تحلیل مؤلفه‌های دیداری تعاملی داستان‌سرایی خبری (مطالعه موردی گزارش اسنوفال از خبرگزاری نیویورک‌تایمز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه گرافیک، دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده هنر دانشگاه شهید چمران اهواز

10.22051/pgr.2024.47453.1271

چکیده

امروزه ظهور پلتفرم‌های دیجیتال، فرصت‌ جدیدی را برای انتقال روایت‌ها‌ به شیوه‌های نوآورانه و تعاملی فراهم کرده است. در بستر این فناوری‌ها داستان‌سرایی به عنوان ابزاری قدرتمند برای انتقال اطلاعات و ایده‌ها، اهمیتی فزاینده پیدا کرده و در قامت یکی از این رویکردهای نوین، با استفاده از پیمایش‌های تعاملی، مخاطبان را درگیر روایت خبری کرده است و در عین حال تجربه دیداری جذابی را برای آنان رقم می‌زند. نظر به اینکه خبرگزاری‌های ایرانی به اطلاعات واضحی در مورد مؤلفه‌های ارتباط دیداری برای غوطه‌ور ساختن مخاطب و دستیابی به تأثیرات آن‌ها نیاز جدی دارند، هدف این مطالعه شناخت تکنیک‌های نوین داستان‌سرایی خبری و کاربرد آن‌ به منظور ارتقای سبک گرافیک خبری در خبرگزاری‌های ایرانی است و در ادامه به سوال چیستی داستان‌سرایی خبری و چگونگی کارکرد مؤلفه‌های دیداری تعاملی و نیز مزیت آن بر روش‌های پیشن پاسخ داده می‌شود. بر اساس یافته‌های این مقاله؛ داستان‌سرایی پیمایشی خبری، شکلی از خبر رسانی است که با تکیه بر مؤلفه‌های دیداری جذاب و با هدف غوطه‌ور ساختن هرچه بیشتر مخاطب در روند انتقال روایات خبری شکل گرفته است. در این نوع خبر رسانی، مؤلفه‌های تعاملی، از جمله رسانه‌ها و ساختار تعاملی نقش قابل توجهی دارند و خوانندگان می‌توانند با راحتی و لذت بیشتری در محتوای ارائه شده پیمایش کنند. این تعاملات پویا، برای ارتقاء تجربه خوانندگان و ارائه‌ محتوایی جذاب و متنوع است و سطح خبررسانی تصویری گرافیکی را که تا پیش از این با متن و اینفوگرافی‌های ثابت و مانند آن همراه بوده، با ترکیبی از فناوری‌های جدید ارتقا داده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of interactive visual components of news storytelling (Snowfall report case study from the New York Times)

نویسندگان [English]

  • mansour kolahkaj 1
  • Fatameh Ebrahimiy 2
1 Faculty of Art, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده هنر دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده [English]

امروزه ظهور پلتفرم‌های دیجیتال، فرصت‌ جدیدی را برای انتقال روایت‌ها‌ به شیوه‌های نوآورانه و تعاملی فراهم کرده است. در بستر این فناوری‌ها داستان‌سرایی به عنوان ابزاری قدرتمند برای انتقال اطلاعات و ایده‌ها، اهمیتی فزاینده پیدا کرده و در قامت یکی از این رویکردهای نوین، با استفاده از پیمایش‌های تعاملی، مخاطبان را درگیر روایت خبری کرده است و در عین حال تجربه دیداری جذابی را برای آنان رقم می‌زند. نظر به اینکه خبرگزاری‌های ایرانی به اطلاعات واضحی در مورد مؤلفه‌های ارتباط دیداری برای غوطه‌ور ساختن مخاطب و دستیابی به تأثیرات آن‌ها نیاز جدی دارند، هدف این مطالعه شناخت تکنیک‌های نوین داستان‌سرایی خبری و کاربرد آن‌ به منظور ارتقای سبک گرافیک خبری در خبرگزاری‌های ایرانی است و در ادامه به سوال چیستی داستان‌سرایی خبری و چگونگی کارکرد مؤلفه‌های دیداری تعاملی و نیز مزیت آن بر روش‌های پیشن پاسخ داده می‌شود. بر اساس یافته‌های این مقاله؛ داستان‌سرایی پیمایشی خبری، شکلی از خبر رسانی است که با تکیه بر مؤلفه‌های دیداری جذاب و با هدف غوطه‌ور ساختن هرچه بیشتر مخاطب در روند انتقال روایات خبری شکل گرفته است. در این نوع خبر رسانی، مؤلفه‌های تعاملی، از جمله رسانه‌ها و ساختار تعاملی نقش قابل توجهی دارند و خوانندگان می‌توانند با راحتی و لذت بیشتری در محتوای ارائه شده پیمایش کنند. این تعاملات پویا، برای ارتقاء تجربه خوانندگان و ارائه‌ محتوایی جذاب و متنوع است و سطح خبررسانی تصویری گرافیکی را که تا پیش از این با متن و اینفوگرافی‌های ثابت و مانند آن همراه بوده، با ترکیبی از فناوری‌های جدید ارتقا داده است.

کلیدواژه‌ها [English]

  • داستان‌سرایی پیمایشی
  • مؤلفه‌های دیداری
  • گرافیک خبری
  • نیویورک‌تایمز
  • اسنوفال