ابراهیمی ناغانی، حسین (1386) «جلوۀ شکل انسان در نقاشی دورۀ قاجار»، گلستان هنر، 3 (3)، صص 88- 82.
اسدی طوسی، علیبنمحمد (1354) گرشاسپنامه، به اهتمام حبیب یغمایی، تهران: طهوری.
بخشنده، ندا (1385) بررسی تحلیلی نگارههای شاهنامۀ داوری، رسالۀ دکتری پژوهش هنر، به راهنمایی حبیباللهی، دانشکدۀ هنر و معماری، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
پاکباز، رویین (1383) دایرةالمعارف هنر، چاپ 4، تهران: فرهنگ معاصر.
________(1385) نقاشی ایران، چاپ 5، تهران: زرین و سیمین.
پنجهباشی، الهه (1398) «مطالعۀ نقاشی میرزابابا بهعنوان هنرمند نقاشباشی در دورۀ قاجار»، پژوهشنامۀ گرافیک و نقاشی، 2 (3)، صص 84- 63.
پولیاکووا، آ. و رحیمووا، ز. ی. (1381) نقاشی و ادبیات ایرانی، ترجمۀ زهره فیضی، تهران: فرهنگستان هنر.
تقوی، علی و رادفر، ابوالقاسم (1389) «تأثیر و حضور شاهنامه در برخی از هنرهای ایران»، کهننامۀ ادب پارسی، 1 (2)، صص 13- 1.
حسنزاده، محمدحسین (1390) «شبیخون در شاهنامه»، فصلنامۀ کاوشنامۀ زبان و ادبیات فارسی، 12 (22)، صص 130 – 105.
حسینیراد، عبدالمجید و خانسالار، زهرا (1384) «بررسی کتابهای چاپ سنگی مصور دورۀ قاجار». هنرهای زیبا. (23) صص 86- 77.
دانایی، لادن (1393) مطالعۀ سبک و روشهای کار نگارگران دورۀ قاجار با تأکید بر منتخب نگارههای آقالطفعلی صورتگر شیرازی در شاهنامۀ داوری، کارشناسیارشد پژوهش هنر، به راهنمایی الیاس صفاریان، دانشکدۀ هنر و معماری، تهران: دانشگاه پیامنور.
دهدهجانی، جواد و زارع ابرقویی، احمد (1397) «بررسی نقوش سپرهای جنگی در نگارههای شاهنامۀ بایسنقری و طهماسبی»، دو فصلنامۀ مطالعات هنر اسلامی، 14 (32)، صص 145- 132.
رابینسون، ب. و. (1379) «نقاشی ایرانی در دورۀ قاجار». اوجهای درخشان هنر ایران، گردآوری ریچارد اتینگهاوزن و احسان یارشاطر، ترجمۀ هرمز عبداللهی و رویین پاکباز، تهران: آگه.
رضایی، عبدالعظیم. (1394) گنجینۀ تاریخ ایران، جلد 12، چاپ 2، تهران: آسیم و پیکان.
ریگین، چارلز (1388) روش تطبیقی فراسوی راهبردهای کمی و کیفی، ترجمۀ محمد فاضلی، تهران: آگاه.
سجادیفر، کلثوم و تجلی اردکانی، اطهر (1396) «شگرد فردوسی در توصیف صحنه و فضای رزم در شاهنامه»، نهمین همایش ملی پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی، صص 17- 1.
سیمپسون، مریینا شریو (1388) «شاهنامه در مقام متن و شاهنامه در مقام تصویر». زبان تصویری شاهنامه، به کوشش رابرت هیلن برند، ترجمۀ سیدمحمد طباطبایی، تهران: فرهنگستان هنر.
شریفی حشمتآباد، بهروز (1394) بررسی نگارههای رستم از منظر شمایلنگاری (از دورۀ ایلخانی تا کنون)، کارشناسیارشد نقاشی، به راهنمایی بهنام کامرانی، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، تهران: دانشگاه هنر.
شهکلاهی، فاطمه (1397) «بررسی رقم در آثار لطفعلی صورتگر شیرازی»، پژوهشنامۀ گرافیک و نقاشی. 1 (1)، صص50 – 41.
صادقیان، محمدعلی و حسنزاده، محمدحسین (1387) «نوای رزم در شاهنامه». نشریۀ زبان و ادب فارسی، دورۀ جدید (23)، صص 221- 199.
صفا، ذبیحالله (1333) حماسهسرایی در ایران، تهران: پیروز.
صمدی، هاجر و لالهیی، نعمت (1388) تصاویر شاهنامۀ فردوسی، تهران: فرهنگستان هنر.
عطارزاده، عبدالکریم و گلستان، آمنه (1397) «بررسی تطبیقی شیوههای خوشنویسی در نسخ خطی شاهنامههای رشیدا و داوری»، دو فصلنامۀ مطالعات تطبیقی هنر، 8 (15)، صص 99- 85.
علیمحمدی اردکانی، جواد (1392) همگامی ادبیات و نقاشی قاجار، تهران: یساولی.
فالک، اس.جی. (1393) شمایلنگاران قاجار، ترجمۀ علیرضا بهارلو، تهران: پیکره.
فرتاشطلوع، غزاله (1394) بررسی بصری تصویر زن در شاهنامۀ طهماسبی و داوری، کارشناسیارشد تصویرسازی، به راهنمایی محمدرضا دادگر، پردیس بینالمللی فارابی، تهران: دانشگاه هنر.
فردوسی، ابوالقاسم (1380) شاهنامۀ فردوسی بر اساس چاپ مسکو، تهران: کارنامۀ کتاب.
کارگر، محمدرضا و ساریخانی، مجید (1390) کتابآرایی در تمدن اسلامی ایران، تهران: سمت.
کریمی، مجید (1397) «معرفی نسخۀ شاهنامۀ قاجاری در ماتناداران»، فصلنامۀ آرشیو ملی، 4 (1)، صص 187- 178.
کمالی سروستانی، کوروش (1382) مجالس شاهنامه، شیراز: بنیاد فارسشناسی.
کنبای، شیلا (1382) نقاشی ایرانی، ترجمۀ مهدی حسینی، چاپ 2، تهران: دانشگاه هنر.
کویر، محمود (2011) بر بال سیمرغ: جستارهایی دربارۀ شاهنامه، آلمان: آیدا.
گرابار، الگ (1383) مروری برنگارگری ایرانی، ترجمۀ مهرداد وحدتی دانشمند، تهران: فرهنگستان هنر.
گودرزی، مصطفی (1384) تاریخ نقاشی ایران، تهران: سمت.
مارزلف، اولریش (1390) تصویرسازی داستانی در کتابهای چاپ سنگی فارسی، ترجمۀ شهروز مهاجر، تهران: نظر.
مافیتبار، آمنه (1399) «بازشناسی شمایل رستم در شش نگاره از شاهنامۀ عمادالکتاب در سنجۀ تطبیق نشانههای تصویری»، رهپویۀ هنر، 3 (4)، صص 73- 63.
مافیتبار، آمنه و کاتب، فاطمه و حسامی، منصور (1397) «مقایسۀ انگارههای شهریاری در چند نگاره از شاهنامۀ عمادالکتاب از منظر رودلف آرنهایم»، هنرهای زیبا ـ تجسمی، 23 (3)، صص 40 – 31.
موسویلر، اشرفالسادات و مافیتبار، آمنه (1394) «مطالعۀ تطبیقی شاخصههای صوری نقاشی قاجار با چند نگاره از شاهنامۀ عمادالکتاب»، دو فصلنامۀ مطالعات تطبیقی هنر، 5 (10)، صص 139- 121.
نفیسی، علیاکبر (1343) فرهنگ نفیسی، جلد 1، تهران: خیام.
نقیبالممالک، محمدعلی (1378) امیر ارسلان، تهران: الست فردا.
همتی وینه، مسعود (1389) «بررسی تطبیقی تصاویر شاهنامۀ بایسنقری با ادبیات حماسی شاهنامه»، دو فصلنامۀ نقشمایه، 3 (5)، صص 74- 67.
Refrences:
Alimohammadi Ardekani, J. (2013) Harmony of Qajar Literature and Painting, Tehran: Yassavoli.
(text in Persian)
Asadi Tousi, A. (1975) Garshasbnameh. Edited by H. Yaghmaei, Tehran: Tahoori Publishers.
(text in Persian)
Attarzadeh, A. & Golestan, A. (2018). ‘’A Comparative Study of Calligraphy Styles in Shahnameh
Manuscripts of Rashida and Davari’’, Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar, 8 (15),
Spring & Summer: 85- 99. (text in Persian)
Bakhshandeh, N. (2006). Analytical Study of Shahnameh Davari Illustrations, Thesis in Art
Research, Under Supervisor H. Ayatollahi, Ph.D. Faculty of Art and Architecture, Tehran: Tarbiat
Modares University. (text in Persian)
Canby, Sh. (2003). Persian Painting, Translated by M. Hoseyni (2nd ed), Tehran: University of
Art. (text in Persian)
Dahdahjani, J. & Zare Abarghouei, A. (2018). ‘’Studying the Motifs on Shields in Miniatures of
Baysonghor and Shah Tahmasp Shahname’’, Scientific Quarterly Islamic Art, 14 (32), Autumn &
Winter, 132- 145. (text in Persian)
Danaei, L. (2015). Studying of Ghajar Age Painters Style with Emphasis on Mr. LotfAli
Sooratgar Shirazi Chosen Painting in Epopee, M.A. of Art Research, Under Supervisor E. Safaran,
Faculty of Art and Architecture, Tehran: Payame Noor University. (text in Persian)
Ebrahimi Naghani, H. (2007). ‘’Representation of Human Shape in Qajar Period Painting’’,
Golestan-e Honar, 3 (3), Autumn, 82- 88. (text in Persian)
Goodarzi, M. (2005). History of Iranian Painting from the Beginning to the Present, Tehran:
Samt Organization. (text in Persian)
Falk, S. J. (2014). Qajar paintings: Persian oil paintings of the 18th & 19th centuries, Translated
by A. Baharlou, Tehran: Peykareh. (text in Persian)
FartashToloue, Gh. (2016). Study on Image of Woman in Shahnameh (Tahmasbi and Davar),
M.A. of Illustration, Under Supervisor M. Dadgar, Farabi International Campus, Tehran:
University of Art. (text in Persian)
Ferdowsi, A. (2001). Shahnameh Ferdowsi Based on Moscow Edition, Tehran: Karnameketab.
(text in Persian)
Grabar, O. (2004). Mostly Miniatures: An Introduction to Persian Painting, Tehran: Iranian
Academy of Arts. (text in Persian)
Hassanzadeh, M. (2011). ‘’Warfare in Shahnameh’’, Journal of Research in Persian Language and
Literature (Kavoshnameh), 12 (22), Spring & Summer, 105- 130. (text in Persian)
Hemmati Vineh, M. (2010). ‘’Comparative Study on Baysanghari Shahnameh Illustrations with
Epic Literature of Shahnameh’’, Quarterly Journal of Visual Arts (Naghshmayeh), 3 (5), Spring &
Summer, 67- 74. (text in Persian)
Hoseini Rad, A. & Khansalar, Z. (2005). ‘’A Review of Illustrated Lithographic Books of the
Qajar Period’’, HONAR-HA-YE-ZIBA, (23), Autumn, 77- 86. (text in Persian)
Kamalisarvestani, K. (2003). Ferdowsi Shahnameh Album , Shiraz: Farsshenasi Foundation. (text
in Persian)
Karegar, M & Sarikhani, M. (2011). The Illumination in Islamic civilization of Iran, Tehran:
Samt Organization. (text in Persian)
Karimi, M (2018). ‘’Introducing the Qajar Shahnameh (Version in Matnadaran)’’, National
Archives Quarterly, 4 (1), Spring, 178- 187. (text in Persian)
Kavir, M. (2011). On the Wings of Simorgh: Essays about Shahnameh, Germany: Ayda. (text in
Persian)
Mafitabar, A. (2021). ‘’A S tudy on the Icon of Ros tam in Six Persian Paintings of Emad al-Kottab
Shahnameh from Comparative Visual Signs’’, Quarterly Journal of Visual Arts (Rahpooye Honar),
3(4), Winter. 63- 73. (text in Persian)
Mafitabar, A. & Kateb, F. Hessami, M. (2018). ‘’A Comparative Study in the Idea of Monarchy
in Several Paintings of Imad Al Kottab’s Shahnameh from Rudolf Arnheim’s Point of View’’,
HONAR-HA-YE-ZIBA (HONAR-HA-YE TAJASSOMI), 23 (3), Autumn: 31-40. (text in Persian)
Marzolf, U. (2012). Narrative Illustration in Persian Lithographed Book, Translated by Sh.
Mohajer, Tehran: Nazarpub. (text in Persian)
Mousavi Lar, A. & Mafitabar, A. (2016). ‘’Comparative Study in the Painting Components of Qajar
Period and Emad al-Kottab Shahnameh’’, Scientific Journal of Motaleate-e Tatbighi-e Honar, 5
(10), Autumn & Winter, 121- 139. (text in Persian)
Naghibolmamalek, M. (1999). Amirasalan, Tehran: Alastefarad. (text in Persian)
Nafisi, A. (1964). Encyclopedia of Nafisi, Vol. 1, Tehran: Khayyam. (text in Persian)
Pakbaz, R. (2004). Encyclopedia of Art (4th ed.), Tehran: Farhangmoaser. (text in Persian)
__________ (2006). Persian Paintings: from Ancient Times to the Present (5th ed.), Tehran:
Zarrinosimin. (text in Persian)
Panjehbashi, E. (2020) ‘’Studying the Role of Mirzababa in the Qajar Period as a Painter’’, Alzahra
Research Journal of Graphic Arts & Painting, 2 (3), Fall & Winter, 63- 84. (text in Persian)
Poliakova, A. & Rakhimova, Z. (2004). Miniatiura i Literatura Vostoka: Evoliutsiia Obraza
Cheloveka, Translated by Z. Feyzi, Tehran: Iranian Academy of Arts. (text in Persian)
Rabinson, B. W. (2000). ‘’Persian Painting in the Qajar Period’’, Highlights of Persian Art , Book
Collecting by R. Ettinghausen & E. Yarshater, Translated by H. Abdollahi & R. Pakbaz, Tehran:
Agahpub. (text in Persian)
Ragin, Ch. (2009). The Comparative Method: Moving Beyond Qualitative and Quantitative
Strategies, Translated by M. Fazeli, Tehran: Agahpub (text in Persian)
Rezaei, A. (2015). Treasure in Iranian History, Vol 12 (2nd ed.), Tehran: Nashrasimopeykan. (text
in Persian)
Sadeghian, M. & Hassanzadeh, M. (2008). ‘’The Song of War in Shahnameh’’, Journal of Prose
Studies in Persian Literature, (23), Spring, 199- 221. (text in Persian)
Safa, Z. (1954). Epic in Iran, Tehran: Pirooz. (text in Persian)
Sajadifar, K. & Tjalli Ardekani, A. (2017). ‘’Ferdowsi’s Trick in Describing the Scene and
Atmosphere of Battle in Shahnameh’’, 9th National Conference on Persian Language and Literature
Research, 1- 17. (text in Persian)
Samadi, H. & Laleie, N. (2009). Illustrations of Ferdowsi Shahnameh, Tehran: Iranian Academy
of Arts. (text in Persian)
Shahkolahi, F. (2019). ‘’The Study of Ragham in Lutf Ali Suratgar Shirazi’s Works’’, Alzahra
Research Journal of Graphic Arts & Painting, 1 (1), Fall & Winter, 41- 50. (text in Persian)
Simpson, M. Sh. (2009) . ‘’Shahnama as Text and Shahnama as Image: a Brief Overview of
Recent Studies’’, Shahnama: The Visual Language of the Persian Book of Kings, Collecting by R.
Hillenbrand, Translated by S. M. Tabatabaei, Tehran: Iranian Academy of Arts. (text in Persian)
Sharifi Heshmatabad, B. (2015). A Comparative Study on Painting of Rustam from Iconography,
M.A. of Painting, Under Supervisor: B. Kamrani, Visual Arts Faculty, Tehran: University of Art.
(text in Persian)
Taghavi, A. & Radfar, A. (2010). ‘’The Effect and the Presence of Shahnameh in some of the
Iranian Arts’’, Kohan-name-ye Adab-e Parsi, 1 (2), Autumn & Winter, 1-13. (text in Persian)