تحلیل مطالعات دانشگاهی در حوزۀ ورنی (گلیم تک‌‌رو)  در چهار دهۀ اخیر

نوع مقاله : مروری

نویسندگان

1 دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران، نویسنده مسئول.

3 استاد گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

4 دانشیار گروه پژوهش و تاریخ هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

چکیده

 
 
پژوهش و مطالعه در حوزۀ گلیم و انواع مختلف آن در دو دهۀ اخیر در مطالعات دانشگاهی جایگاه ویژه‌‌ای داشته و از منظرهای گوناگون به آن توجه شده است. در این میان، مطالعاتی نیز دربارۀ ورنی که گلیمی تک‌‌رو است و به روش پودپیچی بافته می‌‌شود صورت گرفته است. ورنی که به‌صورت ذهنی به دستِ بانوان عشایر شاهسون بافته می‌‌شود دارای محصولات گوناگونی همچون خورجین، نمکدان، مفرش، جل اسب و زیرانداز است و نقوش به کار رفته در آن انتزاعی است. هدف این پژوهش، تحلیل مطالعات ورنی در حوزۀ مطالعات گلیم، برای ارائۀ جمع‌‌بندی و دسته‌‌بندی یافته‌‌های پژوهشی در ارتباط با موضوع و بررسی نظریه‌‌های به کار گرفته شده در این حوزه است؛ ازاین‌رو، پژوهشگر با شناسایی 34 مقاله، پایان‌‌نامۀ ارشد و رساله، به تحلیل و بررسی مطالعات دانشگاهی در زمینۀ ورنی‌‌ها پرداخته است؛ نتایج این نوع پژوهش‌‌ها، علاوه بر معرفی کامل همۀ پژوهش‌‌های انجام‌شده دربارۀ این موضوع و پرهیز از کارهای تکراری، می‌‌تواند جهت پژوهش‌‌های آینده را مشخص کرده و مسیر پژوهشی محققان را هموار کند. پرسش اصلی تحقیق این است که در مطالعات دانشگاهی، ورنی‌‌ها از چه زوایایی بررسی می‌شو‌ند. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به روش تحلیلی ـ توصیفی انجام شد. داده‌‌ها نیز به‌صورت کتابخانه‌‌ای گردآوری شده‌‌اند. نتایج مطالعات حاکی از آن است که ورنی‌‌ها در حوزه‌‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ابزار و تکنیک فنی بافت و نقش‌‌مایه‌‌ها مدنظر بوده است، اما بیشترین حجم مطالعات به نقوش اختصاص دارد و از لحاظ نمادین، کاربرد در هنرهای معاصر و تطبیق با دست‌بافته‌‌های سایر اقوام تحلیل و بررسی شد.
 
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis ofAacademic Studies in the Field of Varni (Sumak) over the Last Four Decades

نویسندگان [English]

  • Raha Saadati 1
  • Mansour Hessami Kermani 2
  • Ashrafossadat Mousavilar 3
  • Reza Afhami 4
1 PhD., Department of Art Research, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Painting, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran,,Corresponding Author.
3 Professor, Department of Art Research, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran.
4 Associate Professor, Department of Research in Art History, Faculty of Art, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

 
 
Research in the field of kilim and its different types have attracted specific position among academic studies and has been addressed from various perspectives in the last two decades. Meanwhile, studies have been done over Varni. Varni is a kind of kilim which is woven by the women and girls of Shahsavan tribe mentally and without any paper maps, using a Sumak technic in the north-west of Iran. Considering the prevalent nomadic lifestyle, these Varnies used to be used as rugs, salt bags, saddle bags, mafrash, and cover horse. There is little written information about the history of this weave due to the oral culture of the nomads and the lack of knowledge of weavers' theory information despite their practical skills. 
 
Categories displayed in Table one represent the literature review in Varni. Analysis with this methodology is widespread in basic science and subjects that are related to handicraft, such as Varni have been less discussed in Iran. Research  similar to this article is an article titled "Study of  handi-crafts theses in Art university based on approved regulations of Art university: Case Study of Graduate theses from September 2012 to September 2017" that published in Journal of Visual & Applied Art by Samanian and Babaei in 2021. The discovery of the strengths and weaknesses of theses and improvement of the quality of the future works of research in the field of handicrafts was the aim of this article. 
The main aim of this study, however, is to analyze Varni's studies in the field of kilim's studies and classify the works of research  done in this field. Thus the researcher has analyzed and reviewed academic studies in the field of Varnies by identifying thirty-four dissertations, master's theses and articles.; Moreover , to introduce all research  done over this subject and avoid repetitive research, this study may pave the way for the researchers and can shed the light on the direction of future research in this field. This study  has been conducted by descriptive-analytical method and the data are collected based on library resources.
Identifieing forty-nine sources about Varnies by researching in Various databases, such as National Library of Iran, Irandoc, Magiran and Civilica with keywords, including sumak, needle kilim, handwovens of Ardebil and shahsavan and Varni (Because everyone uses different names for this handwoven and different textiles are not classified appropriately). After reviewing the statistical population, thirty-four articles, master's theses, and dissertations resources were considered for the final analysis.
Written sources are less than half a century old regarding the Varni feild, and the first published reference refers to Varni in 1985. It was Parvez Tanavoli (1985) who first discussed Shahsavan textile mentionining Varni among others shahsavan textile productions. He published a book in English called "Shahsavan Iranian Rugs and Textiles".  On the account of foreign resources, John.T.Wertim (1998), authored a book titled "Sumak Bags of Northwest Persian and Transcaucasia" and emphasized the importance of khorjin, salt bag and mafrash.
 
Although the issue of Varni was neglected in the 60 decades (solar calender), it has received more academic studies in the 90s. From the whole sources of Varni that were analyzed and reviewed,  twenty- one articles, eleven master theses and two dissertations. Were chosen for further conteplation The articles have been published in various journals, and six journals have been evaluated in the fields of humanities, art & architecture by the Ministry of Science, Research and Technology. Quarterly Scientific-Research Goljaam Iran Carpet Scientific Association has dealt with this subject  more than other journals.
Researchers have considered  general introduction of varnies, tools and techniques, economic contexts, socio-cultural contexts, and the design and motifs of Varnies. Most studies have been done in design and motif of Varni. The use of Varni motifs in modern life and decoration, a comparative study of these motifs (Shahsavan tribe) with the hand-woven motifs of other tribes, including the Qashqai and Caucasian tribes, the symbolic motifs, such as rain and life symbol in Varnies,  the structure of  Moharramat design and some motifs, such as the peacock and Swastika have been investigated.  Salt bags and rugs have been the most popular among the various Varni products.
Moreover in his dissertation , Saadati (2021) utilized the structuralist approach and its most important component, binary opposition, in analysis of the Varnies (rugs, salt bags, saddle bags, mafrash and cover horse). The study of these works was done synchronously, and given that the human mind understands the structure of the world and the rules of action can be obtained by discovering the basic elements.The present research aims to extract the motifs and relationships between them as well as to develop a structural model of Varni products. Still more, Izadi.jeiran investigated from an anthropological perspective based on Howard Morphy theories the Varnis of Lome-Dara village.
Researchers with different fields and from various universities worked in this field. Researchers studied in different majors, including handicrafts (4), art research (3), visual communication (3), illustration (1), carpet design (1) and sociology (1) and from the universities of Tehran ( 2), Al-Zahra (2), Science and Art of Yazd (2), Islamic Azad university (2), Sooreh, Art University of Isfahan, Tabriz  Islamic  Art  University, Tehran university of art and Semnan university graduated. Among sixty researchers, thirty-three women and twenty-seven men have worked in this field. Although, considering this subject as feminine art, men also care for that.
 
As mentioned above, the use of the word Varni is less than half a century in the publishing discourse, but special attention has been paid to it in  academic fields in the last decade. The researchers of handicrafts major, then visual communication and art research more than other fields have addressed the subject of Varni in their master's theses and doctoral theses. This subject (Varni) has more capable and application in these disciplines apparently.
In Varnies research, tools and techniques, economic field and socio-cultural field have recieved less attention. In contrast, designs and motifs have been considered widely. Thanks to its unique features of Varni, such as subjective and abstract motifs, it has occupied more than eighty percent of the studies. The symbolic study of these motifs, the structure of various design, the use of designs in other contemporary arts (graphic design, illustration, decoration, etc..( The researchers conducted the comparative study of these motifs with the handwoven motifs of other ethnic groups (Qashqai and Caucasus).
However, it is possible to study the subject of design and the motif of Varnies from different and other theories such as anthropology and ethnography. Considering the limited sources of Varni, it is worth mentioning that Parviz Tanavoli's book, which was the first resource that refers to Varni, is available in English language and has not been translated into Persian language yet. Also the book about Khorjin, Mafarsh, and saltbags in the north-west of Iran and the Caucasus is also available in English language (not translated into Persian language).   The review of Shahsavan nomads' handwovens book is also witten in English language. This book contains a worthwhile  visual resource about different kind of Varnies, especially saltbags (Namakdan).  Cover horse (Jole- asb) was translated by Nazila Daryaei into Persian language, nevetheleess.  Various type of handwoven of Shahsavan tribe are appealing in an international area due to their unique features.
 
 
 
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Academic studies
  • Art fields
  • Sumak
  • Varni
  • Motif
 

منابع

احمدی ملکی، رحمان (1386) ورنی، رشد آموزش هنر، 4، 50 ـ 54.
اسدی، سمیرا (1396) مطالعۀ فرم و محتوای نقوش به کار رفته در نمکدان‌‌های شاهسون، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه علم و هنر یزد.
اشرف‌پور، عقیل (1391) مستندنگاری ورنی‌‌بافی، ادارۀ میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی.
اشرفی، مریم؛ پناهی، افسانه؛ رستمی، هدی (1391) بررسی آداب، رسوم، فرهنگ، هنر و پوشاک ایل شاهسون، پایان‌‌نامۀ کارشناسی، دانشگاه شریعتی.
امین غفاری، رعنا (1392) نمادشناسی دست‌‌بافته‌های ایل شاهسون اردبیل، پایان‌‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه علم و هنر یزد.
ایزدی جیران، اصغر (1391) تجسم فرهنگ در هنر؛ مردم‌نگاری ورنی‌‌های قره‌‌داغ آذربایجان، رسالۀ دکتری، گروه علوم‌اجتماعی، دانشگاه تهران.
____________ (1394) «بازار ورنی: زندگی‌‌نامۀ اجتماعی دست‌بافته‌‌هایی از لومه دره تا تهران»، جامعه‌شناسی هنر و ادبیات، (7)1، 41 ـ 61.
آرین فر، ساناز (1382) بررسی نمادین نقوش زیراندازهای ایل شاهسون، پایان‌‌نامۀ کارشناسی، دانشگاه سوره، تهران.
بابایی، سحر؛ سامانیان، صمد (1400) «مطالعۀ پایان‌‌نامه‌‌های کارشناسی‌ارشد رشتۀ صنایع‌دستی دانشگاه هنر براساس آیین‌نامه‌‌های مصوب دانشگاه؛ موردپژوهی: پایان‌‌نامه‌‌های داوری‌شده از مهرماه 1391 تا مهرماه 1396»، نامۀ هنرهای تجسمی و کاربردی،14(31).
به‌آفرین، فرشاد؛ نوروزی، صونا (1390) «شناخت ویژگی‌‌های فنی و هنری ورنی آذربایجان شرقی و وضعیت فعلی ورنی‌‌بافی در استان»، ادارۀ کل پژوهش استان‌‌ها و خارج از کشور، واحد آموزش و پژوهش صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی.
جدید مغانلو، شهروز (1389) دل‌بافته‌‌ها: صنایع‌دستی عشایر ایل شاهسون، اردبیل: محقق اردبیلی.
____________ (1394) وَرنی، اردبیل: ادارۀ کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل.
جهانی، مهدی؛ چوبداری، لیلا (1394) «مطالعۀ تطبیقی طرح محرمات کورگانی در گلیم ایل شاهسون با گلیم اقوام یکجانشینِ استان اردبیل در اواخر دورۀ قاجار»، مطالعات تطبیقی هنر، 9(5)، 79 ـ 93.
حاجیلو، فتانه؛ امیرقاسمی، مینو (1391) «نگاره‌‌های زندگی ایلات ارسباران در مفرشی به نام ورنی»، پژوهش‌‌های انسان‌شناسی ایران، (2)1، 149 ـ 166.
حاجیلو، فتانه (1390) «ورنی عاشقانه‌‌ای از ایلات ارسباران»، همایش ملی هنر، فرهنگ، تاریخ و تولید فرش دست‌باف ایران و جهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد.
خالقی، موسی‌‌الرضا (1390) بررسی ویژگی‌‌های تاریخی، فرهنگی و هنری گلیم‌‌های سوزنی منطقۀ کرمان و آذربایجان، پایان‌‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه هنر تهران.
خالقی، موسی‌‌الرضا (1392) «بررسی طرح و نقش در گلیم ورنی‌‌های منطقۀ آذربایجان»، کتاب ماه هنر، (176)، 96 ـ 103.
رستمی، فریده (1397) تحلیل فرمی نقش‌مایه‌‌های ورنی‌‌های عشایر آذربایجان شرقی، پایان‌‌نامۀ ارشد، دانشگاه سوره، تهران.
رضالو، رضا؛ آیرملو، یحیی؛ پورکریمی، پرویز (1396) «مطالعۀ نقوش نمادین طلب باران و مفاهیم آن در ورنی‌های مغان»، هنرهای حوزۀ کاسپین، (1)، 133 ـ 153.
زارعی، محمدرضا (1390) طراحی و ساخت آثار سرامیکی کاربردی در دکوراسیون داخلی با استفاده از طرح‌‌ها و نقوش گلیم شاهسون، پایان‌‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان.
زاهدی، نازگل (1393) کاربرد طرح‌‌ها و نقوش دست‌بافته‌های شاهسون در زندگی روزمرۀ شهری، پایان‌‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی.
سعادتی، رها؛ حسامی، منصور؛ موسوی لر، اشرف السادات؛ افهمی، رضا (1400) «تحلیل تقابل‌های دوگانه در ساختار ورنی‌های عشایر شاهسون دشت مغان (مطالعه موردی زیراندازها)»، مبانی نظری هنرهای تجسمی، 6(2)، 114-127.
سعادتی، رها (1400) تحلیل ساختارگرایانه ورنی‌های دشت مغان، رسالۀ دکتری، دانشکدۀ هنر، دانشگاه الزهرا(س).
سلیمی، هاجر (1394) مطالعه و بررسی تطبیقی نقوش حیوانی دست‌بافته‌‌های عشایری ایل شاهسون و ایل قشقایی (گلیم‌های یک‌رو)، پایان‌‌نامۀ ارشد، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه سمنان.
صادق‌‌پوری، الهام (1395) «بررسی ظاهری و مفهومی نقش‌مایه‌های حاشیه‌‌ای متداول در گلیم‌‌بافت‌‌های استان اردبیل»، پژوهش هنر، (12)6، 1 ـ 12.
صالحی، علی (1381) «نقوش در وَرنی»، کتاب هنر ماه، (45 و 46)، 140 ـ 142.
صانعی، طیبه (1395) مطالعۀ موتیف‌های گلیم عشایر شاهسون و ایل قشقایی، پایان‌نامۀ ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی.
صباحی، طاهر (1397) شاهسون مروری بر دست‌بافته‌‌های عشایر شاهسون، ترجمۀ نازیلا دریایی، تهران: ویژه نشر.
عبادی، فاطمه (1397) نمادشناسی نقوش و اشکال هندسی و حیوانی در وَرنی‌‌های منطقۀ ارسبارانِ ایران، پایان‌‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
عبادی، فاطمه (1400) نمادها و نگاره‌ها در نقوش ورنی‌های منطقۀ ارسباران ایران‏‫، تهران: ندای کارآفرین.
عبداللهی، آمنه (1393) «راهبردهای گسترش و فعال‌سازی صنایع روستایی؛ مطالعۀ موردی: صنایع‌دستی ایل قره‌‌داغ (ارسباران) ورنی‌‌بافی»، تعاون و روستا، (21)، 25 ـ 51،
عزت‌اللهی نژاد، طیبه (1393) «گردونۀ مهر نمادی مقدس و خوش‌یمن در سوماک‌‌های آذربایجان»، هنرپژوه،(4)، 2 ـ 9.
عزیزی زنگیر، مرتضی (1376) بررسی نقش و نگار در قالیچه و گلیم منطقۀ گرمی مغان، پایان‌‌نامۀ کارشناسی، دانشگاه تهران.
فدایی، مریم (1390) «حفظ اصالت فرهنگی با نقش و طرح ورنی‌‌بافی»، کتاب ماه هنر، (156)، 144 ـ 120.
قانی، افسانه (1390) «نقش‌مایۀ طاووس در دست‌بافته‌‌های گلیمی اقوام شاهسون و قشقایی»، گلجام، (20)، 7 ـ 20.
قلی‌‌پور، شیرین (1389) بررسی عناصر تصویری وَرنی عشایر شاهسون اردبیل تصویرسازی شهر اردبیل، پایان‌‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
کاظم پور، مهدی (1398) «مطالعۀ ابزارآلات ورنی‌بافی روستایی آذربایجان در دورۀ صفویه بر اساس مطالعۀ موردی، نقوش سنگ‌مزارهای گورستان آس کلیبر»، گلجام،(35)، 129-157.
کاظمی، فهمیده (1383) بررسی طرح و رنگ‌‌آمیزی گلیم‌‌های شاهسون، پایان‌‌نامۀ کارشناسی، دانشگاه علم و هنر یزد.
کوهستانی، حسین؛ دشتی، قادر (1383) «تحلیل اقتصادی ـ اجتماعی تولید و بازار ورنی در مناطق عشایری ارسباران با تأکید بر شرایط بعد از اسکان، مقاله‌‌های همایش‌‌های ایران»، ذخایر انقلاب، ویژۀ همایش ساماندهی عشایر ایران، 73 ـ 76.
محمدی، سیمین (1394) «بررسی ساختار طرح و نقش از منظر زیبایی‎شناسی در ورنی اردبیل»، همایش ملی فرش دست‌بافت خراسان جنوبی.
_________ (1395) مطالعۀ تطبیقی طرح، نقش و رنگ در آثار ورنی مناطق اردبیل و قفقاز طی سه دهۀ اخیر و ارائۀ یک اثر مبتنی بر مطالعات، پایان‌‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
محمودی، فتانه؛ شایسته‌فر، مهناز (1387) «بررسی تطبیقی نقوش دست‌بافته‌‌های ایل شاهسون و قفقاز»، گلجام، 4(11)، 25 ـ 40.
ملجایی، زهرا؛ اکبری، فاطمه (1391) «بررسی محمل‌‌های نمادین و ساختارهای طرح‌‌های ورنی ایل ارسباران»، هنرهای تجسمی نقش‌مایه،5(13)، 45 ـ 54.
مولوی تبریزی، مهدخت (1373) بررسی و آسیب‌شناسی و مرمت و احیا گلیم شاهسون، پایان‌‌نامۀ کارشناسی، پردیس اصفهان.
میزبان، هاجر (1382) بررسی نقوش ورنی عشایر شاهسون، پایان‌‌نامۀ کارشناسی، دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
هال، آلستر (1378) گلیم‌‌های ایرانی، ترجمۀ کرامت‌‌اله افسر، تهران: فرهنگسرا.
هدایتی، محمودمحمد و شبنم احمدی (1389) دل‌‌بافته‌‌های عشایر مستندنگاری وَرنی، اردبیل: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری،
یاوری، حسین (1374) «نگرشی بر سوماک ورنی (زیرانداز سنتی عشایر و روستاییان استان‌‌های آذربایجان شرقی و اردبیل با شهرت جهانی) همراه با بررسی امکانات بالقوه تولیدی و ظرفیت‌‌های صادراتی و بررسی مسائل و مشکلات، راه‌حل‌ها و پیشنهادات»، مجموعه مقالات سمینار شناخت استعدادهای بازرگانی ـ اقتصادی آذربایجان، 345 ـ 352.
 
 
 
References
 
Abdolahi, A. (2014). "Strategies for expanding and activating rural industries Case study: Handicrafts of Qara Dagh tribe (Arsbaran) Varni Bafi". Journal of Taavon& Rosta, (21), 25- 51, (Text in Persian).
 Ahmadi Maleki, R. (2007). "Varni". Journal of Roshde Amozeshe Honar, (4), 50_ 54, (Text in Persian).
Amin ghafari, R. (2013). The symbol of the Shahsavan tribe hand woven of Ardebil( Master Thesis). University of Science and Arts of Yazd, (Text in Persian).
Aryanfar, S. (2003). The symbolic study of the motifs of Shahsavan tribe rugs, (BA Thesis). Sooreh University, (Text in Persian).
Asadi, S. (2018). The study of the form and content of the motifs used in the Shahsavan saltbag(Master Thesis). University of Science and Arts of Yazd, (Text in Persian).
 Ashrafi, A., Panahi, A., & Rostami, H. (2012). Studying customs, culture, art and clothing of the Shahsavan tribe (BA Thesis). Shariati Technical and Vocational College, (Text in Persian).
Ashrafpoor, A. (2012). Vernibafi documentary. Administration of Cultural Heritage of East Azarbaijan Province, (Text in Persian).
Azizi Zangir, M. (1997). Studying motifs of carpet and kilim in region of Germi Moghan (BA Thesis). University of Tehran, (Text in Persian).
- Babaee, S. Samanian, S. (2021). "Studying master's theses in the field of handicrafts of the University of Arts based on the approved regulations of the university; Case study: Theses reviewed from October 2011 to October 2016". Journal of Visual& Applied Arts, (31), (Text in Persian).
Behafarin, F. Norouzi, S. (2011). Recognition of the technical and artistic characteristics of East Azerbaijan Varni and the current state of Varni in the provinc, Education and Research Unit of East Azarbaijan Broadcasting, (Text in Persian).
Ebadi, F. (2021). Symbols and images in the Varni motifs of Arsbaran region of Iran, Tehran: Nedaye Karafarin ,(Text in Persian).
Ebadi, F. (2018). Symbolism of geometric and animal shapes and designs in Varni weaving in the Arasbaran region of Iran (Master’s  thesis). Alzahra University, (Text in Persian).
 Egharloo, Siamak. Hadi Abozari and Mahdi Keshavarz Afshar. (2017). "A comparative study on the origin and variety of motifs in shahsavan salt bags and Caucasian textiles". Journal of History Culture and Art Research, (6), 255- 265.
Ezatollahinezhad, T. (2014). "Swastika a sacred and auspicious symbol in the sumaks of Azerbaijan". Journal of Honar pajoh, (4), 2- 9, (Text in Persian).
 
 Fadaei, M. (2011). "Preservation of cultural authenticity with motif and design of Varnibafi". Journal of Ketabheh Mah-e Hona, (156), 120- 144, (Text in Persian).
 
Ghani, A. (2012). "Peacock Motifs on Hand-woven Kilims of Qashqai and Shahsavan Tribes". Journal of Goljaam, (20), 7-20, (Text in Persian).
-Gholipour, sh. (2010). Analysis of Visual Elements of Shahsavan Ardabil Nomadic Varni(Master’s thesis). University of Tehran, (Text in Persian).
 
Hajiloo, F. Amirghasemi, M. (2012). "Moifs of life's Arsbaran tribe in a rug called Varni". Iranian journal of anthropological Research, (2), 149- 166, (Text in Persian).
 Hajiloo, F. (2011). " Arsbaran tribe's Varni ". National conference on art, culture, history and production of handmade carpets of Iran and the World. Islamic Azad University Najafabad Branch, (Text in Persian).
Hedayati, M.M., & Ahmadi, Sh. (2010). Woven nomads: Verni's documentary, Ardebil: Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization of Ardabil Province, (Text in Persian).
 Hull, A. (1993). Kilim: The complete guide: History, pattern, technique identification, London: Thames and Hudson.
 
Izadi.jeiran, A. (2015). "Varni Market: Social Biography of Weavings from Lumah-Darah to Tehran". Sociological Journal Of Art And Literature, (1), 41- 61, (Text in Persian).
 Izadi.jeiran, A. (2012). The embodiment of culture in art: Ethnography of Karadaq Azerbaijan varnies( Doctoral dissertation). University of Tehran, (Text in Persian).
 
Jadid Mughanlou, Sh. (2015). Varni, Ardebil: Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization of Ardebil Province, (Text in Persian).
Jadid Mughanlou, Sh. (2010). Handicrafts of Shahsavan tribe, Ardebil: University of Mohaghegh Ardebili, (Text in Persian).
Jahani, M. Choobdari, L. (2015). "A comparative study of Kurgani stripes’ pattern in the kilim of Shahsavan tribe and the Kilim of Sedentary people of Ardebil province in the late Qajar time". Journal of Motaleat-e Tatbighi-e Honar, (9), 79 _ 93, (Text in Persian).
 
Kazemi, F. (2004). Studying design and color of Shahsavan's kilims(BA thesis). University of Science and Arts of Yazd, (Text in Persian).
Kazempour, M. (2019). "Study of Azerbaijan village carpet tools in the Safavid period: The case study of Ass Gravestone in Kaleybar city". Journal of Goljaam, (35), 129-157, (Text in Persian).
Khaleghi.M.R (2013). "Studing designs and motifs in carpets of the Azerbaijan region". Journal of Ketabheh Mah-e Honar, (176), 96- 103, (Text in Persian).
Khaleghi,M.R .(2011). Analyzing features of historical, culture and artistic needle kilims region kerman and azarbaijan(Master’s thesis). University of Art, (Text in Persian).
Kohestani, H.,& Dadshti, Gh. (2004). "Socio-economic analysis of varni production and market in nomadic areas of Arsbaran with emphasis on resettlement conditions". Articles of Iranian conferences, Nomadic Quarterly, Reserves of the Scientific and Cultural Revolution, special for the organizing conference of Iranian Nomad, 73-76, (Text in Persian).
Mahmoudi F.,& Shayesteh-far M. (2009)."The comparative study of motifs in Shahsavan and Caucasus’s Carpets". Journal of Goljaam, (11), 25-40, (Text in Persian).
 Maljaei, Z.,& Akbari, F. (2012). "Studying symbolic elements and structures of Arasbaran tribe of Varnier designs". Journal of Honarhaye tajasomi naghshmaye, (13), 45-54, (Text in Persian).
Mizban, H. (2003). Studying Varni s motif of Shahsavan nomad (BA thesis). University of Tehran, (Text in Persian).
Mohammadi, S. (2017). The comparative study of design, figure and the color in Varni weaving works of Ardabil and Caucasus area during last three decades along with providing a pattern based on studies (Master’s thesis). Tabriz Islamic Art University, (Text in Persian).
Mohammadi, S. (2015). "Studying design and motif from an aesthetic perspective in Ardebil Varni". National Conference Handmade Carpet of South Khorasan, (Text in Persian).
-Molavi tabrizi, M. (1994). Studying and pathology and restoration of Shahsavan kilim (BA thesis). Art University of Isfahan, (Text in Persian).
 
Rezaloo, R., Ayremlou, Y.,& Purkarimi, P. (2019). "Study of the seeking rain symbolic designs and its concepts on the Moghan’s Varnies". Journal of Mutaliat-i Hunar-I Bumi, (1), 203-223, (Text in Persian).
 Rostami, F. (2018). Form analyzing of the motifs of the nomad of East Azerbaijan`s varni (Master’s  thesis). Sooreh University, (Text in Persian).
 
 Saadati, R., Hesami, M., Mosavilar, A., &Afhami, R. (2021). "Analysis of binary oppositions in the structure of Varnies of Shahsavan nomads in Moghan plain: The case study of rugs". Journal of Scholarly Journal of Theoretical Principles of Visual Arts, (6), 114 – 127, (Text in Persian).
Saasati, R. (2021). Structure analysis of moghan plain Varni (Doctoral dissertation). Alzahra university, (Text in Persian).
Sabahi, T. (2018). Shahsavan; shahsavan hand- woven carpets and textiles at a glance, Tehran: Vijeh nashr, (Text in Persian).
Sadeghpouri, E. (2017). "Facial and conceptual examination of margin drawings in Ardabil province Kilim weavings". Journal of SciJPH, 6 (12), 1-12, (Text in Persian).
 Salehi, A. (2002). "Motifss in Varni". Journal of Ketabheh Mah-e Honar, (45-46), 140- 14, (Text in Persian)..
Salimi, H. (2015). Comoarative study of animal motifs in kilims of Qashgai and Shahsavan(Master’s thesis). Semnan University (Text in Persian).
Sanei, T. (2016). A comparison of motifs of rugs of Shahsavan monads and Qashqai tribe (Master’s thesis). Islamic Azad University, (Text in Persian).
 
Tanavoli, P. (1985). Shahsavan Iranian rugs and textiles. Rizzoli.
 
Wertime, John T. (1998). Sumak bags of Northwest Persian and Trancaucasia. Laurence King.
 
Yavari, H. (1995). " A perspective on Varni (the traditional rugs of nomads and villagers of East Azarbaijan and Ardabil provinces with world fame) along with the review of potential production facilities and export capacities and review of issues and problems, solutions and suggestions". Collection of articles of the seminar on recognition of business-economic talents of Azerbaijan, 352-345, (Text in Persian).
Zahedi, N. (2014). Application of designs and motifs hand woven by shahsavan in urban everyday life( Master’s thesis). Islamic Azad University, (Text in Persian).
 Zarei, M.R. (2011). Designand manufacture ofceramicartininterior decorationwith the shahsavan rugs motifs and designs (Master’s thesis). Art University of Isfahan, (Text in Persian).