نقش‌مایة نیلوفرآبی و نقشة شهرهای مدور ساسانی در نسبت با مفاهیم ایرانشهری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری پژوهش و تاریخ هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران، نویسنده مسئول.

2 گروه تاریخ و پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

10.22051/pgr.2024.48877.1300

چکیده

 
 
اندیشة سیاسی ایرانشهری از مهمترین مؤلفه‌های اثرگذار بر شکل‌گیری هویت ایرانی است. بر مبنای جایگاه درستی و راستی در این اندیشه، اشه به عنوان یک مفهوم بنیادین و دادگری به عنوان خویشکاری کانونی، ساختار مفهومی اندیشة سیاسی ایرانشهری را معنا می‌بخشد. این ساختار، بر روش­شناسی و معیارهای ارزش‌گذاری زیبایی‌شناسی و همچنین اخلاق جامعة ایرانی اثر گذار بوده و ویژگی‌های متعددی از زندگی ایرانیان را  شکل می‌دهد. دوران ساسانی یکی از مقاطع اساسی ظهور این اندیشه محسوب می‌شود. در این دوران، شباهت‌هایی در نقش مایة نیلوفر به عنوان امری زیبایی‌شناسانه و نقشة شهرهای ساسانی به عنوان امری اجتماعی وجود دارد. از این رو، این فرضیه قابل طرح است که درک نظام مفاهیم ایرانشهری، بر گسترش فرم زیبایی شناسانة نیلوفر و نقشة شهرهای مدور ساسانی، به عنوان ساختارهایی متشابه، اثر گذار بوده است. لذا این سوال طرح شد که بروز نقش‌مایة نیلوفر در فرم‌های اجتماعی و زیبایی­شناسانة دوران حکومت ساسانیان، چه نسبتی با نظام مفاهیم ایرانشهری دارد؟ در این مطالعه، روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی و تاریخی بوده و روش گردآوری داده‌ها به صورت اسنادی و کتابخانه‌ای است. ضرورت و اهمیت این مقاله نیز در بررسی وجوه سیاسی ـ اجتماعی هنر ایران است. همچنین این نتیجه به دست آمد که در دوران ساسانی، نقش نیلوفر به عنوان نماد اشه، الگویی بنیادین در فرم زیبایی شناسانه و اجتماعی بوده است و محقق کردن آن با دادگری و شایستگی برای کسب فره ایزدی همراه بوده است. از آنجا که دادگری فعلی الزام آور بوده تبلور این نقش نیز به عنوان یک قانون و الگوی اجتماعی و زیبایی‌شناسانه در این دوران مطرح بوده است.
 
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Lotus Motif and Sasanian Circular City Maps in Relation to the Iranshahri Concepts

نویسندگان [English]

  • Meysam Roshani 1
  • Ali Asghar Fahimifar 2
1 Ph.D student of Art Studies, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran, Corresponding Author.
2 Associate Professor, Department of Art Studies, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

One of the most significant characteristics of the civilization-building efforts of Iranians throughout history has been their endeavor to consolidate a comprehensive and universal thought. This ideology integrates all dimensions of individual and societal life, including politics, religion, ethics, and art, responding to the comprehensive needs necessary for the establishment of Iranian civilization. Iranshahri political thought, by shaping the Iranian epistemological framework and addressing various social and individual necessities, is regarded as a pivotal component in the formation of Iranian identity, particularly during critical historical periods like the Sassanian era.
Key concepts such as the struggle between good and evil, the divine cosmic order, the sacred nature of power, the integration of politics with religion, justice, essence, the tripartite social classification, and the theory of utopia are fundamental to Iranshahri political thought. This conceptual system, articulated by Javad Tabatabaei based on the ancient Iranian political system, posits that Iranshahri political thought matured from the pre-Zoroastrian era to the Zoroastrian era and found practical application during the Achaemenid and especially the Sassanid periods.
In essence, Asha can be equated with truth and righteousness, sanctity, divine law and ritual, and purity. Asha, known as Rate in the Vedas, in the Avesta as Asha, and in ancient Persian inscriptions as Arte, was a specific Indo-Iranian concept understood as the sustaining force of the world order and the eternal honor of nature. Asha represents the sacred cosmic order, perceived as a divine law. In ancient concepts, law encompassed cosmic, natural, and eternal rules and limits that humans were compelled to accept and follow. Consequently, virtue and goodness were defined by greater conformity to this eternal honor. This concept shaped the perception of life and the universe, creating a systematised whole.
Asha is also seen as a symbol of nature, the order of social and religious life, and at the highest level, the sacred cosmic order, influencing the life and orderly levels of natural beings and all aspects of existence. This sacred order, being the measure and rule for all that exists and is true, fundamentally embodies truth and righteousness, encompassing all beings. As a result, the concept of essence, which links the basis of existence at both the macro and micro levels, is understood through this sacred order. Accordingly, understanding the concept of good and evil, emerging from the sacred cosmic struggle, is also based on essence and gains meaning in relation to it. By accepting the world as a battleground for good and evil forces, where humans must choose and participate in this cosmic struggle, we approach another level of understanding the essence of human and cosmos.
This thought was founded on the understanding of law as the sacred order of existence, further strengthened by emphasizing justice. In this thought, law is considered divine, and justice signifies its implementation. Justice, as the core characteristic, determines the scope of each individual's mentality, speech, and behaviour by making actions obligatory, thus shaping the social system. Beyond this, justice, through various transformations and expansions, imparts meaning to the conceptual structure with an essence-derived understanding, rendering it valuable. Consequently, this structure also defines the methodology and criteria for valuation in Iranshahri thought. Hence, the aesthetic values and Iranian ethics can be seen as derived from the Iranian comprehension of essence and commitment to justice as the primary model of individual action. In this system, artistic forms should epitomize justice and result from just human behaviour. Such coherence, particularly in the early Sassanian era, highlights similar aspects in various social and artistic structures.
The city plan of Ardashir Khoreh, established by Ardashir I, founder of the Sassanid dynasty, exemplifies a lotus motif in social life. Similarly, the lotus motif appears prominently in Sassanian decorations and significant reliefs, such as the coronation of Ardashir II and the victory of Shapur I, as an aesthetic form. This special similarity underscores the importance and necessity of this research, visible in the aesthetic and social forms of this period. Hence, the study raises the question: what is the relationship between the appearance of the lotus motif in the social and aesthetic forms of the Sassanian era and the Iranshahri conceptual system?
In ancient Iran, mythology and religion portrayed the dualistic perception of existence based on the forces of truth and falsehood, shaping political order as a reflection of cosmic order and the overarching conflict between the good and the evil. The necessity of the king's justice within the concept of utopia positioned the Iranian king as a symbol of sacred, political, and ethical aspects of Iranshahri thought. Given the expectation to establish order and combat demonic forces in Iranshahr, the ideal king was the principal agent of the political system, transforming thought into action and ideals into reality through his justice. Since justice, as the king's primary duty, means the implementation of divine law Asha, the religious role of the king was intrinsic to Iranshahri thought and inseparable from his position. In other words, the king's status was equivalent to the shadow of God on earth. The actions of the ideal king were understood as a repetition of divine acts in creating and organising the cosmos. With the king's presence, Asha permeated society, establishing social order such that Iranshahr, embodying utopian qualities, would align with Asha. Hence, the ideal and sacred model of Iranian understanding of the regular repetition of actions, essential for life's continuity and survival, manifested in the king's justice, aimed at creating social order in the utopia, and was a binding sacred law impacting all affairs.
The research employs a descriptive-analytical and historical method, with data collection through documentary and library sources. The study analyses the role of the lotus motif in the reliefs of Ardashir II's coronation, Shapur I's victory, and the maps of Darabgerd and Ardashir Khoreh cities. The sample selection is purposeful, and data analysis is qualitative. Based on documents and library resources, the concept of justice is elucidated according to Iranshahri thought. Subsequently, in relation to the conceptual structure arising from the understanding of justice, the appearance of the lotus motif in the studied examples (aesthetic forms of reliefs and social forms of Sassanian cities) is analysed.
The research concludes that in the Sassanian era, the lotus motif, as a symbol of Asha, was a fundamental model in aesthetic and social forms. Its realisation was linked to justice for acquiring divine favour. This is significant because in the context of Iranshahri political thought, justice, in acting on the Asha, was obligatory, and the crystallization of the lotus motif was considered a social and aesthetic law. The Iranshahri political thought system proposed essence as a model of sacred cosmic order and comprehensive law. Every action and behaviour were understood within the essence framework, defining individual duties by justice, and the just king was deemed worthy of divine favor. This understanding simultaneously influenced the formation of aesthetic and social forms in Iranshahri. Since, the lotus, conceptually and formally is closest to Asha, this motif was chosen as the primary aesthetic model, and the city map pattern as the most important social model. Thus, shaping artistic and social forms based on the lotus motif as Asha's symbol was just and binding, also declaring the just king's worthiness for divine grace.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Lotus
  • Sasanian city
  • Iranshahri political thought
  • Aesthetics

منابع

احمدوند، شجاع (1389). منظومه ‏های معنادار پشتیبان حکومت آرمانی در اندیشه سیاسی ایران. پژوهش حقوق عمومی، 12(29)، 24-52.
اصغریان بافنده، فهیمه؛ شیخی، علیرضا (1399). تحلیل ساختار بصری الهه باروری و مضامین وابسته به آن در ایران باستان. پژوهش نامه گرافیک نقاشی، 3(4)، 4 – 18.
اکبری، پریسا؛ داداشی، ایرج (1399). اشه در مفهوم اکمال و ارتباط آن با هنر، تأملات فلسفی، 10(25)، 281-312.
الداغی، آناهیتا (۱۳۹۷). تأثیر گل نیلوفر آبی بر باورهای اسطوره ای ایران و هند، نامه فرهنگستان ویژه نامة (شبه قاره 8، ۱۲۳- ۱۳۶.
امیرحسینی، پرنیا (۱۳۹۶). تاثیر عناصر، شکل و ساختار شهرهای ساسانی بر شهرهای اولیة دورة اسلامی، جندی شاپور، ۳(۹)، ۱ - ۱۱.
انصافی، مصطفی؛ احمدوند، شجاع. (1398). دین و دولت در عهد ساسانی؛ درآمدی بر الهیات سیاسی زرتشت. رهیافت‌های سیاسی و بین ‌المللی، 11(1)، 34 – 57.
ایرانی ارباطی، غزاله؛ خزایی، محمد. (1396). نمادهای جانوری فرّه در هنر ساسانی. نگره، 12(43)، 18-29.
ایونس، ورونیکا (۱۳۷۵). اساطیر مصر، ترجمة باجلان فرخی، تهران: اساطیر.
ایمانی، نادیه؛ رحیم زاده، محمدرضا؛ طهماسبی، احسان (1395). بررسی جایگاه شهر گور در دوره ی ساسانیان و چیستی و کارکرد بناهای میانی آن. پژوهش های باستان شناسی ایران، 6(11)، 91-106.
اوشیدری، جهانگیر (۱۳۷۱). دانشنامة مزدیسنا، چاپ دوم، تهران: مرکز.
ایزدپرست، زیبا (۱۳۸۵). گیاه لوتوس تا اسلیمی و ختایی، رهپویه هنرهای تجسمی، ۲(۱)، ۵۸ - ۶۱.
آخوندی، زهرا؛ افهمی، رضا؛ پورمند، حسن‌علی (۱۳۹۷). مطالعه تطبیقی نمادها و نقش مایه های تزئینی تخت جمشید و دژ اربونی، پژوهش در هنر و علوم انسانی، ۳(۱۰)، ۷۵ - ۸۷.
بلخاری، حسن (۱۳۸۹). نیلوفر ایرانی،نیلوفر بودایی (بررسی موردی:نقش نگاره تاجگذاری اردشیر دوم در طاق بستان)، نگره، ۵(۱۶)، ۲۵-۱۹.
بویس، مری (۱۳۹۲). منابع مکتوب دین زرتشتی، ترجمة شیما جعفری، تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
پورداود، ابراهیم (۱۳۴۲). آناهیتا، پنجاه گفتار پورداود، بکوشش مرتضی گرجی، بی‌جا: بی‌نام.
حسنوند، محمد کاظم؛ شمیم، سعیده (1393). بررسی نقشمایه گل لوتوس در هنر مصر، ایران و هند. جلوه هنر، 6(1)، 22-40.
حیدری، احمد. (۱۴۰۱). ساخت شهر اردشیرخوره بر پایه اندیشه‌ مَنْدَلَهْ‌ی اوستایی-ودایی و ارتباط آن با خاستگاه ساسان. جستارهای باستان شناسی ایران پیش از اسلام، 7(1)، 163-176.‎
دادگی، فرنبغ (۱۳۷۸). بندهش، ترجمة مهرداد بهار، چاپ دوم، تهران: توس.
دارا، جلیل؛ صادقی، الهه (1400). تاثیر آرمانشهر بر شکل گیری مفهوم شهر در دوران ساسانی. تحقیقات تاریخ اجتماعی، 11(2)، 85-111.
رستم‌وندی، تقی (۱۳۸۸). اندیشه ایرانشهری در عصر اسلامی، تهران: امیرکبیر.
رضایی‌راد، محمد (۱۳۷۸). مبانی اندیشه سیاسی در خرد مزدایی، تهران: طرح نو.
رجایی، فرهنگ (۱۳۷۳). معرکه جهانبینی‌ها، تهران: شرکت انتشارات احیا کتاب.
رضوی، اکرم‌السادات؛ خواجه گیر، علیرضا (۱۳۹۲). بررسی نقش نیلوفر آبی در هنر ایران باستان و دوران اسلامی، پژوهش هنر دانشگاه اصفهان، ۳(۶)، ۱۰۱ - ۱۱۱.
روشنی، میثم؛ کشاورز افشار، مهدی. (۱40۲). ظهور سنت اندرزدهی سیاسی در نگاره دارا و رمه دار، بوستان سعدی نسخه ۸۹۳ هجری قمری. جلوه هنر. ۱۵(۴)، ۴۷-۶۶.
روشنی، میثم؛ کشاورز افشار، مهدی. (1403). مطالعه آشکارگی ضرورت دادگری در نگاره کاخ خورنق اثر کمال‌الدین بهزاد. فصلنامه نگره. ۱۹(۷۰)، ۱۴۹- ۱۶۷.
سنگاری، اسماعیل؛ کرباسی، علیرضا (۱۳۹۶). رابطة مفاهیم «فرّه» و «خویشکاری» براساس متون پهلوی و کارکرد اجتماعی آنها در اندیشة سیاسی ایران باستان. مجله مطالعات ایرانی، ۱۶(31)، 125-139.
طباطبایی، جواد (۱۳۹۹). خواجه نظام‌الملک طوسی گفتار در تداوم فرهنگی، تهران: طرح نو.
غلامپور درزی، فاطمه؛ علی اسماعیلی، عبداله. (1399). نمادینگی نیلوفر آبی، مضمون مشترک در پهنه جغرافیای فرهنگی عصر هخامنشی و ساسانی. مطالعات زبان فارسی. 1(1)، 169 – 188.
کشاورز افشار، مهدی؛ طاووسی، محمود؛ ضیمران، محمد (1389). اندیشه سیاسی ایرانشهری در نگارگری ایرانی، مطالعه موردی: نگاره بهرام گور و شبانی که سگش را به دار آویخته است از خمسه نظامی، مربوط به دوره شاه تهماسب صفوی. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، شماره6، 35-56.
کریستین سن، آرتور (۱۳۶۸). ایران در زمان ساسانیان، ترجمة رشید یاسیمی. تهران: دنیای کتاب.
کیانی، محمدیوسف (۱۳۶۶). شهرهای ایران، ج ۲، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد، ۷۵-۹۹.
گیرشمن، رمان (۱۳۳۶). ایران از آغاز تا اسلام، ترجمة محمد معین، چاپ نهم، تهران: علمی و فرهنگی.
فرقدان، عاطفه؛ هوشیار، مهران (۱۳۸۹). بررسی تطبیقی مفاهیم گل نیلوفر آبی در ایران، هند و مصر، نقش مایه، ۳(۶)، ۴۹-۵۸.
مبینی، مهتاب؛ شافعی، آزاده (۱۳۹۴). نقش گیاهان اساطیری و مقدس در هنر ساسانی (با تأکید بر نقوش برجسته و فلزکاری)، جلوه هنر، ۷(۱۴)، ۴۵- ۶۴.
مزداپور، کتایون؛ الوند، حمیدرضا (۱۳۹۱) وندیداد، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مولوی، جلال الدین محمد بلخی (۱۳۷۸). مثنوی معنوی، تهران: نشر علم.
موله، ماریان (۱۳۶۵). ایران باستان، ترجمة ژاله آموزگار، تهران: توسن.
مهرآفرین، رضا (۱۳۹۳). شهرهای ساسانی، تهران: سمت.
میرزا پور آل‌هاشم، صدیقه سادات؛ محمودی، ابوالفضل (1399). «اَشَه» در متون اوستایی، پژوهش های هستی شناختی، 9(17)، ۱۷۱-۱۹۵.
نیبرگ، هنریک ساموئل (۱۳۵۵). دین‌های ایران باستان، ترجمة سیف‌الدین نجم آبادی، تهران: مرکز ایرانی مطالعه فرهنگ‌ها.
واندنبرگ، لوئی (۱۳۶۸). باستان شناسی ایران باستان، ترجمة عیسی بهنام، تهران: دانشگاه تهران.
هوف، دیتریش (۱۳۶۶). شهرهای ایران، محمدیوسف کیانی، جلد۲، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

References

Akabri, P. & dadashi, I. (2020). “Asha In The Concept Of Evolution And Its Relevant To Art”. Philosophical Meditation. 10(25), 281 – 312. (Text in Persian).
Akahundi, Z., Afhami, R., & Pourmand, H. (2018). “Comparative study of symbols and decorative motifs of Persepolis and Erebuni Fortress”. Research in Art and Humanities, 3(10), 75-87. (Text in Persian).
Amirhosseini, P. (2017). “The impact of elements, form, and structure of Sassanian cities on the early Islamic period cities”. Jundi Shapur, 3(9), 1-11. (Text in Persian).
Ahmadvand, S. (2010). “The ideal system of government in supporting meaningful political thought in Iran”. Public Law Research, 12(29), 24-52. (Text in Persian).
Asqarian Bafandeh, S., & Sheikhi, A. (2020). “Analysis of the Visual Structure of the Fertility Goddess and Its Related Themes in Ancient Iran”. Journal of Graphic Arts and Painting Research. 3(4), 4-18. (Text in Persian).
Balkhari, H. (2010). “Iranian Lotus, Buddhist Lotus (Case study: The Coronation of Ardeshir II in Taq-e Bostan)”. Negareh, 5(16), 25-19. (Text in Persian).
Boyce, M. (2013). Written sources of Zoroastrian religion, translated by: Shima Jafari. Tehran: Center for the Great Islamic Encyclopedia. (Text in Persian).
Christensen, A. (1989). Iran During the Sassanian Period, translated by: Rashid Yasemi. Tehran: Donyaye Ketab. (Text in Persian).
Dadgi, F. (1999). Bundahishn, translated by: Mehrdad Bahar (2nd ed.). Tehran: Toos. (Text in Persian).
Daghi, A. (2018). “The influence of the lotus flower on the mythological beliefs of Iran and India”. Nameh Farhangestan Special Issue (Subcontinent). 8, 123-136. (Text in Persian).
Dara, J., & Sadeghi, E. (2021). “The impact of Utopia on the formation of the concept of the city in the Sassanian era”. Social History Studies, 11(2), 85-111. (Text in Persian).
Daryaee, T. (2010). “Ardeshir and the Sasanians` Rise of Power”. Anabasis: Studia Classica et Orientalia, University of California: 236-255.
Ensafi, M. and Ahmadvand,, S. (2019). Religion‌ and‌ Government‌ in‌ Sasanian‌ Era:‌ Introduction‌ to‌ Zarathustra’s‌ Political‌ TheologyPolitical and International Approaches, 11(1), 34-57.
Farghadan, A., & Houshyar, M. (2010). “Comparative study of lotus flower concepts in Iran, India, and Egypt”. Naqsh-Maye, 3(6), 49-58. (Text in Persian).
Ghirshman, R. (1957). Iran from the Beginning to Islam, translated by: Mohammad Moein,  (9th ed.). Tehran: Elmi va Farhangi. (Text in Persian).
Gholampour Darzi, F. and Ali Esmaeili, A. (2020). Lotus Symbolism, a Common Concept in Geographical-Cultural Vastness of Achaemenians and Sassanids. Motaleat-e-zaban-e-farsi3(5), 169-187.
Hasanvand, M. K., & Shamim, S. (2014). “The motif of the lotus flower in Egyptian, Iranian, and Indian art”. Jelve-e Honar, 6(1), 22-40. (Text in Persian).
Heidari, A. (2022). “The construction of the city of Ardashir-Khwarrah based on Avestan-Vedic Mandala thinking and its connection with the origin of Sasan”. Iranian Pre-Islamic Archaeological Studies, 7(1), 163-176. (Text in Persian).
Imani, N., Rahimzadeh, M., & Tahmasebi, E. (2016). “The study of the position of the city of Gour in the Sassanian era and the nature and function of its central buildings”. Iranian Archaeological Research, 6(11), 91-106. (Text in Persian).
Iones, V. (1996). Myths of Egypt, translated by: Bajelan Farrokhi. Tehran: Asatir. (Text in Persian).
Irani Arbaty, G., & Khazaie, M. (2017). The Study of Farrah’s Beast symbols in Sassanid art. Negareh Journal12(43), 18-29.
Izadparast, Z. (2006). “Lotus plant to Islamic and Khatayi motifs”. Visual Arts Pathway, 2(1), 58-61. (Text in Persian).
Keshavarz Afshar, M., Tavousi, M., & Zimran, M. (2010). “Iranshahr political thought in Iranian miniature painting, Case study: Bahram Gur and the shepherd who hanged his dog from Nezami's Khamseh, from the Safavid Shah Tahmasp period”. Journal of Visual and Applied Arts, 6, 35-56. (Text in Persian).
Kiani, M. Y. (1987). Cities of Iran (Vol. 2). Tehran: Ministry of Culture and Guidance, 75-99. (Text in Persian).
Mazdapour, K., & Alvand, H. (2012). Vendidad. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. (Text in Persian).
Mehr Afarin, R. (2013). “Terrbal: Water or Fire Temple. Anahita: Ancient Persian Goddess and Zoroastrian Yazata, Payam Nabarz (ed.), Avalonia, 236-246.
Mehr Afarin, R. (2014). Sassanian Cities. Tehran: Samt. (Text in Persian).
Mirzapour Al-Hashem, S. S., & Mahmoudi, A. (2020). “"Asha" in Avesta texts”. Ontology Research, 9(17), 171-195. (Text in Persian).
Mobini, M., & Shafiei, A. (2015). “The role of mythological and sacred plants in Sassanian art (With emphasis on reliefs and metalwork)”. Jelve-e Honar, 7(14), 45-64. (Text in Persian).
Moul, M. (1986). Ancient Iran, translated by: Zhaleh Amoozgar. Tehran: Tousan. (Text in Persian).
Nyberg, H. S. (1976). Ancient Iranian Religions, translated by: Seyf-od-Din Najmabadi. Tehran: Center for Iranian Studies. (Text in Persian).
Ooshidari, J. (1992). Encyclopedia of Zoroastrianism (2nd ed.). Tehran: Markaz. (Text in Persian).
Pourdavoud, E. (1963). Anahita, Fifty Essays of Pourdavoud (Morteza Gorji, Ed.). Unknown: Unnamed. (Text in Persian).
Rajai, F. (1994). Battle of Worldviews. Tehran: Revival Book Publishing Company. (Text in Persian).
Razavi, A. S., & Khajeghir, A. (2013). “The study of the lotus flower in ancient Iranian and Islamic art”. Art Research University of Isfahan, 3(6), 101-111. (Text in Persian).
Rezaei-Rad, M. (1999). Fundamentals of Political Thought in Mazdean Wisdom. Tehran: Tarh-e No. (Text in Persian).
Rostamvandi, T. (2009). Iranshahr Ideology in the Islamic Era. Tehran: Amir Kabir. (Text in Persian).
Roshani, M., & Keshavarz Afshar, M. (2023). “The emergence of political counsel tradition in Dara and Ramandar painting, Bustan Saadi manuscript 893 AH”. Glory of Art (Jelve-e Honar), 15(4), 47-66. (Text in Persian).
Roshani, M., & Keshavarz Afshar, M. (2024). “The study of the necessity of justice in Khuranq Palace painting by Kamaleddin Behzad”. Negareh Quarterly, 19(70), 149-167. (Text in Persian).
Sangari, E., & Karbasi, A. (2017). “The relationship between the concepts of "Farr" and "Khweshkari" based on Pahlavi texts and their social function in ancient Iranian political thought”. Iranian Studies Journal, 16(31), 125-139. (Text in Persian).
Tabatabaei, J. (2020). Khwaja Nezam al-Mulk Tusi Discourse on Cultural Continuity. Tehran: Tarh-e No. (Text in Persian).
Vandenberg, L. (1989). Archaeology of Ancient Iran, translated by: Isa Behnam. Tehran: University of Tehran. (Text in Persian).
URLs
URL2.https://commons.wikimedia.org/wiki/File:KINGS_of_PERSIS._Vādfradād_(Autophradates)_I._3rd_century_BC.jpg, date access: 2/13/2024.
URL3.https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Taq-e_Bostan_-_High-relief_of_Ardeshir_II_investiture.jpg, date access: 2/13/2024.
URL4.https://commons.wikimedia.org/wiki/File:The_triumph_of_Shapur_I_over_the_Roman_emperors_Valerian_and_Philip_the_Arab,_Naqsh-e_Rostam,_Iran_%2848098710736%29.jpg, date access: 2/13/2024.
URL5. https://depts.washington.edu/silkroad/museums/shm/shmpazyryk.html, date access: 2/13/2024.
URL6.https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Derafsh_Kaviani_flag_of_the_late_Sassanid_Empire.svg, date access: 2/13/2024.
URL7: https://handako.ir/نشانه-شناسی-گل-نیلوفر-کهن-الگوها/, date access: 2/13/2024.
URL8. https://irannationalmuseum.ir/fa/معرفی-هفت-شاهکار-زرین-هنر-ایران-در-موز-4/, date access: 2/13/2024.
URL9.https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/Lotus_Achaemenid_architecture.JPG, date access: 2/13/2024.
URL10. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/Darius_In_Parse.JPG, date access: 2/13/2024.
URL11. https://www.pinterest.co.uk/pin/lotus--544583779915292964/, date access: 2/13/2024.