Comparison of the Refraction and Multi Surfacification of the Iranian Miror’s Art and Cubism.

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant prof. of Painting, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran. (Corresponding Author)

2 M.A. of Painting, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran. Iran.

Abstract

the mirror’s art is one of the Iranian traditional art. It is mainly used for interior decoration of monuments. The mirror can be considered the latest initiative of Iranian artists in the fine arts. Iranians have used it for interior design and decoration. As a matter of fact implementation of designs with small and large mirrors are used to decorate the interior surfaces of the buildings, which creates a brilliant and sparkling space. The result is a consistent reflection of light from the countless parts of the mirror and creating a pleasant and dreamy atmosphere. The equivalent of this brilliant atmosphere can be seen in various forms of modern art, for instance, cubism. This article is an attempt to answer the question whether there is a similarity between multidimensional images in Iranian mirror’s art and cubism. Thus in order to achieve the purpose of the research, the author has divided the common visual signs between the Iranian mirror and the art of cubism into their visual signs. Hence using a descriptive analytical method, visual concurrency and collecting library and field information we will study some aspects of the sample. The result of the matching and the studies show; there are similarities between refraction and multidimensional images in the Iranian mirror and cubism regardless of the time and space conditions.

Keywords


آبادی، محمدعلی و سمیه جمالیان (1391). «بازشناسی الگوهای آینه‌کاری در بناهای قاجاری شیراز». فصلنامه علمی پژوهشی نگره. شماره 22.
ابن‌عربی، محی‌الدین (1386). فصوص‌الحکم. برگردان محمدعلی موحد و صمد موحد. تهران: کارنامه. چاپ دوم.
آرناسون، یورواردور هاروارد (1367). تاریخ هنر نوین. ترجمه محمدتقی فرامرزی. تهران: زرین / نگاه.
بکولا، ساندرو (1387). هنر مدرنیسم. ترجمه رویین پاکباز. تهران: فرهنگ معاصر.
پارمزانی، لوردانا (1390). شورشیان هنر قرن بیستم. ترجمه مریم چهرگان. تهران: نشر نظر. چاپ دوم.
پاکباز، رویین (1381). در جست‌وجوی زبان نو. تهران: نگاه
ـــــــــــــ (1385). دایره‌المعارف هنر .تهران: فرهنگ معاصر.
پورزرین، رضا (1392) «مطالعه تطبیقی نشانه‌های بصری در آینه‌کاری ایرانی با نقاشی آپ آرت» در نشریه نگره، شماره 27: 87 ـ 75.
ـــــــــــــــ (1396). «مطالعه تطبیقی نشانه‌های بصری در آینه‌کاری ایرانی و انتزاع پسانقاشانه (مورد مطالعاتی رنگ و فرم هندسی)» در همایش جایگاه نقوش تزئینی در کیفیت بصری آثار هنر اسلامی. تهران: مرکز تحقیقات هنر اسلامی نگاره.
پورزرین، رضا و اصغر جوانی (1393). «مطالعه تطبیقی نشانه‌های بصری در آینه‌کاری ایرانی و هنر فتوکلاژ (مورد مطالعاتی فتوکلاژهای دیوید هاکنی)». نشریه هنرهای زیبا. هنرهای تجسمی، دوره نوزدهم: 4.
رحیم‌آبادی، منصوره (1391). «از آینه‌کاری دیروز تا طراحی داخلی امروز». رشد آموزش هنر. دوره دهم: 2.
شاطریان، رضا (1390). تحلیل معماری مساجد ایرانی.  تهران: نورپردازان.
کپس، جئورگی (1392). زبان تصویر. تهران: رویش.
کوپر، دوگلاس (1366). تاریخ کوبیسم. ترجمه محسن کرامتی. تهران: نوبهار. چاپ اول.
کیانی، محمد یوسف (1376). تزئینات وابسته به معماری دوران اسلامی. تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
گاردنر، هلن (1378). هنر در گذر زمان. ترجمه محمدتقی فرامرزی. تهران: آگاه.
گیدئون، زیگفرید (1350). فضا، زمان، معماری. ترجمه منوچهر مزاینی. جلد 2. تهران: نگاه.
مجتهدی، کریم (1354). مجله فرهنگ و زندگی. تهران: وزارت فرهنگ و هنر.
مؤتمن، علی (1384). راهنما یا تاریخ آستان قدس رضوی. تهران: آستان قدس.
 
Aliabadi, M. and Jamalian, S (2012), Recognition of Mirror Work Patterns in Qajar Monuments at Shiraz, Negareh Journal, No. 22.
Arnason, H (1988), A History of Modern Art, Translated by Faramarzi, M. T. Tehran: Zarrin / Negah.
Bocola, S (2008), The Art of Modernism, Translated by Pakbaz R. Tehran: Farhang-e-Moaser
Cooper, D (1987), The Cubist Epoch, Translated by Keramati, M., Tehran: Nobahar (1st ed)
Gardner, H (1999), Art Through the Ages, Translated by Faramarzi, M. T., Tehran: Agah
Gideon, Z (1971), Space, Time and Architecture, Translated by Mazini, M, Tehran: Negah, Vol. 2.
Ibn Arabi, M (2007), Fusus-al-Hikam (The Bezels of Wisdom), Translated by Movahed, M. A. and Movahed, S. Tehran: Karnameh, (2nd ed)
Kepes, G (2013), The Language of Vision. Tehran: Rooyesh.
Kiani, M.Y (1997), Decorations related to Islamic Era Architecture, Tehran: Iran Cultural Heritage Organization.
Mojtahedi, K (1975), Farhang-o-Zendegi Magazine. Tehran: Ministry of Art and Culture.
Pakbaz, R (2002), In Search of a New Language. Tehran: Negah.
Pakbaz, R (2006), Encyclopedia of Art. Tehran: Farhang-e-Moaser.
Parmesani, L (2011), Art of the Twentieth Century: Movements translated by Chehregan, M. Tehran: Nazar. (2nd ed)
Pourzarrin, R (2013), A Comparative Study of Visual Signs in Persian Mirror Work and Op Art Painting. Negareh Journal No. 27: 75-87.
Pourzarrin, R (2017), A Comparative Study of Visual Signs in Persian Mirror Work and Post-Painterly Abstraction (subject of study: Geometric color and form) in the Conference of Status of Decorative Patterns in the Visual Quality of Islamic Artworks. Tehran: Negareh Research Center for Islamic Art.
Pourzarrin, R. and Javani, A (2014), A Comparative Study of Visual Signs in Persian Mirror Work and Photo-Collage Art (Subject of study: Photo-Collages of David Hockney). Fine Arts Journal, Plastic Arts, Vol. 19:4.
Rahim Abadi, M (2012), From Mirror Work of Yesterday to Modern Interior Design. Growth of Art Education, Vol.10: 2.
Shaterian, R (2011), Analysis of Iranian Mosques Architecture. Tehran: Noor Pardazan
Motamen, A (2005), Guide and History of Astan Quds Razavi. Tehran: Astan Quds.