تاملی بر مولفه های تابلو تالارآیینه اثر محمد غفاری نقطه گذار نقاشی ایرانی به نقاشی اروپایی در دوره قاجار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه نقاشی دانشگاه الزهرا

10.22051/pgr.2024.46650.1253

چکیده

بیان مساله: میرزا محمدغفاری ملقب به کمال الملک؛ جدا از جنبه تاثیرگذاری هنری؛ یکی از شخصیت های اصلی تاریخی- هنر و نقاشی ایران در دوره های اخیر است. نخستین جنبه اهمیت اثر نقاشی تالارآیینه، ثبت امضای هنرمند با لقب کمال الملک نقطه گذار نقاشی ایرانی به اروپایی در دوره ناصرالدین شاه قاجار و اخرین اثر سفارشی درباری دوره قاجار است. این نقاشی به لحاظ سبک هنری زمینه مناسبی برای بررسی تغییر و تحولات نقاشی دوره قاجار تا زمان حاضر ایجاد کرد. سوال های این پژوهش: چه تحول تجسمی در ساختار اثر تالار آیینه محمدغفاری آن را از دیگر آثار او دراین دوره متمایز می کند؟ هنرمند در اثر خود را چگونه بازنمایی کرده و خوانش خود هنرمند و امضای او در اثر چگونه است؟
هدف: از این پژوهش تاملی بر پی بردن به مولفه های ساختاری این اثر به عنوان نقطه گذار نقاشی ایرانی به نقاشی اروپایی در دوره قاجار و ویژگی های بصری آن است و خوانش تصویر هنرمند در نقاشی و بررسی امضای او با لقب کمال الملکی است.
روش پژوهش: دراین پژوهش توصیفی -تحلیلی و با استفاده ازمنابع کتابخانه ای و بررسی نمونه موزه ای درکاخ گلستان انجام شده است. شیوه تحلیل اثر براساس بررسی اصول قواعد هنری در دوره ناصری انجام شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Reflection on the Components of the Hall of Mirrors Painting by Mohammad Ghaffari, the Point of Transition between Iranian Painting and European Painting in the Qajar Period.

نویسنده [English]

  • Elaheh Panjehbashi
Associate Professor at Alzahra University
چکیده [English]

Statement of the problem: Mirza Mohammad Ghafari nicknamed Kamal al-Mulk; Apart from the aspect of artistic influence; He is one of the main historical figures of Iran's art and painting in recent times. The first important aspect of the Hall of Mirror painting is the signature of the artist named Kamal al-Mulk, the transition point of Iranian to European painting in the period of Naser al-Din Shah Qajar, and the last court commissioned work of the Qajar period. This painting, in terms of artistic style, created a suitable background for examining the changes and developments of painting from the Qajar period until the present. The questions of this research: What visual evolution in the structure of Mohammad Ghaffari's Hall of Mirrors distinguishes it from his other works in this period? How did the artist represent himself in the work and what is the reading of the artist himself and his signature in the work?
The purpose of this research is to find out the structural components of this work as a point of transition between Iranian painting and European painting in the Qajar period and its visual characteristics, and to read the image of the artist in the painting and examine his signature with the title of Kamal al-Malki.
Research method: In this descriptive-analytical research, using library resources and examining a sample of a museum in Golestan Palace. The method of analysis of the work is based on the examination of the principles of artistic rules in the Nasser period.
Findings: This research shows that the Hall of Mirrors panel was influenced by European painting in terms of shape and decoration and was painted before Mohammad Ghaffari's trip to Europe and was approved by Naseruddin Shah Qajar and was the last commissioned work by the Shah.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Qajar
  • painting
  • Mohammad Ghafari
  • Kamal al-Mulk
  • Hall of Mirrors