منابع
احمدی ملکی، رحمان (1386) ورنی، رشد آموزش هنر، 4، 50 ـ 54.
اسدی، سمیرا (1396) مطالعۀ فرم و محتوای نقوش به کار رفته در نمکدانهای شاهسون، پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشگاه علم و هنر یزد.
اشرفپور، عقیل (1391) مستندنگاری ورنیبافی، ادارۀ میراثفرهنگی و صنایعدستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی.
اشرفی، مریم؛ پناهی، افسانه؛ رستمی، هدی (1391) بررسی آداب، رسوم، فرهنگ، هنر و پوشاک ایل شاهسون، پایاننامۀ کارشناسی، دانشگاه شریعتی.
امین غفاری، رعنا (1392) نمادشناسی دستبافتههای ایل شاهسون اردبیل، پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشگاه علم و هنر یزد.
ایزدی جیران، اصغر (1391) تجسم فرهنگ در هنر؛ مردمنگاری ورنیهای قرهداغ آذربایجان، رسالۀ دکتری، گروه علوماجتماعی، دانشگاه تهران.
____________ (1394) «بازار ورنی: زندگینامۀ اجتماعی دستبافتههایی از لومه دره تا تهران»، جامعهشناسی هنر و ادبیات، (7)1، 41 ـ 61.
آرین فر، ساناز (1382) بررسی نمادین نقوش زیراندازهای ایل شاهسون، پایاننامۀ کارشناسی، دانشگاه سوره، تهران.
بابایی، سحر؛ سامانیان، صمد (1400) «مطالعۀ پایاننامههای کارشناسیارشد رشتۀ صنایعدستی دانشگاه هنر براساس آییننامههای مصوب دانشگاه؛ موردپژوهی: پایاننامههای داوریشده از مهرماه 1391 تا مهرماه 1396»، نامۀ هنرهای تجسمی و کاربردی،14(31).
بهآفرین، فرشاد؛ نوروزی، صونا (1390) «شناخت ویژگیهای فنی و هنری ورنی آذربایجان شرقی و وضعیت فعلی ورنیبافی در استان»، ادارۀ کل پژوهش استانها و خارج از کشور، واحد آموزش و پژوهش صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی.
جدید مغانلو، شهروز (1389) دلبافتهها: صنایعدستی عشایر ایل شاهسون، اردبیل: محقق اردبیلی.
____________ (1394) وَرنی، اردبیل: ادارۀ کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان اردبیل.
جهانی، مهدی؛ چوبداری، لیلا (1394) «مطالعۀ تطبیقی طرح محرمات کورگانی در گلیم ایل شاهسون با گلیم اقوام یکجانشینِ استان اردبیل در اواخر دورۀ قاجار»، مطالعات تطبیقی هنر، 9(5)، 79 ـ 93.
حاجیلو، فتانه؛ امیرقاسمی، مینو (1391) «نگارههای زندگی ایلات ارسباران در مفرشی به نام ورنی»، پژوهشهای انسانشناسی ایران، (2)1، 149 ـ 166.
حاجیلو، فتانه (1390) «ورنی عاشقانهای از ایلات ارسباران»، همایش ملی هنر، فرهنگ، تاریخ و تولید فرش دستباف ایران و جهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد.
خالقی، موسیالرضا (1390) بررسی ویژگیهای تاریخی، فرهنگی و هنری گلیمهای سوزنی منطقۀ کرمان و آذربایجان، پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشگاه هنر تهران.
خالقی، موسیالرضا (1392) «بررسی طرح و نقش در گلیم ورنیهای منطقۀ آذربایجان»، کتاب ماه هنر، (176)، 96 ـ 103.
رستمی، فریده (1397) تحلیل فرمی نقشمایههای ورنیهای عشایر آذربایجان شرقی، پایاننامۀ ارشد، دانشگاه سوره، تهران.
رضالو، رضا؛ آیرملو، یحیی؛ پورکریمی، پرویز (1396) «مطالعۀ نقوش نمادین طلب باران و مفاهیم آن در ورنیهای مغان»، هنرهای حوزۀ کاسپین، (1)، 133 ـ 153.
زارعی، محمدرضا (1390) طراحی و ساخت آثار سرامیکی کاربردی در دکوراسیون داخلی با استفاده از طرحها و نقوش گلیم شاهسون، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان.
زاهدی، نازگل (1393) کاربرد طرحها و نقوش دستبافتههای شاهسون در زندگی روزمرۀ شهری، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی.
سعادتی، رها؛ حسامی، منصور؛ موسوی لر، اشرف السادات؛ افهمی، رضا (1400) «تحلیل تقابلهای دوگانه در ساختار ورنیهای عشایر شاهسون دشت مغان (مطالعه موردی زیراندازها)»، مبانی نظری هنرهای تجسمی، 6(2)، 114-127.
سعادتی، رها (1400) تحلیل ساختارگرایانه ورنیهای دشت مغان، رسالۀ دکتری، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا(س).
سلیمی، هاجر (1394) مطالعه و بررسی تطبیقی نقوش حیوانی دستبافتههای عشایری ایل شاهسون و ایل قشقایی (گلیمهای یکرو)، پایاننامۀ ارشد، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه سمنان.
صادقپوری، الهام (1395) «بررسی ظاهری و مفهومی نقشمایههای حاشیهای متداول در گلیمبافتهای استان اردبیل»، پژوهش هنر، (12)6، 1 ـ 12.
صالحی، علی (1381) «نقوش در وَرنی»، کتاب هنر ماه، (45 و 46)، 140 ـ 142.
صانعی، طیبه (1395) مطالعۀ موتیفهای گلیم عشایر شاهسون و ایل قشقایی، پایاننامۀ ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی.
صباحی، طاهر (1397) شاهسون مروری بر دستبافتههای عشایر شاهسون، ترجمۀ نازیلا دریایی، تهران: ویژه نشر.
عبادی، فاطمه (1397) نمادشناسی نقوش و اشکال هندسی و حیوانی در وَرنیهای منطقۀ ارسبارانِ ایران، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
عبادی، فاطمه (1400) نمادها و نگارهها در نقوش ورنیهای منطقۀ ارسباران ایران، تهران: ندای کارآفرین.
عبداللهی، آمنه (1393) «راهبردهای گسترش و فعالسازی صنایع روستایی؛ مطالعۀ موردی: صنایعدستی ایل قرهداغ (ارسباران) ورنیبافی»، تعاون و روستا، (21)، 25 ـ 51،
عزتاللهی نژاد، طیبه (1393) «گردونۀ مهر نمادی مقدس و خوشیمن در سوماکهای آذربایجان»، هنرپژوه،(4)، 2 ـ 9.
عزیزی زنگیر، مرتضی (1376) بررسی نقش و نگار در قالیچه و گلیم منطقۀ گرمی مغان، پایاننامۀ کارشناسی، دانشگاه تهران.
فدایی، مریم (1390) «حفظ اصالت فرهنگی با نقش و طرح ورنیبافی»، کتاب ماه هنر، (156)، 144 ـ 120.
قانی، افسانه (1390) «نقشمایۀ طاووس در دستبافتههای گلیمی اقوام شاهسون و قشقایی»، گلجام، (20)، 7 ـ 20.
قلیپور، شیرین (1389) بررسی عناصر تصویری وَرنی عشایر شاهسون اردبیل تصویرسازی شهر اردبیل، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
کاظم پور، مهدی (1398) «مطالعۀ ابزارآلات ورنیبافی روستایی آذربایجان در دورۀ صفویه بر اساس مطالعۀ موردی، نقوش سنگمزارهای گورستان آس کلیبر»، گلجام،(35)، 129-157.
کاظمی، فهمیده (1383) بررسی طرح و رنگآمیزی گلیمهای شاهسون، پایاننامۀ کارشناسی، دانشگاه علم و هنر یزد.
کوهستانی، حسین؛ دشتی، قادر (1383) «تحلیل اقتصادی ـ اجتماعی تولید و بازار ورنی در مناطق عشایری ارسباران با تأکید بر شرایط بعد از اسکان، مقالههای همایشهای ایران»، ذخایر انقلاب، ویژۀ همایش ساماندهی عشایر ایران، 73 ـ 76.
محمدی، سیمین (1394) «بررسی ساختار طرح و نقش از منظر زیباییشناسی در ورنی اردبیل»، همایش ملی فرش دستبافت خراسان جنوبی.
_________ (1395) مطالعۀ تطبیقی طرح، نقش و رنگ در آثار ورنی مناطق اردبیل و قفقاز طی سه دهۀ اخیر و ارائۀ یک اثر مبتنی بر مطالعات، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
محمودی، فتانه؛ شایستهفر، مهناز (1387) «بررسی تطبیقی نقوش دستبافتههای ایل شاهسون و قفقاز»، گلجام، 4(11)، 25 ـ 40.
ملجایی، زهرا؛ اکبری، فاطمه (1391) «بررسی محملهای نمادین و ساختارهای طرحهای ورنی ایل ارسباران»، هنرهای تجسمی نقشمایه،5(13)، 45 ـ 54.
مولوی تبریزی، مهدخت (1373) بررسی و آسیبشناسی و مرمت و احیا گلیم شاهسون، پایاننامۀ کارشناسی، پردیس اصفهان.
میزبان، هاجر (1382) بررسی نقوش ورنی عشایر شاهسون، پایاننامۀ کارشناسی، دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
هال، آلستر (1378) گلیمهای ایرانی، ترجمۀ کرامتاله افسر، تهران: فرهنگسرا.
هدایتی، محمودمحمد و شبنم احمدی (1389) دلبافتههای عشایر مستندنگاری وَرنی، اردبیل: اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری،
یاوری، حسین (1374) «نگرشی بر سوماک ورنی (زیرانداز سنتی عشایر و روستاییان استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل با شهرت جهانی) همراه با بررسی امکانات بالقوه تولیدی و ظرفیتهای صادراتی و بررسی مسائل و مشکلات، راهحلها و پیشنهادات»، مجموعه مقالات سمینار شناخت استعدادهای بازرگانی ـ اقتصادی آذربایجان، 345 ـ 352.
References
Abdolahi, A. (2014). "Strategies for expanding and activating rural industries Case study: Handicrafts of Qara Dagh tribe (Arsbaran) Varni Bafi". Journal of Taavon& Rosta, (21), 25- 51, (Text in Persian).
Ahmadi Maleki, R. (2007). "Varni". Journal of Roshde Amozeshe Honar, (4), 50_ 54, (Text in Persian).
Amin ghafari, R. (2013). The symbol of the Shahsavan tribe hand woven of Ardebil( Master Thesis). University of Science and Arts of Yazd, (Text in Persian).
Aryanfar, S. (2003). The symbolic study of the motifs of Shahsavan tribe rugs, (BA Thesis). Sooreh University, (Text in Persian).
Asadi, S. (2018). The study of the form and content of the motifs used in the Shahsavan saltbag(Master Thesis). University of Science and Arts of Yazd, (Text in Persian).
Ashrafi, A., Panahi, A., & Rostami, H. (2012). Studying customs, culture, art and clothing of the Shahsavan tribe (BA Thesis). Shariati Technical and Vocational College, (Text in Persian).
Ashrafpoor, A. (2012). Vernibafi documentary. Administration of Cultural Heritage of East Azarbaijan Province, (Text in Persian).
Azizi Zangir, M. (1997). Studying motifs of carpet and kilim in region of Germi Moghan (BA Thesis). University of Tehran, (Text in Persian).
- Babaee, S. Samanian, S. (2021). "Studying master's theses in the field of handicrafts of the University of Arts based on the approved regulations of the university; Case study: Theses reviewed from October 2011 to October 2016". Journal of Visual& Applied Arts, (31), (Text in Persian).
Behafarin, F. Norouzi, S. (2011). Recognition of the technical and artistic characteristics of East Azerbaijan Varni and the current state of Varni in the provinc, Education and Research Unit of East Azarbaijan Broadcasting, (Text in Persian).
Ebadi, F. (2021). Symbols and images in the Varni motifs of Arsbaran region of Iran, Tehran: Nedaye Karafarin ,(Text in Persian).
Ebadi, F. (2018). Symbolism of geometric and animal shapes and designs in Varni weaving in the Arasbaran region of Iran (Master’s thesis). Alzahra University, (Text in Persian).
Egharloo, Siamak. Hadi Abozari and Mahdi Keshavarz Afshar. (2017). "A comparative study on the origin and variety of motifs in shahsavan salt bags and Caucasian textiles". Journal of History Culture and Art Research, (6), 255- 265.
Ezatollahinezhad, T. (2014). "Swastika a sacred and auspicious symbol in the sumaks of Azerbaijan". Journal of Honar pajoh, (4), 2- 9, (Text in Persian).
Fadaei, M. (2011). "Preservation of cultural authenticity with motif and design of Varnibafi". Journal of Ketabheh Mah-e Hona, (156), 120- 144, (Text in Persian).
Ghani, A. (2012). "Peacock Motifs on Hand-woven Kilims of Qashqai and Shahsavan Tribes". Journal of Goljaam, (20), 7-20, (Text in Persian).
-Gholipour, sh. (2010). Analysis of Visual Elements of Shahsavan Ardabil Nomadic Varni(Master’s thesis). University of Tehran, (Text in Persian).
Hajiloo, F. Amirghasemi, M. (2012). "Moifs of life's Arsbaran tribe in a rug called Varni". Iranian journal of anthropological Research, (2), 149- 166, (Text in Persian).
Hajiloo, F. (2011). " Arsbaran tribe's Varni ". National conference on art, culture, history and production of handmade carpets of Iran and the World. Islamic Azad University Najafabad Branch, (Text in Persian).
Hedayati, M.M., & Ahmadi, Sh. (2010). Woven nomads: Verni's documentary, Ardebil: Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization of Ardabil Province, (Text in Persian).
Hull, A. (1993). Kilim: The complete guide: History, pattern, technique identification, London: Thames and Hudson.
Izadi.jeiran, A. (2015). "Varni Market: Social Biography of Weavings from Lumah-Darah to Tehran". Sociological Journal Of Art And Literature, (1), 41- 61, (Text in Persian).
Izadi.jeiran, A. (2012). The embodiment of culture in art: Ethnography of Karadaq Azerbaijan varnies( Doctoral dissertation). University of Tehran, (Text in Persian).
Jadid Mughanlou, Sh. (2015). Varni, Ardebil: Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization of Ardebil Province, (Text in Persian).
Jadid Mughanlou, Sh. (2010). Handicrafts of Shahsavan tribe, Ardebil: University of Mohaghegh Ardebili, (Text in Persian).
Jahani, M. Choobdari, L. (2015). "A comparative study of Kurgani stripes’ pattern in the kilim of Shahsavan tribe and the Kilim of Sedentary people of Ardebil province in the late Qajar time". Journal of Motaleat-e Tatbighi-e Honar, (9), 79 _ 93, (Text in Persian).
Kazemi, F. (2004). Studying design and color of Shahsavan's kilims(BA thesis). University of Science and Arts of Yazd, (Text in Persian).
Kazempour, M. (2019). "Study of Azerbaijan village carpet tools in the Safavid period: The case study of Ass Gravestone in Kaleybar city". Journal of Goljaam, (35), 129-157, (Text in Persian).
Khaleghi.M.R (2013). "Studing designs and motifs in carpets of the Azerbaijan region". Journal of Ketabheh Mah-e Honar, (176), 96- 103, (Text in Persian).
Khaleghi,M.R .(2011). Analyzing features of historical, culture and artistic needle kilims region kerman and azarbaijan(Master’s thesis). University of Art, (Text in Persian).
Kohestani, H.,& Dadshti, Gh. (2004). "Socio-economic analysis of varni production and market in nomadic areas of Arsbaran with emphasis on resettlement conditions". Articles of Iranian conferences, Nomadic Quarterly, Reserves of the Scientific and Cultural Revolution, special for the organizing conference of Iranian Nomad, 73-76, (Text in Persian).
Mahmoudi F.,& Shayesteh-far M. (2009)."The comparative study of motifs in Shahsavan and Caucasus’s Carpets". Journal of Goljaam, (11), 25-40, (Text in Persian).
Maljaei, Z.,& Akbari, F. (2012). "Studying symbolic elements and structures of Arasbaran tribe of Varnier designs". Journal of Honarhaye tajasomi naghshmaye, (13), 45-54, (Text in Persian).
Mizban, H. (2003). Studying Varni s motif of Shahsavan nomad (BA thesis). University of Tehran, (Text in Persian).
Mohammadi, S. (2017). The comparative study of design, figure and the color in Varni weaving works of Ardabil and Caucasus area during last three decades along with providing a pattern based on studies (Master’s thesis). Tabriz Islamic Art University, (Text in Persian).
Mohammadi, S. (2015). "Studying design and motif from an aesthetic perspective in Ardebil Varni". National Conference Handmade Carpet of South Khorasan, (Text in Persian).
-Molavi tabrizi, M. (1994). Studying and pathology and restoration of Shahsavan kilim (BA thesis). Art University of Isfahan, (Text in Persian).
Rezaloo, R., Ayremlou, Y.,& Purkarimi, P. (2019). "Study of the seeking rain symbolic designs and its concepts on the Moghan’s Varnies". Journal of Mutaliat-i Hunar-I Bumi, (1), 203-223, (Text in Persian).
Rostami, F. (2018). Form analyzing of the motifs of the nomad of East Azerbaijan`s varni (Master’s thesis). Sooreh University, (Text in Persian).
Saadati, R., Hesami, M., Mosavilar, A., &Afhami, R. (2021). "Analysis of binary oppositions in the structure of Varnies of Shahsavan nomads in Moghan plain: The case study of rugs". Journal of Scholarly Journal of Theoretical Principles of Visual Arts, (6), 114 – 127, (Text in Persian).
Saasati, R. (2021). Structure analysis of moghan plain Varni (Doctoral dissertation). Alzahra university, (Text in Persian).
Sabahi, T. (2018). Shahsavan; shahsavan hand- woven carpets and textiles at a glance, Tehran: Vijeh nashr, (Text in Persian).
Sadeghpouri, E. (2017). "Facial and conceptual examination of margin drawings in Ardabil province Kilim weavings". Journal of SciJPH, 6 (12), 1-12, (Text in Persian).
Salehi, A. (2002). "Motifss in Varni". Journal of Ketabheh Mah-e Honar, (45-46), 140- 14, (Text in Persian)..
Salimi, H. (2015). Comoarative study of animal motifs in kilims of Qashgai and Shahsavan(Master’s thesis). Semnan University (Text in Persian).
Sanei, T. (2016). A comparison of motifs of rugs of Shahsavan monads and Qashqai tribe (Master’s thesis). Islamic Azad University, (Text in Persian).
Tanavoli, P. (1985). Shahsavan Iranian rugs and textiles. Rizzoli.
Wertime, John T. (1998). Sumak bags of Northwest Persian and Trancaucasia. Laurence King.
Yavari, H. (1995). " A perspective on Varni (the traditional rugs of nomads and villagers of East Azarbaijan and Ardabil provinces with world fame) along with the review of potential production facilities and export capacities and review of issues and problems, solutions and suggestions". Collection of articles of the seminar on recognition of business-economic talents of Azerbaijan, 352-345, (Text in Persian).
Zahedi, N. (2014). Application of designs and motifs hand woven by shahsavan in urban everyday life( Master’s thesis). Islamic Azad University, (Text in Persian).
Zarei, M.R. (2011). Designand manufacture ofceramicartininterior decorationwith the shahsavan rugs motifs and designs (Master’s thesis). Art University of Isfahan, (Text in Persian).