منابع
آژند، یعقوب. (1393). بازکاوی یک اشتباه، ﻣﺤمد زﻣان ﻓرنگیﺧﻮان (ﻣﺘرﺟﻢ). ﻣحمد زﻣان ﻓرنگیﺳاز (نقاش). نشریه هنرهای زیبا هنرهای تجسمی. 19 (3). 39- 44.
آیتاللهی، زهره؛ ساروخانی، سعیده؛ حضوری، مژگان. (1397). نمادها سخن میگویند. تهران. عترت نو.
آشوری، محمدتقی؛ مرادی، علی. (1387). بررسی تطبیقی نقوش سنتی با طبیعت. نشریه نگره. شماره6. 21- 29.
افضلطوسی، عفتالسادات؛ حسنپور، مریم. (1391). نقش نمادهای آیینی و دینی در نشانههای بصری گرافیک معاصر ایران. نشریه مطالعات ملی. 13 (1)، 135- 161.
الیاسی، الهام؛ شفیعی، زاهد؛ افشارمهاجر، کامران؛ امیرشاهی، میراحمد؛ شیرازی، محمود. (1396). هماهنگی معنای اولیه و ضمنی نماد با هویت برند. در راستای خلق لوگوی فرهنگ محور. نشریه مبانی نظری هنرهای تجسمی. شماره 6. 85- 98.
اشرف، احمد. (1387). هویت ایرانی در بین ایرانیان خارج از کشور. جلد دوم سنت و تجدد. تهران. بواتن فرهنگی معاونت امور بینالملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
باقریانفر، مصطفی؛ سیادت، علی؛ لهرابی، یعقوب. (1397). تبیین مؤلفههای هویت اجتماعی دانشجویان بر اساس استفاده از برنامههای پیامرسان موبایلی (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان). نشریه جامعهشناسی کاربردی. 29 (4). 79- 98.
بورکهارت، تیتوس. (1392). هنر مقدس. ترجمه جلال ستاری. تهران. سروش.
بهنام، جهانبخش. (1375). ایرانیان و اندیشه جدید. تهران. فرزان روز.
پاکباز، رویین. (1378). دایرهالمعارف هنر. تهران. فرهنگ معاصر.
پورمختار، صدیقه؛ مراثی، محسن. (1399). تحلیل امکان تحقق فضای سوم در نقاشی معاصر ایران بر مبنای اندیشه پسااستعماری هومی بهابها. نشریه نگره. شماره 56. 119-109.
پسااستعماری هومی بهابها. نشریه نگره. شماره 56. 119-109.
پهلوان، فهیمه. (1381). درآمدی بر تحلیل عناصر تصویری آرم. چاپ اول. تهران. ناشر دانشگاه هنر.
تامسن، منصور. (1394). کارگاه طراحی نقوش سنتی (1). چاپ دهم. تهران. شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
توحیدی، فائق. (۱۳۷۹). فن و هنر سفالگری. تهران. سمت.
جوانی، اصغر؛ خزایی، محمد؛ کلاهکج، منصور. (1395). چیستی هویت بصری ایرانی از منظر گرافیک. نشریه باغ نظر. 13 (40). 35-44.
زریابی، محمد؛ عابددوست، حسین. (1400). بررسی بازتاب هویت ملی در طراحی بستهبندی ایران با تأکید بر مؤلفۀ خط فارسی (مطالعه موردی: بستهبندیهای برگزیدۀ محصولات مواد غذایی دوسالانۀ طراحی گرافیک ایران «سرو نقرهای»). نشریه جامعهشناسی هنر و ادبیات. 13 (2). 179-207.
زمانی، عباس. (1352). طرح آرابسک و اسلیمی در آثار تاریخی اسلامی ایران. نشریه هنر و مردم. شماره 126. 34-17.
زهیری، علیرضا؛ بابایی، رضا. (1381). انقلاب اسلامی و هویت ملی. تهران. زلال کوثر.
ژوله، تورج. (1381). پژوهشی در فرش ایران. تهران. یساولی.
سری، فهیمه؛ آژند، یعقوب. (1401). کاربرد نقوش در گرافیک معاصر «با نگاهی به نقوش مسجد جامع اصفهان». نشریه گرافیک و نقاشی. 6 (4). 68-81.
شایگان، داریوش. (1386). افسون زدگی جدید، هویت چهل تکیه و تفکر سیال. ترجمه فاطمه ولیانی. تهران. فروزان.
شریفزاده، محمدرضا؛ کریمیپور، زهرا. (1396). تحلیل عوامل هویت بخش در طراحی بستهبندی صنایع دستی روستایی ایران با رویکرد صادرات. نشریه اقتصاد فضا و توسعه روستایی. 6 (3). 37-55.
شیرازی، ماهمنیر. (1395). بازیابی لایههای هویتی در نسخههای مصور چاپ سنگی قاجار (نمونه موردی: تعداد سیزده نسخه با محتوای حماسی و ادبی). نشریه نگارینه هنر اسلامی. 3 (11). 28-45.
شیرازی، ماهمنیر؛ موسویلر، اشرفالسادات. (1396). بازیابی لایههای هویتی در هنر دورة قاجار (مطالعة موردی کاشیهای دوره قاجار). نشریه نگارینه هنر اسلامی. 3 (41). 17-30.
صدقیان حکاک، نسرین؛ رستمی، پروین. (1399). بازنمایی هویت گرافیک ایران در نمایشگاههای بینالمللی (اکسپو)، پژوهشنامه اورمزد. شماره 53. 6-23.
صفابخش، درسا. (1395). مطالعه طراحی لوگوهای نوشتاری و تصویری در گرافیک معاصر ایران (1370- 1380)، پایاننامه کارشناسیارشد ارتباط تصویری. استاد راهنما: الهه پنجهباشی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکز. دانشکده هنر و معماری.
عمید، حسن. (1391). فرهنگ عمید. چاپ 38. تهران. امیرکبیر.
فرید، امیر. (1401). دستهبندی کتیبههای شبیه نوشتاری در هنر اسلامی. نشریه نگره. شماره 63. 45-55.
فلاحی، فرزانه؛ سلیمانی، بهزاد. (1398). ارزیابی تطبیقی تأثیر لوگو از منظر نشانهشناسی بر نگرش مشتریان به برند. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی. 24 (3). 43-50.
ﮐﺎﺳﺘﻠﺰ، ﻣﺎﻧﻮﺋﻞ. (1380). ﻋﺼﺮﺍﻃﻼﻋﺎﺕ: ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ، ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ؛ ﻗﺪﺭﺕ ﻫﻮﻳﺖ. جلد دوم. ترجمه حسن ﭼﺎﻭﺷﻴﺎﻥ. ﺗﻬﺮﺍﻥ. ﻃﺮﺡ ﻧﻮ.
کاظمیاسفه، نگار. (1395). طراحی لباس ایرانی اسلامی با بهرهگیری از نقوش اسلامی در جهت هویت بخشیدن به فرهنگ و هنر ایران. مجموعه مقالات برگزیده دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت. 126-134.
کلاهکج، منصور. (1398). جستاری در هویتنمایی ملی، 50 سال گرافیک معاصر ایران (مقطع زمانی 1340 تا 1390). نشریه مطالعات ملی. 20 (3). 140-156.
کنبای، شیلار.ر. (1383). نقاشی ایرانی. ترجمه مهناز شایستهفر. تهران. موسسه انتشارات هنر اسلامی.
لالر، رابرت. (1362). هندسه قدسی. استعاره نظام عالم. نشریه هنر و معماری. شماره 3. 85-76.
محبوبی اردکانی، محمدحسین. (1379). تاریخ موسسات تمدنی جدید در ایران. تهران. دانشگاه تهران.
مطهری، مرتضی. (1382). تعلیم و تربیت در اسلام. چاپ چهارم.تهران. صدرا.
معین، محمد. (1391). فرهنگ معین. جلد ششم. چاپ 11.
ملکی، سپیده؛ اسداللهی، مصطفی؛ شاهرودی، فاطمه. (1395). بازنمایی هویت ملی ایران در طراحی گرافیک با تاکید بر عصر جهانی شدن. مطالعات ملی. 17 (3). 69-82.
مینایی، لیلا. (1396). بررسی کاربرد عناصر تصویری ملی و سنتی در هویت بخشی به بستهبندی محصولات سوغات خوراکی ایرانی. پایاننامه کارشناسیارشد. استاد راهنما: محسن مراثی. دانشگاه شاهد. دانشکده هنر.
منصوریشاد، طیبه؛ دلاور، علی؛ مظفری، افسانه. (1397). بررسی میزان و نوع استفاده از پیامرسانهای تلفن همراه هوشمند نزد زنان خانهدار تهران. نشریه پژوهشنامه زنان. 9 (2). 129-150.
نفیسی، سعید. (1383). مجموعه سخنرانیهای سعید نفیسی با موضوع پیشرفتهای ایران در عصر پهلوی. تهران. چاپخانه فردوسی.
هال، جیمز. (1393). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمه رقیه بهزادی. چاپ دوم. تهران. فرهنگ معاصر.
هنرپرورتمیز، سیدحامد. (1395). رمزگشایی نشانهها در طراحی آرمها و لوگوها در ایران. سومین کنفرانس پژوهشهای نوین در عمران، معماری و شهرسازی. برلین. آلمان.
References
Afzal Tousi, E. S., Hasanpour, M., (2011). "The role of ritual and religious symbols in the visual signs of contemporary Iranian graphics". Journal National Studies, 13 (1), 135-161, (Text in Persian).
Ashraf, A., (2007). Iranian identity among Iranians abroad, the second volume of tradition and modernity, Tehran: Cultural Boatan of the International Affairs Department of the Ministry of Culture and Islamic Guidance, (Text in Persian).
Ashuri, M. T., Moradi, A., (1387). "A comparative study of traditional motifs with nature" Negre Journal, 6, 21-29, (Text in Persian).
Ayatollahi, Z.; Sarukhani, S., Hozouri, M., (2017). The symbols speak, Tehran: Atrat No publishing house, (Text in Persian).
Azhand, Y., (2013). "Re-examination of a mistake, Mohammad Zaman Farangikhuan (translator); Mohammad Zaman Farangisaz (painter)", Journal of Fine Arts, Visual Arts, 19 (3), 39-44, (Text in Persian).
Bagheriyanfar, M., Siyadat, A., Lohrabi, Y. (2017). "Explaining the components of students' social identity based on the use of mobile messaging programs (case study: undergraduate students of Isfahan University)". Journal of Applied Sociology, 29 (4), 79-98. (Text in Persian).
Behnam, J., (1375). Iranians and New Thought, Tehran: Farzan Rooz. (Text in Persian).
Burkhart, T., (2012). Sacred Art, translated by: Jalal Sattari, Tehran: Soroush. (Text in Persian).
Castells, M., (1380). Information age: economy, society and culture; The power of identity, vol. 2, translated by: Hassan Chavishian, Tehran: Tareh Nu. (Text in Persian).
Eliyasi, E., Shafi'i, Z., Afshar Mohajer, K., Amirshahi, M. A.; Shirazi, M., (2016). "Coordinating the primary and implicit meaning of the symbol with the brand identity, in order to create a culture-oriented logo". Theoretical Principles of Visual Arts, 6, 85-98. (Text in Persian).
Falahi, F., Soleimani, B., (2018). "A comparative evaluation of the effect of the logo from a semiotic point of view on the attitude of customers towards the brand". Journal of Fine Arts - Visual Arts, 24(3), 43-50. (Text in Persian)..
Farid, A., (1401). "Classification of inscriptions similar to writing in Islamic art" Negreh Journal, 63, 55-45. (Text in Persian).
Hall, J., (2014). A pictorial dictionary of symbols in the art of the East and the West, translated by: Ruqieh Behzadi, Tehran: Farhang Masazer, second edition. (Text in Persian).
Henderson, P.W., Cote, J.A., Leong, S.M., Schmitt, B., (2003). "Building strong brands in Asia: selecting the visual components of image to maximize brand strength". International Journal of Research in Marketing, Vol. 20: 297-313.
Henderson, P.W., Cote, J.A. (1998). "Guidelines for Selecting or Modifying Logos", Journal of Marketing, 62: 14–30.
Honarparvar Tamiz, S.H., (2015). Decoding signs in the design of logos and logos in Iran, the third conference on modern researches in civil engineering, architecture and urban planning, Berlin, Germany. (Text in Persian).
Hynes, N. (2009). "Colour and meaning in corporate logos: An empirical study", Journal of Brand Management. 16 (8): 545- 555.
Javani, A., Khazaei, M., Kolahkej, M., (2015). "What is Iranian visual identity from a graphic perspective". Journal of Baghe Nazar, 13(40), 35-44, (Text in Persian).
Joule, T., (2011). Research on Iranian carpets, Tehran: Yasawli Publications, (Text in Persian).
Keller, K.L. (1993). "Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity", Journal of Marketing, 57 (1): 1–22.
Kanbai, S.R., (2013). Iranian painting, translated by: Mahnaz Shaistafar, Tehran: Islamic Art Publishing Institute, (Text in Persian).
Kazemi-asfe, N., (2015). "Designing Iranian Islamic clothing using Islamic motifs in order to identify Iran's culture and art". a collection of selected articles of the 10th Congress of Pioneers of Progress, 126-134, (Text in Persian).Kolahkaj, M., (2018). "Research on national identity, 50 years of contemporary Iranian graphics (1340 to 1390)". National Studies Journal, 20 (3), 140-156, (Text in Persian).
Lawler, R., (1362). "Qudsi geometry, the metaphor of the universe". art and architecture magazine, 3, 76-85, (Text in Persian).
Madadpour, M., (1374). Manifestations of spiritual wisdom in Islamic art; Tehran: International Publishing Company, (Text in Persian).
Mahboubi Ardakani, M. H., (1379). History of new civilizational institutions in Iran, Tehran: Tehran University Press. (Text in Persian).
Maleki, S., Asadollahi, M., Shahroudi, F., (2015). "Representation of Iran's national identity in graphic design with an emphasis on the era of globalization". National Studies, 17 (3), 69-82, (Text in Persian).
Mansourishad, T., Delawar, A., Mozafari, A., (2017). "Investigating the amount and type of use of smart cell phone messengers among housewives in Tehran". Women’s Studies Journal, 9 (2), 129-150, (Text in Persian).
Minaei, L., (2016). Investigating the use of national and traditional image elements in giving identity to the packaging of Iranian edible souvenir products, Master's thesis, supervisor: Mohsen Morathi, Shahid University, Faculty of Arts, (Text in Persian).
Minaei, Leila; Marasy, Mohsen (2018). "Recognizing the Capability of National and Traditional Images in Identifying the Packaging of Products for Export (Case Study: Iranian Edible Export)". Journal of History Culture and Art Research, 7 (1), 205 -214.
Moin, M., (2011). Farhang Moin, volume 6. 11th edition, (Text in Persian).
Motahari, M., (1382). Education in Islam, 4th edition, Tehran: Sadra, (Text in Persian).
Nafisi, S., (1383). Saeed Nafisi's collection of lectures on Iran's developments in the Pahlavi era, Tehran: Ferdowsi Publishing House, (Text in Persian).
Omid, H., (2011). Farhang Omid, 38th edition, Tehran: Amirkabir, (Text in Persian).
Pahlevan, F., (2011). An introduction to the analysis of logo image elements, Tehran: Hanar University Publisher, 1st edition, (Text in Persian).
Pakbaz, R. (1378). Encyclopaedia of Art, Tehran: Contemporary Culture, (Text in Persian).
Pakzad, N., Shahroudi, F., (1400). identity and identity creation in contemporary graphic artist, 5th International Conference and 6th National Conference on Civil Engineering, Architecture, Art and Urban Design, (Text in Persian).
Pourmokhtar, S., Marathi, M., (2019). "Analysis of the possibility of realizing the third space in contemporary Iranian painting based on the post-colonial thought of Homi Bhabha". Negre Journal, 56, 119-109, (Text in Persian).
Qadri Suleimandarabi, T., (2008). The identity of Iranian art in contemporary Iranian graphics (recent decade), master's thesis, supervisor: Abdolreza Charei, Ministry of Science, Research and Technology - Nabi Akram Non-Profit and Non-Governmental Higher Education Institute - Faculty of Arts, (Text in Persian).
Safabakhsh, D., (2015). Studying the design of written and visual logos in contemporary Iranian graphics (2010-2015), master's thesis in visual communication, supervisor: Elaha Panjebashi, Islamic Azad University, Tehran Branch, Faculty of Art and Architecture, (Text in Persian).
Sedeqian Hakak, N., Rostami, P., (2019). "Representation of Iran's graphic identity in international exhibitions (expo)". Ourmozd Research Journal, 53, 6-23, (Text in Persian).
Seri, F., Azhand, Y., (2021). The use of motifs in contemporary graphics, "Looking at the motifs of Isfahan Jame Mosque", Graphic and Painting Journal, 4 (6), 68-81.
Sharifzadeh, M.R., Karimipour, Z., (2016)." Analysis of the identity factors in the packaging design of rural handicrafts of Iran with an export approach". Journal of Space Economy and Rural Development, 6 (3), 37-55, (Text in Persian).
Shaygan, D., (2016). The new enchantment, identity of 40 reliance and fluid thinking, translated by: Fateme Valiani, Tehran: Forozan Publishing, (Text in Persian).
Shirazi, M., Mousavilar, A. A., (2016). "Recovery of layers of identity in the art of the Qajar period (a case study of Qajar period tiles)". Negarineh Islamic Art, 3(41), 17-30, (Text in Persian).
Shirazi, M., (2015). "Retrieving the layers of identity in illustrated versions of Qajar lithographs (case example: 13 versions with epic and literary content)" Islamic Art Illustrated, 3 (11), 28-45, (Text in Persian).
Thomson, M., (2014). Traditional Pattern Design Workshop (1), Tehran: Iran Textbook Publishing Company, 10th edition, (Text in Persian).
Towhidi, F., (1379). The art of pottery. Tehran: Side, (Text in Persian).
Towfiq, Y., (2009). Investigating the impact of packaging design on brand identity in the food industry, "Tek Macaron brand case study", senior thesis, supervisor: Mohammad Mehdi Parhizgar, advisor: Ojan Karimi, Payam Noor University - Payam Noor University, Tehran Province - Faculty of Social and Economic Sciences, (Text in Persian).
Zariyabi, M., Abeddoost, H., (1400). "Investigating the reflection of national identity in Iran's packaging design with an emphasis on the Persian calligraphy component (case study: selected packages of food products of the two-year Iranian graphic design "Silver Cypress")". Sociological Journal of Art and Literature, 13 (2), 179-207, (Text in Persian).
Zamani, A., (1352). "Arabesque and Islamic designs in Islamic historical works of Iran". Art and People Magazine, 126, 17-34, (Text in Persian).
Zohiri, A., Babaei, R., (1381). Islamic revolution and national identity, Tehran: Zalal Kausar, (Text in Persian).