منابع
آبداراصفهانی، مهتاب (1396) بررسی وجوه سورئالیستی و وهمانگیز با نگرش بر آثار فرانسیسکو گویا، ماتیاس گرانوالد و هیرونیموش بوش، پایاننامۀ کارشناسیارشد، رشتۀ نقاشی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه سوره، تهران.
ازهری، فریبا (1399) مطالعۀ تطبیقی سِحر در آثار محمد سیاهقلم و فرانسیسکو گویا و کاربست آن در هنر معاصر، پایاننامۀ کارشناسیارشد، رشتۀ نگارگری، دانشکدۀ هنرهای صناعی اسلامی، دانشگاه تبریز.
اکبرزاده، علیرضا (1395) بررسی پدیدۀ گروتسک و بیانگری، با رویکرد بومیگرایی در هنر معاصر ایران، پایاننامۀ کارشناسیارشد، رشتۀ نقاشی، دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
بکولا، ساندرو (1387) هنر مدرنیسم، ترجمۀ رویین پاکباز و دیگران، تهران: فرهنگ معاصر.
پاکباز، رویین (1381) در جستوجوی زبان نو، تهران: نگاه.
_________ (1387) دائرهالمعارف هنر، تکجلدی، تهران: فرهنگ معاصر.
داندیس، دونیس ا. (1383) مبادی سواد بصری، ترجمۀ مسعود سپهر، تهران: سروش.
دیویس و دیگران (1388) تاریخ هنر جنسون، سرپرست مترجمان فرزان سجودی، تهران: فرهنگسرای میردشتی.
شاهینراد، شیرین (1393) مفهوم تعهد در مجموعه چاپی «فجایع جنگ» اثر «فرانسیسکو گویا» با رویکرد به آرا دکترعلی شریعتی، پایاننامۀ کارشناسیارشد، رشتۀ نقاشی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران.
صفاییشریبانی، آرزو (1388) چرایی حضور وحشت در نقاشی با مقایسۀ آثار گویا و بالتوس، پایاننامۀ کارشناسیارشد، رشتۀ نقاشی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا(س)، تهران.
علیزاده، سارا (1396) چگونگی بازنمایی در نقاشیهای گویا از منظر نظریۀ نوئل کارول، پایاننامۀ کارشناسیارشد، رشتۀ نقاشی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه سوره، تهران.
گاردنر، هلن (1381) هنر در گذر زمان، ترجمۀ محمدتقی فرامرزی، تهران: نگاه.
گامبریج، ارنست (1387) تاریخ هنر، ترجمۀ علی رامین، تهران: نی.
لینتن، نوربرت (1386) هنر مدرن، ترجمۀ علی رامین، تهران: نی.
محمدی، رهی (1392) «مفهوم اسنوبیسم در چاپهای فرانسیسکو گویا از مجموعۀ کاپریسها»، چیدمان، 2(4)، 72-77.
هارت، فردریک (1382) سی و دو هزار سال تاریخ هنر، ترجمۀ موسی اکرمی و دیگران، تهران: پیکان.
هافر، فیلیپ (1369) آشنایی با آثار طراحیهای چاپی گویا (مجموعۀ کاپریس)، ترجمۀ امیر ابراهیمی و عربعلی شروه، تهران: بهار.
References
Abdar Esfahani, M. (2017). Investigating the surrealist and illustrating surfaces with the attitudes of Francisco Goya, Matthias Granaud and Hieronymud Bush (Master thesis). Art Faculty, Sooreh University, (Text in Persian).
Akbari, A. (2016). Research on the grotesque phenomenon in the visual arts with the approach of activism in contemporary Iranian art, case studies (Artworks by Mohammad Siah Qalam, Francisco Goya, Jorg Imendorf, Hanibal Alkhas and Qajar Visual Arts) (Master thesis). Faculty of Fine Art, University of Tehran, (Text in Persian).
Azhari, F. (2020). Comparative study of magic in the works of Mohammad Siah Ghalam and Francisco Goya and its application in contemporary art (Master thesis). Faculty of Islamic Crafts Arts, Tabriz Islamic Art University, (Text in Persian).
Bacola, S. (2008). The Art of Modernism: art, culture and society from Goya to the present day, translated by Ruyin Pakbaz and others. Tehran: Farhang Moaser Publishers, (Text in Persian).
Davies, P.J.E. and Others (2009). Janson's history of Art: The Western tradition, translated by Farzan Sojoodi, Tehran: Mirdashti Publisher, (Text in Persian).
Dondis, D.A. (2004). A primer of visual literacy, translated by Masood Sepehr, Tehran: Soroush Publisher, (Text in Persian).
Gardner, H. (2002). Art through the age, translated by Mohammad-Taqi Faramarzi, Tehran: Negah Publisher, (Text in Persian).
Gombrich, E.H. (2008). The story of art, translated by Ali Ramin, Tehran: Nashreney, (Text in Persian).
Lynton, N. (2007). The story of modern art, translated by Ali Ramin, Tehran: Nashreney, (Text in Persian).
Mohammadi, R. (2013). "The Concept of Snobbery in Francisco Goya's Handprints from the Caprice Collection", Chideman Magazine 2(4), 72-77, (Text in Persian).
Pakbaz, R. (2002). In search of a new language. Tehran: Agah Publisher(Text in Persian).
Pakbaz, R. (2008). Encyclopedia of art: Painting, sculpture, graphic arts. Tehran: Farhang Moaser Publishers, (Text in Persian).
Safai Sharibani, A. (2009). Why the presence of horror in painting by comparing the works of Goya and Balthus (Master thesis). Faculty of Art, Alzahra University, (Text in Persian).
Shahin Rah, Sh. (2014). The concept of commitment in the painted collection of disasters of the war by Francisco Goya: Based on Ali Shariati's ideas (Master thesis). Faculty of Art, Alzahra University, (Text in Persian).
Hartt, F.E. (2003). Art: A history of painting, sculpture, architecture, translated by Hormoz Riahi and Others, Tehran: Paykan Press, (Text in Persian).
Hofer, Ph. (1990). Los Caprichos with a new introduction by Philip Hofer, translated by Amir Ebrahimi and Arab-Ali Sherve, Tehran: Bahar, (Text in Persian).
URL(s)
URL2 https://www.metmuseum.org/art/collection/search/333820 (2022/07/30)
URL3:https://www.metmuseum.org/art/collection/search/384325 (2022/07/30)
URL4:https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/prints-multiples-l17160/lot.34.html (2022/07/30)