بررسی رویکرد باستان‌گرایی در آثار نگارگری علی اسفرجانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه شاهد

10.22051/pgr.2025.48941.1301

چکیده

قرار گرفتن در گفتمان غالب دوره پهلوی اول، مانند ملی‌گرایی، تجددگرایی، و باستان‌گرایی، تلاش برای احیای سنت نگارگری ایرانی با الهام از مکتب اصفهان و تأثیر از شعر و اندیشه خیام، مولانا، حافظ، سعدی، نظامی، عطار، فردوسی و دیگر شاعران بزرگ ایرانی، الهام از موضوعات و نمادهای باستانی و همچنین عواملی همچون آناتومی، پرسپکیتو، حجم‌پردازی و سایه و روشن از مؤلفه‌های نگارگری دوره پهلوی می‌باشد. هنرمندان این دوره به ارزش های سنتی و نگارگری گذشته ایران در دوران مدرنیسم پایبند بودند تا با پیوند به گذشته، هرچه بیشتر ریشه‌های ایرانی و آریایی خود را حفظ کنند. علی اسفرجانی از هنرمندان معاصر است که در آثار خود چه در پرداختن به موضوعات، چه از لحاظ تکنیک و چه ساختار، از این اصول و مؤلفه های باستان‌گرایی پیروی کرده است و در آثار نگارگری خود بهره بسیاری برده است.
این پژوهش به شیوه کیفی و از لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی است و درصدد پاسخ به این سؤال است که ویژگی‌ها و مؤلفه‌های باستان‌گرایی در آثار علی اسفرجانی چگونه بوده است؟ بدین منظور آثار نگارگری‌های علی اسفرجانی به عنوان احیاگر هنرهای ملی از جمله نگارگری سنتی با توجه به رویکرد باستان‌‌‌‌‌گرایی شناسایی، تبیین و مورد تحلیل قرار می‌گیرد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که آثار استاد اسفرجانی که طبق دسته بندی‌ای صورت گرفت، شامل داستان‌های مذهبی و زندگی برخی انبیا، بازآفرینی طرح‌های صفوی، داستان‌های ملهم از ادبیات غنی فارسی به تصویر کشیده شده‌اند و الگوها و معیارهای باستان‌گرایی رایج این دوره ملاحظه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the antiquarian approach in Ali Esfarjani's miniature works

نویسنده [English]

  • Maryam khalilzadeh moghadam
Shahid University
چکیده [English]

Being in the dominant discourse of the first Pahlavi period, such as nationalism, modernism, and archaism, trying to revive the tradition of Iranian painting inspired by the Isfahan school and influenced by the poetry and thought of Khayyam, Molana, Hafez, Saadi, Nizami, Attar, Ferdowsi and other poets. Bozur Irani is inspired by ancient themes and symbols, as well as factors such as anatomy, perspective, volume processing, and shadow and light are among the components of Pahlavi period painting. The artists of this period adhered to the traditional values and painting of Iran's past during modernism in order to preserve their Iranian and Aryan roots as much as possible by linking to the past. Ali Esfarjani is one of the artists who has followed these principles and standards of archaism in his works, both in terms of technique and structure, and has benefited a lot in his painting works.
This research is qualitative and in terms of descriptive-analytical nature and seeks to answer the question, what were the features and components of archaism in the works of Ali Esfarjani? For this purpose, Ali Esfarjani's painting works as a revivalist of national arts, including traditional painting, are identified, explained and analyzed according to the antiquarian approach. The results of this research show that the works of Professor Esfarjani, which were categorized, include religious stories and the lives of some prophets, re-creation of Safavid designs, inspiring stories from rich Persian literature, and the patterns and components of the common archaism of this period are considered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: contemporary painting
  • archaism
  • Pahlavi
  • Ali Asfarjani