احمدی توانا، اکرم، (1393)، «بررسی بینامتنی نگارهی پادشاهی جمشید از شاهنامهی بایسنقری»، باغ نظر، سال 11، شمارهی 28، 54- 47.
اردستانی رستمی، حمیدرضا، (1396)، «تیامت میاندورودی (بینالنهرین)، جمشید و ضحاک»، تاریخنامهی خوارزمی، سال 5، شمارهی 20، 39- 13.
انصاری، مجتبی، (1390)، باغ ایرانی، زبان مشترک منظر در ایران و هند، منظر، دوره 3، شماره 13، 11- 6.
ایزدی، عباس، احمدپناه، سید ابوتراب، (1395)، «بررسی تطبیقی عناصر بصری نگارههای دربار جمشید و دربار فریدون در شاهنامهی طهماسبی با تأکید بر ترکیببندی نگارهها»، نگره، دورهی 11، شمارهی 38، 78- 60.
آذری، علاءالدین، (1387)، «پژوهشی در زمینهی اساطیر مشترک ایران و هند»، فصلنامهی علمی پژوهشی تاریخ، سال 3، شماره10، 26- 5.
بیکمرادی، نرگس، (1387)، «بررسی تطبیقی فرم و رنگ در دو نگارهی: به بند کشیدن ضحاک در شاهنامهی بایسنقری و شاهنامهی شاه طهماسبی»، فصلنامهی هنر، شمارهی 77، 260- 242.
پرنیان، موسی، بهمنی، شهرزاد، (1391)، «بررسی و تحلیل نمادهای بخش اساطیری شاهنامه»، متنشناسی ادب فارسی، سال 4، شمارهی 1، 110- 91.
جمشیدی، فرخلقا، (1393)، بررسی اوضاع اقتصادی و اجتماعی خراسان در عصر شاهرخ تیموری، پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد، رشته تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان.
جهاندار، حوریه. (1395). مطالعه و شناسایی جنبه بیانگری نگارههایی از شاهنامه ابراهیمسلطان و محمد جوکی با تکیه بر ویژگیهای اجتماعی و هنری، پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر تهران.
حسینی، سید رضا، ذکاوت، سحر، (1399)، مطالعه تحلیلی تصاویر پرندگان شکاری در نگارههای شاهنامه طهماسبی، نگره، دوره 15، شماره 53، 69- 51.
دیماند، موریساسون؛ (1365)، راهنمای صنایع دستی، ترجمه عبدالله فریار، چاپ دوم، تهران: علمی و فرهنگی.
سمرقندی، کمالالدین عبدالرزاق، (1383)، مطلعالسعدین و مجمعالبحرین، به اهتمام عبدالحسین نوایی، جلد 2 و 3، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شراتو، امبرتو، گروبه، ارنست، (1384)، هنر ایلخانی و تیموری، ترجمه: یعقوب آژند، چاپ دوم، تهران: مولی.
فردوسی، ابوالقاسم، (1391)، شاهنامهی حکیم ابوالقاسم فردوسی، به تصحیح پژمان پورحسین، نسخهی پیدیاف www.takbook.com.
کنبای، شیلا. (1380). نگارگری ایرانی، ترجمه: مهناز شایستهفر، تهران: موسسه مطالعات هنر اسلامی.
لطیفیان، نارملا، شایستهفر، مهناز، (1381)، «بررسی ویژگیها و مطالعهی تطبیقی نگارههای ایرانی در دوران تیموری و صفوی (دوشاهنامهی بایسنقری- شاه طهماسبی)»، دوفصلنامهی مدرس هنر، دورهی 1، شمارهی 2، 66- 55.
مبینی، مهتاب، شاهوردی، امین، (1397)، نگارگری ایران فراتر از نظریات، گرافیک نقاشی، دوره 1، شماره 1، 60- 51.
میرجعفری، حسین. (1379)، تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در دورهی تیموریان و ترکمانان، اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
میرخواند، محمد بن خاوندشاه بن محمود، (1375)، روضهالصفا فی سیره الانبیاء و الملوک و الخفاء، تهذیب و تلخیص عباس زریاب، جلد 3 و 6، تهران: علمی و فرهنگی.
ندرلو، مصطفی، پورعلیاکبر، مریم، (1386)، «بررسی ساختار تصویری و طراحی (دیزاین) کتب کهن شاهنامهی بایسنقری و هفتاورنگ جامی»، دوفصلنامهی مدرس هنر، دورهی 2، شمارهی 2، 93- 77.
واله اصفهانی قزوینی، محمدیوسف، (1379)، خلد برین، به کوشش هاشم محدث، روضه 6، تهران: میراث مکتوب.
یاحقی، محمدجعفر، قائمی، فرزاد، (1386)، «نقد اساطیری شخصیت جمشید از منظر اوستا و شاهنامه»، نشریهی دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، شمارهی 21، 305- 273.
یزدی، شرفالدین علی، (1336)، ظفرنامه، به تصحیح محمد عباسی، جلد 2، تهران: امیرکبیر.
یعقوبی هشجین، سید کمال، (1395)، مقایسه اقدامات فرهنگی – هنری ابراهیم سلطان و بایسنقر میرزای تیموری، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره).
References:
Ahmadi Tavana, A. (2014), An Intertextual Study of Jamshid’s Kingdom painting in Baysonqor’s
Shahnama, Bagh- e Nazar, 11(28), 47- 54. (text in Persian)
Ansari, M. (2011), Persian Garden, the common language of landscape architecture in India and
Iran, Manzar, 3(13), 6- 11. (text in Persian)
Ardestani Rostami, H. (2017), Tiamat of Mesopotamia (Bina al-Nahreyn), Jamshid and Zahak,
Kharazmi History, 5(20), 13- 39. (text in Persian)
Azari, A. (2008), Research in the field of common myths of Iran and India, History, 3(10), 5-26.
(text in Persian)
Bikmoradi, N, (2008), “Comparative study of form and color in two paintings: Zahak’s arrest in
Baysonghory Shahnameh and Shah Tahmasebi Shahnameh”, Art Quarterly, (77), 242- 260. (text in
Persian)
Canby, Sh. (2001), Persian Painting, Translated by: Mahnaz Shayestefar, Tehran: Institute of
Islamic Art Studies. (text in Persian)
Dimand, M S. (1986), a handbook of Muhammadan art, translated by Abdullah Faryar, (nd ed2),
Tehran: Scientific and Cultural Publications. (text in Persian)
Ferdowsi, A. (2012), Shahnameh of Hakim Abolghasem Ferdowsi, edited by Pezhman
Pourhossein, PDF version: www.takbook.com. (text in Persian)
Hoseini, S R. Zekavat, S. (2020), an Analytical Study of Images of Birds of Prey in the Miniature
Paintings of Tahmasebi Shahnameh, Negareh, 15(53), 51- 69. (text in Persian)
Izadi, A. Ahmadpanah, S A. (2016), A Comparative Study of the Visual Elements of the images
of the Jamshid Court and the Court of Fereydoun in the Tahmasebi’s Shahnameh, Emphasizing the
Composition of the images, Negareh, 11(38), 78-60. (text in Persian)
Jahandar, H. (2016). Study and identification of expressive aspects of the Shahnameh of Ebrahim
Sultan and Mohammad Joki based on social and artistic features, Master, Tehran University of
Arts. (text in Persian)
Jamshidi, F. (2014), A Study of the Economic and Social Situation of Khorasan in the Age of
Shahrokh Teymouri, Master Thesis, Lorestan University. (text in Persian)
Latifiyan, N. Shayestehfar, M. (2002), A Study of the features and Comparative Study of Iranian
Paintings in the Timurid and Safavid Periods (Baysonghor’s and Tahmasp’s Shahnameh), Modarrese
honar, 1(2), 55- 66. (text in Persian)
Mirjafari, H. (2000), History Evolutions of Political, Social, Economic and Cultural in Iran
during the Timurid and Turkmen Periods, Isfahan: Isfahan University Press. (text in Persian)
Mirkhand, M. (1996), Rozaho al-Safa fi Sira al-Anbiya va al-Muluk va al-Khafa, Refinement and
summarization of Abbas Zaryab, Volumes 3 and 6, Tehran: Scientific and Cultural Publications.
(text in Persian)
Mobini, M. Shahvordi, A. (2018). Persian painting, beyond theories. Painting Graphics, (1), 51- 60.
(text in Persian)
Naderlo, M. Poraliakbar, M. (2007), the pictorial structure and design of ancient books of
Baysonghory Shahnameh and Haft Awrang Heroes”, Modarres- e honar, 2(2), 77- 93. (text in
Persian)
Parnian, M. Bahmani, SH. (2012), Study and analysis of the symbols of the mythological part of
Shahnameh, Textology of Persian literature, 4(1), 91- 110. (text in Persian)
Samarghandi, K A. (2004), Matlaa Al-Saadin va Majmaa al-Bahrain, by Abdolhossein Navaii,
Volumes 2 and 3, Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. (text in Persian)
Valeh Esfahani Qazvini, M Y. (200), Khald Barin, by Hashem Mohaddes, Rouzeh 6, Tehran:
Written Heritage. (text in Persian)
Yaghobi Hashjin, S K. (2016), Comparison of cultural- art activities of Ibrahim Sultan and
Baysonghor Mirza Timurid, Master Thesis, International University of Imam Khomeini (RA).
(text in Persian)
Yahaghi, M. Ghaemi, F. (2007), Mythological Critique of Jamshid’s Personality from the
Perspective of Avesta and Shahnameh, Journal of the Faculty of Literature and Humanities,
Shahid Bahonar University of Kerman, (21), 305-273. (text in Persian)
Yazdi, Sh A. (1957), Zafarnameh, to correct Mohammad Abbasi, Volume 2, Tehran: Amir Kabir.
(text in Persian)
URL:
URL 1: https://abadis.ir/fatofa/%D9%82%D8%B2/(access date: 2021/05/04).
URL 2: https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%86%D8%A8%D8%B1 (access date: 2021/05/04).
URL 3: http://www.mehremihan.ir/ebook/2788-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%
81%D8%AA-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B4%D8%A7%D9%87%
D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%-
B3%D9%86%D9%82%D8%B1%DB%8C (access date: 2021/05/04).