آژند، یعقوب (1391) از کارگاه تا دانشگاه، پژوهشی در نظام آموزشی استاد شاگردی و تبدیل آن به نظام دانشگاهی در نقاشی ایران، تهران: مؤسسۀ تألیف ترجمه و نشر آثار هنری متن.
________ (1393) هفت اصل تزیینی هنر ایران، تهران: پیکره.
ادراکی، مرجان؛ علیمحمدی اردکانی، جواد (1394) «جایگاه هنرمندان زن نقاش در عرصۀ تاریخ هنر ایران»، دانش هنرهای تجسمی، 3(1) ،1- 16.
اسکندری، ایرج (1385) «جنبش هنر انقلابی»، هنرهای تجسمی، 9(25)، 50-53.
افسریان، ایمان (1393) «دانستن درمان است»، چیدمان، 3(6)، 17-22.
بیانی، مهدی (1363) احوال و آثار خوشنویسان، جلد2، تهران: علمی
پاکباز، روئین (1387) دایرةالمعارف هنر، چاپ9، تهران: فرهنگ معاصر.
پورتر، ایو (1380) «کاغذ ابری و ابریسازی»، ترجمۀ جمیله دبیری، نامۀ بهارستان، 2(3)، 67-74.
چیتسازها، مهدی (1387) «مدرنیسم علیه مدرنیسم»، آینۀ خیال، 2(11)، 25- 35.
خزایی، محمد (1368) کیمیای نقش، مجموعه آثار طراحی اساتید بزرگ نقاشی ایران و مکاتب نقاشی، جلد1، تهران: حوزۀ هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
خودداری نائینی، سعید (1389) «اسنادی در باب طلب کاغذ ابری»، پیام بهارستان، 11(7)، 117-123.
خسرویان، فریبرز (1389) «تأکید استاد محمود فرشچیان بر تقویت و اشاعۀ هنر در مدارس»، رشد آموزش هنر، 8(2)، 26- 29
داودیپور، محمدعلی و دیگران (1386) نقاشیهای برگزیدۀ محمود فرشچیان، چاپ3، تهران: زرین و سیمین.
دیماند، موریس اسون (١٣٨٣) راهنمای صنایع اسلامی، ترجمۀ عبدالله فریار، تهران: علمی فرهنگی.
ذکاء، یحیی (1369) «کاغذ ابری»، آینده، (5)، 371- 379.
_______ (1392) «کاغذ ابری، اوج احساس در تلفیق رنگ و کاغذ»، رشد آموزش (هنر)، 11(1)، 54- 57.
راودراد، اعظم؛ مریدی، محمدرضا؛ تقیزادگان، معصومه (1389) «تحلیلی بر بازنمایی زن در نقاشی معاصر ایران»، زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 8(1)، 125-141.
رفیعیراد، رضا (1396) «کاربست اصل پنجم تزیینی نگارگری در نقاشی معاصر ایران»، همایش جایگاه نقوش تزیینی در کیفیت بصری آثار هنر اسلامی، تهران: مرکز تحقیقات هنر اسلامی نگاره.
رفیعیراد، رضا؛ ابوالحسن مقدمی، سودا؛ افهمی، رضا؛ شکرپور، شهریار (1398) «نقش نقاشان زن، در احیا و حفظ سنت نگارگری در نقاشی معاصر ایران (در چهار دهۀ اخیر)» پیکره، 8(18)، 1-17.
رفیعیراد، رضا؛ محمدزاده، مهدی (1399) «مقایسۀ شیوههای کاربست سنتهای تصویری نگارگری در آثار نقاشان زن معاصر در ایران و افغانستان» گرافیک و نقاشی، 3(5)، 91- 106.
زهتاب، فاطمه؛ حسامی، منصور (1396) «نقاشان زن و بازنمایی جنسیت در هنر ایران مدرن»، کیمیای هنر، 6(25)، 93-109.
شریعتی مزینانی، سارا؛ مدرس صادقی، مریم (1390) «بازنمایی زن در آثار زنان نقاش معاصر ایران (با تأکید بر نگاه جنسی به زن)»، جامعهشناسی هنر و ادبیات، 3(2)، 35- 54.
فراهانی، الهه (1394) مطالعۀ تحلیلی آثار بانوان نگارگر قدیم و معاصر ایران، پایاننامۀ کارشناسیارشد رشتۀ نقاشی، دانشکدۀ تجسمی، دانشگاه تهران.
قرهباغی، علیاصغر (1381) «انسانزداییهای بینالی»، گلستانه، 5(41)، 67- 71.
کازرونی، ماتیسا (1381) بررسی گرایشهای سنتی در آثار نقاشان معاصر ایران، پایاننامۀ کارشناسیارشد رشتۀ نقاشی، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر تهران.
کری ولش، استوارت (1374) «محمود فرشچیان، برگزیدۀ آثار یونسکو»، ایرانشناسی، 7(1)، 171-181.
گرابر، الگ (1387) مروری بر نقاشی ایرانی، ترجمۀ مهرداد وحدتی دانشمند، چاپ2، تهران: متن.
گودرزی، مصطفی (1377) «درآمدی بر نقاشی معاصر ایران»، هنرهای تجسمی، (2)، 58- 69.
صحافزاده، علیرضا (1391) «ورشکستگی مطلق هنر معاصر ایران، پرسههای یک ناظر بیرونی»، گلستانه (120)، 46- 49.
صمدزادگان، بهرنگ (1388) «نسل قبل: از مدرنیسم وارداتی تا پستمدرنیسم صادراتی»، تندیس، (159)، 13.
ضیایی، محمدباقر (1391) «هستی فرم از هاویه رنگ»، فرهیختگان، (822)، 9
مایل هروی، نجیب (1372) کتابآرایی در تمدن اسلامی، مشهد: آستان قدس رضوی
مجرد تاکستانی، اردشیر (1372) راهنمای نقاشی و کتابآرایی در ایران، قم: آستان مقدس حضرت معصومه(س).
محبی، بهزاد؛ حسنخانی قوام، فریدون؛ رنجبر، مهسا (1396) «نقش زن در نگارههای دورۀ صفوی با تأکید بر آثار رضا عباسی»، پژوهشنامۀ زنان،8، 97- 121.
وکیلی، بیتا (1393) مجموعه آثار بیتا وکیلی، تهران: ایدۀ خلاقیت.
References
Afsarian, I. (2014). Knowing is the Cure, Chideman, Third Year, 3(6), 17-22 (Text in Persian).
Azhand, Y. (2012). From the Studio to the University, A Research in the Educational System of the Student-Teacher and Its Transformation Into A University System in Iranian Painting, Tehran: Institute for the Translation and Publication of Text Works of Art (Text in Persian).
Azhand, Y. (2014). Seven Decorative Principles of Iranian Art, Tehran: Peykareh (Text in Persian).
Bayani, M. (1984). Biography of Calligraphers, (Vol. 2), Tehran: Elmi (Text in Persian).
Cary Welsh, S. (1995). Selected works of UNESCO, Journal of Iranian Studies, 7(1), 171-181 (Text in Persian).
Chitsazha, M. (2008). Modernism vs. Modernism, Ayeneh Khial, 2(11), 25-35 (Text in Persian).
Davoodipour, M. A. (2007) Selected Paintings of Mahmoud Farshchian, (3rd ed.), Tehran: Zarrin and Simin (Text in Persian).
Dimand, M. E. (2004). Guide to Islamic Industries, Translated by Abdullah Faryar, Tehran: Elmi Farhangi (Text in Persian).
Edraki, M. & Ali Mohammadi Ardakani, J. (2015). Role of Iranian Women Painters in Iranian Art History (Emphsize 70s and 80s era), Knowledge of Visual Arts, 3(1), 1-16 (Text in Persian).
Eskandari, I. (2006). Revolutionary Art Movement, Visual Arts Studies, 9(25), 50-53 (Text in Persian).
Farahani, E. (2015). Analytical Study of the Works of Ancient and Contemporary Iranian Women Painters, Master Thesis in Painting, Faculty of Visual Arts, University of Tehran, Tehran, Iran (Text in Persian).
Goodarzi, M. (1998). An Introduction to Contemporary Iranian Painting, Honarhaye Tajassomi, 2, 58-69 (Text in Persian).
Grabar, O. (2008). A Review of Iranian Painting, Translated by Mehrdad Vahdati Daneshmand, (2nd ed.), Tehran: Matn (Text in Persian).
Greenberg, C. (1961). Modernist Painting, Usa: Arts Yearbook.
Greenberg, C. (1968). Avant-Garde Attitudes : New Art in the Sixties, John Power Lecture in Contemporary Art, Australia: Power Institute of Fine Arts, University of Sydney.
Issa, R. (2001). Iranian Contemporary Art, London: Booth-Clibbor
Kazeruni, M. (2002). A Study of Traditional Tendencies in the Works of Contemporary Iranian Painters, Master Thesis in Painting, Faculty of Visual Arts, Tehran University of Arts, Tehran, Iran (Text in Persian).
Khazaei, M. (1989). Kimia ye Naghsh, Collection of Design Works of the Great Masters of Iranian Painting and Schools of Painting, (Vol. 1), Tehran: Islamic Propaganda Organization Art Cente (Text in Persian).
Khoddary Naini, S. (2010). Documents on Requesting Cloud Paper, Payame Baharestan, 11(7), 117-123 (Text in Persian).
Khosravian, F. (2010). Professor Mahmoud Farshchian's Emphasis on Strengthening and Disseminating Art in Schools, Journal of the Development of Art Education, 8(2), 26-29 (Text in Persian).
Mayel Heravi, N. (1993). Book Design in Islamic Civilization, Mashhad: Astan Quds Razavi Publications (Text in Persian).
Mohebi, B., Hassan Khani Ghavam, F., & Ranjbar, M. (2017). The Role of Women in the Safavid period Emphasizing on Reza Abbasi's Works, Women Studies, 8(0), 97-121 (Text in Persian).
Mojarad Takestani, A. (1993). Guide to Painting and Book Decoration in Iran, Qom: Astan Moqaddas Publications of Hazrat Masoumeh (PBUH) (Text in Persian).
Pakbaz, R. (2008). Encyclopedia of Art, (9th ed.), Tehran: Farhange Moaser (Text in Persian).
Porter, E. (2001). Cloudy Paper and Cloud-Making, Translated by Jamileh Dabiri, Name Baharestan, 2(3), 67-74 (Text in Persian).
Qarabaghi, A. A. (2002). Biennial Dehumanizations, Golestaneh, 5(41), 67-71 (Text in Persian).
Rafiei Rad, R. (2017). Application of the Fifth Decorative Principle of Painting in Contemporary Iranian Painting, Conference on the Place of Decorative Patterns in the Visual Quality of Islamic Works of Art, Tehran: Negareh Islamic Art Research Center (Text in Persian).
Rafiei Rad, R., Abolhassan Moghaddami, S., Afhami, R. & Shokrpour, Sh. (2020). Role of Women Painters in the Restoration and Preservation of Miniature in Contemporary Painting in Iran (in the last four decades), Paykareh, 8(18), 1-17. doi: 10.22055/pyk.2020.15540 (Text in Persian).
Rafiei Rad, Reza, Mohammadzadeh, Mehdi. (2020). Comparison of the methods of applying pictorial traditions of painting in the works of contemporary female painters in Iran and Afghanistan. Graphic Arts and Painting Research, 3 (5), doi: 10.22051 / pgr.2020.32007.1069 (Text in Persian).
Ravdrad, A. & Moridi, M. R. and Taqhi Zadegan, M. (2010). An Analysis of the Representation of Women in Contemporary Iranian Painting, Woman in Development and Politics, 8(1), 125-141 (Text in Persian).
Sahafzadeh, A. (2012). The Absolute Bankruptcy of Contemporary Iranian Art, The Strolls of an External Observer, Golestaneh, 120, 46-49 (Text in Persian).
Samadzadegan, B. (2009). Previous Generation: From Imported Modernism to Export Postmodernism, Tandis, 159, 13 (Text in Persian).
Scheiwiller, S. G. (2013). Performing the Iranian State: Visual Culture and Representations of Iranian Identity, (Anthem Middle East Studies), United Kingdom: Anthem Press (Text in Persian).
Shariati Mazinani, S. & Modares Sadeghi, M. (2011). Representation of Women in the Contemporary Female Paintings, Sociology of Art and Literature, 3(2), 35-54 (Text in Persian).
Vakili, B. (2014). Bita Vakili Collection, Tehran: Ide Khalaqiyat (Text in Persian).
Zehtab, F. and Hesami, M. (2017). Women Painters and Representation of Sexuality in the Art of Modern Iran, Kimia-ye-Honar,6(25), 93-109 (Text in Persian).
Ziaei, M. B. (2012). Existence of Form From Havieh Rang, Farhikhtegan,, 822, 9 (Text in Persian).
Zoka, Y. (1990). Cloud Paper, Ayandeh, 5, 371-379 (Text in Persian).
Zoka, Y. (2013). Cloudy paper, The Peak of Emotion in the Combination of Color and Paper, Roshde Amoozesh(Honar), 11(1), 54-57 (Text in Persian).
URL(s)
URL1: www.christies.com/lot/lot-bita-vakili-iranian-b-1973-untitled-5828122/?sc_lang=zh
URL2: www.metmuseum.org/art/collection/search/39524
URL3: https://tehranauction.com/auction/AF-1352-2/