirit, Trickster (3nd ed). Londn: ; Edition 3, Routledge.
Khosravani Shariati, S., (1991). “Water of life in Islamic culture”, Mashkwat Quarterly, No. 30, pp. 74-63,. (Text in Persian)..
Mahv Van, F. (2019). “The Study on the “Fire Ordeal of Siavosh’s Paintings” based on the Genette’s trannstextuality”, The Journal of Epicliterature, 15 (1), 191-218, , (2019). Examining the paintings of Siavash passing through the fire based on Gerard Genet's hypertextual theory, Research Journal of Epic Literature, year 15, number 27, pp. 191-217(Text in Persian)..
Mah Vvan, F., Yahaghi, M. J., Ghaemi, F., (2016). “The study of symbolic imagery of FarrExamining the visual symbols of Fa (In connection with the images in Shahnameh)”r with an emphasis on the illustrations of the Shahnameh, The Research Journal of Epic Literature, Year 11 (19), Number 19, pp. 119-157, (Text in Persian).
Meyer, M., (2007). The Bedford Introduction to Literature: Reading, Thinking, Writing, (8nd ed). Boston & New York: Edition; 8, Bedford/St. Martin's.
Mokhtari, Mohammad (1990). Ostore Zal, Tehran: Agah, .(Text in Persian).
Razi, H., (2002). Aeiane Mehr, Tehran: Behjat, .(Text in Persian)..
Sims, E., (2009). “Silver wwaters in the bbackground”, Aa Ccollection of Ppapers of the Nnature Cconference in the East, Tehran: Farhangestan-e- Honar,. (Text in Persian).
Sugg, R. ,(1993). Jungian Literary Criticism, USA: ; Northwestern University Press.
Tafazoli, A. ,(1996). Water in the culture of ancient Iran, Encyclopaedia of Islam, Water Entry, Tehran: Center of Encyclopaedia of Islam,. (Text in Persian).
Toghiani, E.,; Ghorbani, R., (2011). Investigation and analysis of the mythological reflection of water in Ferdowsi's Shahnameh, Persian literature classic, two quarterly, second year, first issue, spring and summer, pp. 69-86Toghyani, I., Ghorbani, R. (2011). “The study and analysis of the mythological reflections of water in Ferdowsi's Shahnameh”. Classical Persian Literature, 2 (1), 69-86, (Text in Persian)..
Yahaghi, M., (1990). Culture of Mythology and Tales, Tehran: Farhange Moaser, (Text in Persian).
URLs:
URL1. www.artonline.com
(access date: 10/11/2014).
URL2. www.caret.cam.ac.uk
(access date: 12/11/2014).
URL3. www.commons.wikimedia.org
(access date: 12/11/2014).
URL4. www.fitzmuseum.cam.ac.uk
(access date: 5/12/2014).
URL5. www.fotografia.islamoriente.com
(access date: 9/11/2014).
URL6. www.pinterest.com
(access date: 10/11/2014).