نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه گرافیک، دانشکده هنر، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده هنر دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
امروزه ظهور پلتفرمهای دیجیتال، فرصت جدیدی را برای انتقال روایتها به شیوههای نوآورانه و تعاملی فراهم کرده است. در بستر این فناوریها داستانسرایی به عنوان ابزاری قدرتمند برای انتقال اطلاعات و ایدهها، اهمیتی فزاینده پیدا کرده و در قامت یکی از این رویکردهای نوین، با استفاده از پیمایشهای تعاملی، مخاطبان را درگیر روایت خبری کرده است و در عین حال تجربه دیداری جذابی را برای آنان رقم میزند. نظر به اینکه خبرگزاریهای ایرانی به اطلاعات واضحی در مورد مؤلفههای ارتباط دیداری برای غوطهور ساختن مخاطب و دستیابی به تأثیرات آنها نیاز جدی دارند، هدف این مطالعه شناخت تکنیکهای نوین داستانسرایی خبری و کاربرد آن به منظور ارتقای سبک گرافیک خبری در خبرگزاریهای ایرانی است و در ادامه به سوال چیستی داستانسرایی خبری و چگونگی کارکرد مؤلفههای دیداری تعاملی و نیز مزیت آن بر روشهای پیشن پاسخ داده میشود. بر اساس یافتههای این مقاله؛ داستانسرایی پیمایشی خبری، شکلی از خبر رسانی است که با تکیه بر مؤلفههای دیداری جذاب و با هدف غوطهور ساختن هرچه بیشتر مخاطب در روند انتقال روایات خبری شکل گرفته است. در این نوع خبر رسانی، مؤلفههای تعاملی، از جمله رسانهها و ساختار تعاملی نقش قابل توجهی دارند و خوانندگان میتوانند با راحتی و لذت بیشتری در محتوای ارائه شده پیمایش کنند. این تعاملات پویا، برای ارتقاء تجربه خوانندگان و ارائه محتوایی جذاب و متنوع است و سطح خبررسانی تصویری گرافیکی را که تا پیش از این با متن و اینفوگرافیهای ثابت و مانند آن همراه بوده، با ترکیبی از فناوریهای جدید ارتقا داده است.
کلیدواژهها [English]