منابع
آژند، یعقوب (1388) «اصل واق در نقاشی ایران»، هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، 1(38)، 5- 14.
_________(1393) هفت اصل تزیینی هنر ایران، تهران: پیکره.
آموزگار، ژاله (1389) تاریخ اساطیری ایران، تهران: سمت.
برزگر، الهه (1396) بررسی تطبیقی داستان آفرینش نخستین انسان و چگونگی آن در تورات، انجیل و قرآن و مقایسه آن با اسطورۀ آفرینش در متون دینی زرتشتی، پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشکدۀ علومانسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران.
برمک، مهتاب (1390) بررسی اسطورۀ آفرینش و پیدایش در شاهنامۀ فردوسی و تطبیق آن با اوستا، دینکرد و بندهشن، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی.
پاشایی، مژگان (1394) «بررسی جایگاه نقوش نمادین بهکاررفته در چند نمونه از نگارههای شاهنامۀ دموت»، مجموعه مقالات هشتمین کنگرۀ پیشگامان پیشرفت، 958- 951.
تختی. مهلا؛ افهمی، رضا (1390) «تصویر و مفاهیم درخت سخنگو بر قالیهای دستباف»، گلجام، 7(18)، 49- 70.
تختی، مهلا (1390) «بررسی ویژگیهای تصویرپردازی نوین در قالیهای موسوم به درخت سخنگو (واقواق)»، همایش ملی هنر، فرهنگ، تاریخ و تولید فرش دستباف ایران و جهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد.
حدودالعالم من المغرب الی المشرق (1340) به کوشش منوچهر ستوده، تهران: دانشگاه تهرتن.
حسینی، سید محمود (1392) شاهنامۀ بزرگ ایلخانی (دموت)، تهران: عطار.
حسینی، سید رضا؛ حیدری، فاطمه (1399) «مطالعۀ تحلیلی نقش درخت سخنگو در نسخههای فارسی و عربی عجایب المخلوقات قزوینی مصورشده در هند»، مطالعات فرهنگ و هنر آسیا، 2(1)، 131- 156.
خلف تبریزی، محمدحسین (1363) برهان قاطع، به اهتمام دکتر محمد معین. تهران: امیرکبیر.
دادگی، فرنبغ (1369) بندهشن، ترجمۀ مهرداد بهار، تهران: توس.
داعی، سحر (1392) درخت مقدس و نمود آن در فرهنگ و هنر ایران و غرب، پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
دمشقی، شمسالدین محمد (1357) نخبه الدهر فی عجائب البر و البحر، ترجمۀ حمید طبیبیان، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
دهخدا، علیاکبر (1373) لغتنامه، جلد 14، تهران: دانشگاه تهران.
ذکاوت، سحر؛ قاضیزاده، خشایار (1400) «نقش کلاه و سرپوش در نگارۀ مستی لاهوتی و ناسوتی اثر سلطان محمد نقاش»، مطالعات هنر و رسانه، 3(6)، 13-36.
ربیعی، سمیه (1390) مطالعۀ نقوش تزیینی واق در هنر اسلامی، پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
رسولی، آرزو (طالقانی) (1393- 1392) «داستان آفرینش انسان از منظر اسطورهشناسی تطبیقی»، تاریخ ایران، 7(1)، 27- 42.
سیدی، سید حسین؛ علیپور، اسماعیل (1389) «بررسی تطبیقی داستان آفرینش انسان در روایتهای اسطورهای ایران و عرب»، لسان مبین (پژوهش ادب عربی)، 2(2)، 123- 138.
طاهری، علیرضا (1390) «درخت مقدس، درخت سخنگو و روند شکلگیری نقش واق»، باغ نظر، 8 (19)، 43- 54.
طاهری، علیرضا؛ ربیعی، سمیه (1389) «بررسی خاستگاه و انواع نقوش واق در هنر اسلامی»، جلوۀ هنر، 2(4)، 49- 56.
_________ (1392) «شناسایی و طبقهبندی نقش درخت واقواق در فرشهای سدههای دهم تا سیزدهم هجری ایران»، نگره، 8(25)، 39- 49.
عزیزی یوسفکند، علیرضا؛ مسرور، شیلان؛ احمدی، مانا؛ (1398) «بررسی شاخصههای نگارگری مکتب تبریز ایلخانی با تأکید بر شاهنامۀ دموت»، پژوهش در هنر و علوم انسانی، 4 (4)، 31- 40.
کاویانی پویا، حمید (1396) «بررسی تطبیقی آفرینش انسان در اساطیر و ادیان ایران و میانرودان»، الهیات تطبیقی، 8 (17)، 139- 156.
کمندلو، حسین؛ رجبی، محمدعلی (1394) «بررسی کتیبه و درخت سخنگو در هنر فلزکاری خراسان (سدههای 6 و 7 ق/ 12 و 13 م)»، خراسان بزرگ، 6 (20)، 75- 96.
مختاریان، بهار (1389) «ساختار تغذیه در اسطورۀ مشی و مشیانه بر اساس متون زبانهای باستانی ایران»، زبانشناخت، 1(2)، 107- 120.
مستوفی، حمدالله (1362) نزهه القلوب، بهتصحیح گای لیسترانج، تهران: دنیای کتاب.
واشقانی فراهانی، ابراهیم؛ ملکی، سمیرا (1397) «شباهتها و مشترکات آفرینش مردم در اساطیر ایرانی و سامی»، ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، 14 (51)، 301- 335.
ورعی، نیکو (1396) واکاوی اسطورۀ درخت واقواق در نگارگری ایرانی- اسلامی، پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشگاه هنر اصفهان.
References
Amoozgar, J. (2010). Mythological history of Iran. Tehran: Samt,(Text in Persian).
Amoozgar, J. (2016). Mythological history of Iran. Tehran: Samt,(Text in Persian).
Azhand, Y. (2009).Wak Principle of Persian Painting, Honar-Ha-Ye Ziba Honar-Ha-Ye Tajassomi, 1(38), 5-14,(Text in Persian).
Azhand, Y. (2014). Seven decorative principles of Iranian art, Tegran: Peykareh.
Azizi Yusufkand, A., Masrour, Sh. & Ahmadi, M. (2019). "Investigation of the characteristics of Tabriz Ilkhanid School of painting with an emphasis on Demut's Shahnameh". Research in arts and humanities. 4 (4). 31-40,(Text in Persian).
Barmak, M. (2011). Evaluation of Cration and Genesis Myth in the Shahnamehe Ferdosi and Comparison it with Avesta, Dinkerd and Bondeheshn (Master's thesis). University of Mohaghegh Ardabili,(Text in Persian).
Barzgar, E. (2017). A comparative study of the story of the creation of the first human being and its way in the Torah, the Gospel and the Qur'an and its comparison with the creation myth in Zoroastrian religious texts (Master's thesis). Faculty of Humanities and Social Sciences, Mazandaran University,(Text in Persian).
Dadgi, F. (1990). Bondaheshn, Translated by: Mehrdad Bahar. Tehran: Tos,(Text in Persian).
Daee, S. (2012), Holy tree and its manifestation in Iran and west culture and art (Master's thesis). Azad Islamic University, Tehran– Central Branch,(Text in Persian).
Dameshghi, Shams Al-Din Muhammad. (1978). The elite of eternity in the wonders of land and sea. Translated by: Hamid Tabibian. Tehran: Baniyad Farhang, Iran,(Text in Persian).
Dehkhoda, Ali Akbar. (1994). Dictionary. Volume 14. Tehran: University of Tehran,(Text in Persian).
Hoseini, S R. & Heidari, F. (2020). “Analytical study of the talking tree motif in Persian and Arabic versions of Qazwini's Wonders of Creation (Ajā'ib al-makhlūqāt wa gharā'ib al-mawjūdāt) depicted in India”. Asian Culture and Art Studies, 2(1), 131- 156,(Text in Persian).
Hosseini, M. (2013). Ilkhanid's Great Shahnameh (Demut). (First Ed). Tehran: Attar,(Text in Persian).
Kamandlo, H., Rajabi, M A, (2015), Investigate the inscription of talking tree Metalworking Art of Khorasan (6 to 7 AH/ 12 to 13 AD), Greater Khorasan, 5(20), 75- 96,(Text in Persian).
Kavyani Pooya, H. (2017), A comparative study of Man Creation in the Iranian and Mesopotamian myths and religions, Comparative Theology, 8(17), 139- 156,(Text in Persian).
Khalaf Tabrizi, M. (1984). Burhane Ghate: To the attention of Dr. Mohammad Moin. Tehran: Amir Kabir,(Text in Persian).
Mokhtarian, B. (2011). The structure of nutrition in the myth of "Mashi and Mashyaneh". ZabanShenakht, 1(2), 107- 120,(Text in Persian).
Mostofi, H. (1983). Nazah al-Qulob, Edited by Guy Listrange. Tehran: World of Books,(Text in Persian).
No Name (1961). The limits of the world from west to east. Manochehr Sotodeh. Tehran: University of Tehran,(Text in Persian).
Pashaei, M. (2015). Examining the position of symbolic motifs used in some examples of Demot's Shahnameh paintings, Proceedings of the 8th Congress of Pioneers of Progress, 951-958,(Text in Persian).
Rabiee, S. (2011). The study of decorative patterns of Wak in the Islamic Art (Master's thesis). University of Sistan and Baluchestan,(Text in Persian).
Rasouli (Taleghani), A. (2014), Myths of the Creation of Humankind: Comparative Mythology, Iran History, 7(73), 27- 42,(Text in Persian).
Seyyedi, S h. & Alipour, I. (2010). "Comparative study of the story of human creation in Iranian and Arab mythological narratives". Mobin's language (Arabic literature research). (2). 123-138,(Text in Persian).
Taheri, A. (2012). “The sacred tree, the talking tree and formation of Wak Wak motif”. Bagh-E Nazar, 8(19), 43- 54,(Text in Persian).
Taheri, A,& Rabiee, S. (2011). “Study of the origin and types of Wak motifs in Islamic art”. Glory of Art (jelve-y-honar), 2(4).49-56,(Text in Persian).
Taheri, A,& Rabiee, S. (2013). “Identification and classification of Wak Wak tree motifs in the Iranian carpets of 10th- 13th centuries (A.H.)”. Negareh, 8(25), 39- 49,(Text in Persian).
Takhti, M. (2011). Investigating the characteristics of modern imaging in carpets known as the talking tree (waq waq), national conference of art, culture, history and handwoven carpet production of Iran and the world. Najafabad Islamic Azad University,(Text in Persian).
Takhti, M,& Afhami, R. (2011).“The image and concept of talking tree on handmade carpets”. Goljaam. 7 (18), 49-70,(Text in Persian)
Varaei, N. (2017), The Study of the Myth of Vaq Vaq Tree in Persian Islamic Painting, Master's thesis, Isfahan university of art,(Text in Persian).
Vashghani Farahaniemail, E, & Maleki, S. (2017). The similarities and commonalities of the creation of people in Iranian and Semitic mythology, Mystical literature and cognitive mythology, 14(51), 301- 335,(Text in Persian).
Zekavat, S,& Ghazizadeh, KH. (2021), The Motif of the Hat and Cover in the Sultan Mohammad’s Painting of Worldly and Otherworldly Drunkenness, art and media studies, 3(6), 13- 36,(Text in Persian).
URL(s)