میزان استفاده از عناصر مؤثر در القای هویت ایرانی- اسلامی در لوگوی پیام‌رسان‌های داخلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

2 استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران، نویسنده مسئول.

10.22051/pgr.2024.46507.1251

چکیده

 
 
پیام‌رسان‌ها می‌توانند ابزار عرضه و نشر ارزش‌های ایرانی و اسلامی در جامعه باشند. هم‌چنین با توجه به هجمه فرهنگی گسترده پیام‌رسان‌های غربی و ابزارهای گوناگون تبلیغات که عمدتا در راستای تضعیف ارزش‌ها و به طور کلی هویت جوامع گام برمی‌دارند، ضرورت طراحی پیام‌رسان‌های داخلی با هویت ایرانی- اسلامی را دو چندان می‌کند و ضرورت پژوهش در این مورد را نشان می­دهد. هدف پژوهش شناسایی عناصر هویت بخش ابرانی- اسلامی به لوگوی پیام‌رسان‌های داخلی است. این پژوهش درجهت تحقق هدف تحقیق، در پی پاسخ به این سوالات است: 1. عناصر اصلی طراحی لوگوی پیام‌رسان‌های داخلی کدامند؟ 2. میزان کاربرد عناصر مبین هویت و فرهنگ ایرانی اسلامی لوگوهای پیام‌رسان‌های داخلی چقدر است؟ پژوهش حاضر به  روش تطبیقی انجام شده و جمع‌آوری اطلاعات به روش  کتابخانه‌ای و مشاهده­ای است. مطابق روش کیفی و با روش نمونه­گیری هدف­دار لگوی 23 پیام­رسان داخلی  انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان ‌می‌دهد که در طراحی لوگوی پیام­رسان­های مورد مطالعه از عناصر یا نماد­های متاثر از هویت و فرهنگ ایرانی کمتر استفاده شده و تنها جنبه‌ی کاربردی و اصول طراحی مدنظر قرار گرفته است. این در حالی است که در مورد کاربرد عناصر بصری، باید گفت در نگاه کلی به تمام لوگوهای پیام‌رسان‌های داخلی تلاش‌ در جهت هویت‌بخشی قابل تشخیص است و می‌توان به پیام‌رسان‌هایی مانند سروش، ایتا، انار، هدهد، شاد، سلام و لنزو، با اجزایی مرتبط با نقوش ایرانی اشاره کرد. همچنین  آن‌چه حائز اهمیت است ورود بعضی از عناصر خارجی مانند حروف انگلیسی و همچنین کاربرد عناصر فرنگی‌مآبی همچون حجم‌نمایی و سایه‌روشن‌کاری در طراحی تعدادی از لوگوها است که سبب تداعی پیام‌رسان‌های غیرایرانی می‌شوند.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Analysis of the Effective Factors in Inducing Iranian-Islamic Identity in the Logos of Domestic Messengers

نویسندگان [English]

  • Somayeh Rasoulipour 1
  • Mohsen Marasy 2
1 PhD Student of Art Research, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Art Research, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran, Iran,Corresponding Author.
چکیده [English]

 
Logos are tangible and special designs that are used to show a specific group, product, or service, which, in addition to referring to some concepts, sometimes also display the characteristics and identity of an institution or product, and for this reason, international companies use the company's logo to communicate effectively with their customers.
One of the media that plays a role in the formation of social identity, including national identity, ethnic identity, religious identity, and global identity, is instant messaging software such as Telegram, Instagram, WhatsApp, Eita, Soroush, etc. and the like that makes communication with virtual space possible.
Messaging software allows users to communicate in a task or activity or common goals and activities. Nowadays, the use of mobile phones and messaging software has affected all aspects of people's lives, and people prefer to use phones that support different softwares. This is the reason for the increasing use of smartphones and tablets. The emergence of these technologies provides new conditions for dialogue, understanding, and balance in the virtual and real world.
Therefore, the need for Iranian messengers is considered not only cultural but also social and political. In this way, the messenger can play a role in displaying the identity of a society. An identity that has been affected by the globalisation of cultures with the help of the mastery of new media and communication knowledge and has undergone continuous changes. Therefore, cultural symbols that are rooted in popular culture and beliefs can be used in the design of the logo of internal messengers. This material shows that the logo design of internal messengers requires an Iranian-Islamic design. The current research aims to identify the identity elements of the Iranian-Islamic sector in the logo of domestic messengers.
Based on this, the research questions are raised as follows: 1- What are the main design elements of the logo of internal messengers? 2- What is the extent of use of elements that show Iranian Islamic identity and culture in the logos of internal messengers? To answer these questions and based on the historical documents that exist about the rich Iranian culture, it is possible to find out what factors are effective in inducing Islamic Iranian identity in the logo of domestic messengers by analysing the logo of domestic messengers. For this purpose, first of all, it is necessary to identify the main design elements of the logo of internal messengers and also to determine how compatible the logo elements of domestic messengers are with Iranian-Islamic identity and culture. Messengers can be a tool to spread Iranian and Islamic values ​​in society. Also, considering the widespread cultural attack of Western messengers and various advertising tools, which are mainly aimed at weakening the values ​​and the identity of societies in general, it doubles the necessity of designing domestic messengers with Iranian-Islamic identity. And it shows the necessity of research in this case.
In terms of nature and method, the current research is an adaptation of a set of qualitative methods and by relying on the results obtained from observation and study, efforts have been made to answer the research questions. The collection of information was in the form of a library and observation. The body of the study includes the logo of 23 domestic messengers, which were examined and analysed using the full number method. The studied Iranian messengers are: Eita, Soroush, Bale, iGap, Hudhud, Anar, Saina, Dorna, Zalzalek, Nazdika, Lanzor, Aiwa, Noa, Abarak, Tebian, Fanus, Rubika, Shad, Bisphone, Salam, Ring and Visgun, which were used by Iranian users until the research was conducted.
Today, the role of messengers in social transformation cannot be denied. On the other hand, the dominance and influence of foreign messengers should not be neglected. Therefore, considering the risks that such messengers pose to the thoughts and culture of societies with the lack of continuity of content and Iranian visual elements, such concerns have led to the creation of internal messengers to prevent this cultural invasion and preserve the Iranian-Islamic identity. In this research, 23 logos of internal messengers were studied in terms of identity. One of the factors differentiating each logo from others is the quality of its design, and designers have used different design methods. One of the logo design techniques is using traditional motifs. As mentioned earlier, traditional motifs have various types, including (human, animal, vegetable, geometric, and written). Each of these motifs has many concepts that have always existed in Iranian culture and beliefs, which are derived from pre-Islamic and Islamic culture. Artists in logo design have tried to use these patterns and concepts in creating their works and create different patterns, some of which have symbolic meanings in their works. According to the analyses and investigations and according to the results of Table (1), in response to the first question of the research, it can be said that artists have used traditional motifs in designing the logo of domestic messengers. But among the types of these motifs, human motifs have not had any contribution and also from the other four types of motifs, geometric, written, vegital, and animal motifs have had a greater contribution in the design of internal messengers' logos. In the design of most of the mentioned logos, they have used a combination of several types of motifs. Except for the logo of 11 messengers, including (Nasdika, Wisgon, Noa, iGap, Rubika, Ring, Gap, Aiwa, Abarak, Bela, and Dorna) with a frequency of 47.82 that have used only one motif.
In response to the second question and according to the reviews of the visual elements of the logos of domestic messengers, these results were obtained that elements or symbols taken from Iranian identity, culture and art are used less in their design and only their practical aspects such as design principles has been considered by the designer. Meanwhile, efforts have been made to give identity to the logo of domestic messengers, and we can mention the logo of messengers such as "Soroush, Eita, Anar, Hudhud, Shad, Salam, and Lenzo" with themes related to Iranian motifs. Patterns are taken from rituals, epics, traditions, and personalities rooted in Iranian Islamic culture, religion, history, and identity. However, considering the existing capacities in Iranian art and culture, these efforts do not seem worthy of attention and sufficient. Therefore, in response to the second question of the research, it can be said that the visual elements of the logos of the domestic messengers do not match the capabilities of Iranian culture and identity. What is important is the introduction of some foreign elements (English letters) in the design of several logos, such as "the letter “E” in the design of the Eita Messenger logo, the word Salam in the Salam Messenger logo, the letter “Z” in the Zalzalak Messenger logo, and the letters “B” and “P” in the logo of Bisphone messenger and the letter "S" is in Soroush Messenger. Also, the use of European elements such as Exponential volume (the logo of Visgun and Anar messengers) and shading (the logo of Bale, Eva, Ring, iGap, Saina, and Anar messengers) cause the association of non-Iranian messengers. According to the information in Tables 3 and 5, the Europeanism index has the highest frequency with 65.21 and the Iranian index (Archaicism) has the lowest frequency with 17.39. Based on this, it can be said that the share of Iranian-Islamic identity indicators in the collection of logos of Iranian messengers is very small.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Logo
  • Messenger
  • Identity
  • Iranian
  • Islamic
 
منابع
آژند، یعقوب. (1393). بازکاوی یک اشتباه، ﻣﺤمد زﻣان ﻓرنگیﺧﻮان (ﻣﺘرﺟﻢ). ﻣحمد زﻣان ﻓرنگیﺳاز (نقاش). نشریه هنرهای زیبا هنرهای تجسمی.  19 (3). 39- 44.
آیت‌اللهی، زهره؛ ساروخانی، سعیده؛ حضوری، مژگان. (1397). نمادها سخن می‌گویند. تهران. عترت نو.
آشوری، محمدتقی؛ مرادی، علی. (1387). بررسی تطبیقی نقوش سنتی با طبیعت. نشریه نگره. شماره6. 21- 29.
افضل‌طوسی، عفت‌السادات؛ حسن‌پور، مریم. (1391). نقش نمادهای آیینی و دینی در نشانه‌های بصری گرافیک معاصر ایران. نشریه مطالعات ملی. 13 (1)، 135- 161.
الیاسی، الهام؛ شفیعی، زاهد؛ افشار‌مهاجر، کامران؛ امیرشاهی، میراحمد؛ شیرازی، محمود. (1396). هماهنگی معنای اولیه و ضمنی نماد با هویت برند. در راستای خلق لوگوی فرهنگ محور. نشریه مبانی نظری هنرهای تجسمی. شماره 6. 85- 98.
اشرف، احمد. (1387). هویت ایرانی در بین ایرانیان خارج از کشور. جلد دوم سنت و تجدد. تهران. بواتن فرهنگی معاونت امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
باقریان‌فر، مصطفی؛ سیادت، علی؛ لهرابی، یعقوب. (1397). تبیین مؤلفه‌های هویت اجتماعی دانشجویان بر اساس استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان موبایلی (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان).  نشریه جامعه‌شناسی کاربردی. 29 (4). 79- 98.
بورکهارت، تیتوس. (1392). هنر مقدس. ترجمه جلال ستاری. تهران. سروش.
بهنام، جهان‌بخش. (1375). ایرانیان و اندیشه جدید. تهران. فرزان روز.
پاکباز، رویین. (1378). دایره‌المعارف هنر. تهران. فرهنگ معاصر.
پاکزاد، ناهید؛ شاهرودی، فاطمه. (1400). هویت و هویت‌سازی در آثار گرافیکی معاصر. پنجمین کنفرانس بین المللی و ششمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری.
پورمختار، صدیقه؛ مراثی، محسن. (1399). تحلیل امکان تحقق فضای سوم در نقاشی معاصر ایران بر مبنای اندیشه پسااستعماری هومی بهابها. نشریه نگره. شماره 56. 119-109.
پسااستعماری هومی بهابها. نشریه نگره. شماره 56. 119-109.
پهلوان، فهیمه. (1381). درآمدی بر تحلیل عناصر تصویری آرم. چاپ اول. تهران. ناشر دانشگاه هنر.
تام‌سن، منصور. (1394). کارگاه طراحی نقوش سنتی (1). چاپ دهم. تهران. شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
توحیدی، فائق. (۱۳۷۹). فن و هنر سفالگری. تهران. سمت.
جوانی، اصغر؛ خزایی، محمد؛ کلاه‌کج، منصور. (1395). چیستی هویت بصری ایرانی از منظر گرافیک. نشریه باغ نظر. 13 (40). 35-44.
زریابی، محمد؛ عابددوست، حسین. (1400). بررسی بازتاب هویت ملی در طراحی بسته‌بندی ایران با تأکید بر مؤلفۀ خط فارسی (مطالعه موردی: بسته‌بندی‌های برگزیدۀ محصولات مواد غذایی دوسالانۀ طراحی گرافیک ایران «سرو نقره‌ای»). نشریه جامعه‌شناسی هنر و ادبیات. 13 (2). 179-207.
زمانی، عباس. (1352). طرح آرابسک و اسلیمی در آثار تاریخی اسلامی ایران. نشریه هنر و مردم. شماره 126. 34-17.
زهیری، علیرضا؛ بابایی، رضا. (1381).  انقلاب اسلامی و هویت ملی. تهران. زلال کوثر.
ژوله، تورج. (1381). پژوهشی در فرش ایران. تهران. یساولی.
سری، فهیمه؛ آژند، یعقوب. (1401). کاربرد نقوش در گرافیک معاصر «با نگاهی به نقوش مسجد جامع اصفهان». نشریه گرافیک و نقاشی. 6 (4). 68-81.
شایگان، داریوش. (1386).  افسون زدگی جدید، هویت چهل تکیه و تفکر سیال. ترجمه فاطمه ولیانی. تهران. فروزان.
شریف‌زاده، محمدرضا؛ کریمی‌پور، زهرا. (1396). تحلیل عوامل هویت بخش در طراحی بسته‌بندی صنایع دستی روستایی ایران با رویکرد صادرات. نشریه اقتصاد فضا و توسعه روستایی. 6 (3). 37-55.
شیرازی، ماه‌منیر. (1395). بازیابی لایه‌های هویتی در نسخه‌های مصور چاپ سنگی قاجار (نمونه موردی: تعداد سیزده نسخه با محتوای حماسی و ادبی). نشریه نگارینه هنر اسلامی. 3 (11). 28-45.
شیرازی، ماه‌منیر؛ موسوی‌لر، اشرف‌السادات. (1396). بازیابی لایه‌های هویتی در هنر دورة قاجار (مطالعة موردی کاشی‌های دوره قاجار). نشریه نگارینه هنر اسلامی. 3 (41). 17-30.
صدقیان حکاک، نسرین؛ رستمی، پروین. (1399). بازنمایی هویت گرافیک ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی (اکسپو)، پژوهشنامه اورمزد. شماره 53. 6-23.
صفابخش، درسا. (1395). مطالعه طراحی لوگوهای نوشتاری و تصویری در گرافیک معاصر ایران (1370- 1380)،  پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد ارتباط تصویری. استاد راهنما: الهه پنجه‌باشی. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکز. دانشکده هنر و معماری.
عمید، حسن. (1391).  فرهنگ عمید. چاپ 38. تهران. امیرکبیر.
فرید، امیر. (1401). دسته‌بندی کتیبه‌های شبیه نوشتاری در هنر اسلامی. نشریه نگره.  شماره 63. 45-55.
فلاحی، فرزانه؛ سلیمانی، بهزاد. (1398). ارزیابی تطبیقی تأثیر لوگو از منظر نشانه‌شناسی بر نگرش مشتریان به برند.  نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی. 24 (3). 43-50.
قادری سلیماندارابی، تانیا. (1388). هویت هنر ایرانی در گرافیک معاصر ایران (دهه‌ی اخیر). پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد. راهنما: عبدالرضا چارئی. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری -موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیر دولتی نبی اکرم. دانشکده هنر.
ﮐﺎﺳﺘﻠﺰ، ﻣﺎﻧﻮﺋﻞ. (1380). ﻋﺼﺮﺍﻃﻼﻋﺎﺕ: ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ، ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ؛ ﻗﺪﺭﺕ ﻫﻮﻳﺖ. جلد دوم. ترجمه حسن ﭼﺎﻭﺷﻴﺎﻥ. ﺗﻬﺮﺍﻥ. ﻃﺮﺡ ﻧﻮ.
کاظمی‌اسفه، نگار. (1395). طراحی لباس ایرانی اسلامی با بهره‌گیری از نقوش اسلامی در جهت هویت بخشیدن به فرهنگ و هنر ایران. مجموعه مقالات برگزیده دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت. 126-134.
کلاه‌کج، منصور. (1398). جستاری در هویت‌نمایی ملی، 50 سال گرافیک معاصر ایران (مقطع زمانی 1340 تا 1390).  نشریه مطالعات ملی. 20 (3). 140-156.
کنبای، شیلار.ر. (1383).  نقاشی ایرانی. ترجمه مهناز شایسته‌فر. تهران. موسسه انتشارات هنر اسلامی.
لالر، رابرت. (1362). هندسه قدسی. استعاره نظام عالم. نشریه هنر و معماری. شماره 3.  85-76.
محبوبی اردکانی، محمدحسین. (1379). تاریخ موسسات تمدنی جدید در ایران. تهران. دانشگاه تهران. 
مددپور، محمد. (1374). تجلیات حکمت معنوی در هنر اسلامی. تهران. شرکت چاپ و نشر بین‌الملل.
مطهری، مرتضی. (1382). تعلیم و تربیت در اسلام. چاپ چهارم.تهران. صدرا.
معین، محمد. (1391). فرهنگ معین. جلد ششم. چاپ 11.
ملکی، سپیده؛ اسداللهی، مصطفی؛ شاهرودی، فاطمه. (1395). بازنمایی هویت ملی ایران در طراحی گرافیک با تاکید بر عصر جهانی شدن. مطالعات ملی. 17 (3). 69-82.
مینایی، لیلا. (1396). بررسی کاربرد عناصر تصویری ملی و سنتی در هویت بخشی به بسته‌بندی محصولات سوغات خوراکی ایرانی. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد. استاد راهنما: محسن مراثی. دانشگاه شاهد. دانشکده هنر.
منصوری‌شاد، طیبه؛ دلاور، علی؛ مظفری، افسانه. (1397). بررسی میزان و نوع استفاده از پیام‌رسان‌های تلفن همراه هوشمند نزد زنان خانه‌دار تهران. نشریه پژوهشنامه زنان. 9 (2).  129-150.
نفیسی، سعید. (1383). مجموعه سخنرانی‌های سعید نفیسی با موضوع پیشرفت‌های ایران در عصر پهلوی. تهران. چاپخانه فردوسی.
هال، جیمز. (1393). فرهنگ نگاره‌ای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمه رقیه بهزادی. چاپ دوم. تهران. فرهنگ معاصر.
هنرپرورتمیز، سیدحامد. (1395). رمزگشایی نشانه‌ها در طراحی آرم‌ها و لوگوها در ایران.  سومین کنفرانس پژوهش‌های نوین در عمران، معماری و شهرسازی. برلین. آلمان.
 
       References
 
Afzal Tousi, E. S., Hasanpour, M., (2011). "The role of ritual and religious symbols in the visual signs of contemporary Iranian graphics". Journal National Studies, 13 (1), 135-161, (Text in Persian).
Ashraf, A., (2007). Iranian identity among Iranians abroad, the second volume of tradition and modernity, Tehran: Cultural Boatan of the International Affairs Department of the Ministry of Culture and Islamic Guidance, (Text in Persian).
Ashuri, M. T., Moradi, A., (1387). "A comparative study of traditional motifs with nature" Negre Journal, 6, 21-29, (Text in Persian).
Ayatollahi, Z.; Sarukhani, S., Hozouri, M., (2017). The symbols speak, Tehran: Atrat No publishing house, (Text in Persian).
Azhand, Y., (2013). "Re-examination of a mistake, Mohammad Zaman Farangikhuan (translator); Mohammad Zaman Farangisaz (painter)", Journal of Fine Arts, Visual Arts, 19 (3), 39-44, (Text in Persian).
Bagheriyanfar, M., Siyadat, A., Lohrabi, Y. (2017). "Explaining the components of students' social identity based on the use of mobile messaging programs (case study: undergraduate students of Isfahan University)". Journal of Applied Sociology, 29 (4), 79-98. (Text in Persian).
Behnam, J., (1375). Iranians and New Thought, Tehran: Farzan Rooz. (Text in Persian).
Burkhart, T., (2012). Sacred Art, translated by: Jalal Sattari, Tehran: Soroush. (Text in Persian).
Castells, M., (1380). Information age: economy, society and culture; The power of identity, vol. 2, translated by: Hassan Chavishian, Tehran: Tareh Nu. (Text in Persian).
Eliyasi, E., Shafi'i, Z., Afshar Mohajer, K., Amirshahi, M. A.; Shirazi, M., (2016). "Coordinating the primary and implicit meaning of the symbol with the brand identity, in order to create a culture-oriented logo". Theoretical Principles of Visual Arts, 6, 85-98. (Text in Persian).
Falahi, F., Soleimani, B., (2018). "A comparative evaluation of the effect of the logo from a semiotic point of view on the attitude of customers towards the brand". Journal of Fine Arts - Visual Arts, 24(3), 43-50. (Text in Persian)..
Farid, A., (1401). "Classification of inscriptions similar to writing in Islamic art" Negreh Journal, 63, 55-45. (Text in Persian).
Hall, J., (2014). A pictorial dictionary of symbols in the art of the East and the West, translated by: Ruqieh Behzadi, Tehran: Farhang Masazer, second edition. (Text in Persian).
Henderson, P.W., Cote, J.A., Leong, S.M., Schmitt, B., (2003). "Building strong brands in Asia: selecting the visual components of image to maximize brand strength". International Journal of Research in Marketing, Vol. 20: 297-313.
Henderson, P.W., Cote, J.A. (1998). "Guidelines for Selecting or Modifying Logos", Journal of Marketing, 62: 14–30.
Honarparvar Tamiz, S.H., (2015). Decoding signs in the design of logos and logos in Iran, the third conference on modern researches in civil engineering, architecture and urban planning, Berlin, Germany. (Text in Persian).
Hynes, N. (2009). "Colour and meaning in corporate logos: An empirical study", Journal of Brand Management. 16 (8): 545- 555.
Javani, A., Khazaei, M., Kolahkej, M., (2015). "What is Iranian visual identity from a graphic perspective". Journal of Baghe Nazar, 13(40), 35-44, (Text in Persian).
Joule, T., (2011). Research on Iranian carpets, Tehran: Yasawli Publications, (Text in Persian).
Keller, K.L. (1993). "Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Brand Equity", Journal of Marketing, 57 (1): 1–22.
Kanbai, S.R., (2013). Iranian painting, translated by: Mahnaz Shaistafar, Tehran: Islamic Art Publishing Institute, (Text in Persian).
Kazemi-asfe, N., (2015). "Designing Iranian Islamic clothing using Islamic motifs in order to identify Iran's culture and art". a collection of selected articles of the 10th Congress of Pioneers of Progress, 126-134, (Text in Persian).Kolahkaj, M., (2018). "Research on national identity, 50 years of contemporary Iranian graphics (1340 to 1390)". National Studies Journal, 20 (3), 140-156, (Text in Persian).
Lawler, R., (1362). "Qudsi geometry, the metaphor of the universe". art and architecture magazine, 3, 76-85, (Text in Persian).
Madadpour, M., (1374). Manifestations of spiritual wisdom in Islamic art; Tehran: International Publishing Company, (Text in Persian).
Mahboubi Ardakani, M. H., (1379). History of new civilizational institutions in Iran, Tehran: Tehran University Press. (Text in Persian).
Maleki, S., Asadollahi, M., Shahroudi, F., (2015). "Representation of Iran's national identity in graphic design with an emphasis on the era of globalization". National Studies, 17 (3), 69-82, (Text in Persian).
Mansourishad, T., Delawar, A., Mozafari, A., (2017). "Investigating the amount and type of use of smart cell phone messengers among housewives in Tehran". Women’s Studies Journal, 9 (2), 129-150, (Text in Persian).
Minaei, L., (2016). Investigating the use of national and traditional image elements in giving identity to the packaging of Iranian edible souvenir products, Master's thesis, supervisor: Mohsen Morathi, Shahid University, Faculty of Arts, (Text in Persian).
Minaei, Leila; Marasy, Mohsen (2018). "Recognizing the Capability of National and Traditional Images in Identifying the Packaging of Products for Export (Case Study: Iranian Edible Export)". Journal of History Culture and Art Research, 7 (1), 205 -214.
Moin, M., (2011). Farhang Moin, volume 6. 11th edition, (Text in Persian).
Motahari, M., (1382). Education in Islam, 4th edition, Tehran: Sadra, (Text in Persian).
Nafisi, S., (1383). Saeed Nafisi's collection of lectures on Iran's developments in the Pahlavi era, Tehran: Ferdowsi Publishing House, (Text in Persian).
Omid, H., (2011). Farhang Omid, 38th edition, Tehran: Amirkabir, (Text in Persian).
Pahlevan, F., (2011). An introduction to the analysis of logo image elements, Tehran: Hanar University Publisher, 1st edition, (Text in Persian).
Pakbaz, R. (1378). Encyclopaedia of Art, Tehran: Contemporary Culture, (Text in Persian).
Pakzad, N., Shahroudi, F., (1400). identity and identity creation in contemporary graphic artist, 5th International Conference and 6th National Conference on Civil Engineering, Architecture, Art and Urban Design, (Text in Persian).
Pourmokhtar, S., Marathi, M., (2019). "Analysis of the possibility of realizing the third space in contemporary Iranian painting based on the post-colonial thought of Homi Bhabha". Negre Journal, 56, 119-109, (Text in Persian).
Qadri Suleimandarabi, T., (2008). The identity of Iranian art in contemporary Iranian graphics (recent decade), master's thesis, supervisor: Abdolreza Charei, Ministry of Science, Research and Technology - Nabi Akram Non-Profit and Non-Governmental Higher Education Institute - Faculty of Arts, (Text in Persian).
Safabakhsh, D., (2015). Studying the design of written and visual logos in contemporary Iranian graphics (2010-2015), master's thesis in visual communication, supervisor: Elaha Panjebashi, Islamic Azad University, Tehran Branch, Faculty of Art and Architecture, (Text in Persian).
Sedeqian Hakak, N., Rostami, P., (2019). "Representation of Iran's graphic identity in international exhibitions (expo)". Ourmozd Research Journal, 53, 6-23, (Text in Persian).
Seri, F., Azhand, Y., (2021). The use of motifs in contemporary graphics, "Looking at the motifs of Isfahan Jame Mosque", Graphic and Painting Journal, 4 (6), 68-81.
Sharifzadeh, M.R., Karimipour, Z., (2016)." Analysis of the identity factors in the packaging design of rural handicrafts of Iran with an export approach". Journal of Space Economy and Rural Development, 6 (3), 37-55, (Text in Persian).
Shaygan, D., (2016). The new enchantment, identity of 40 reliance and fluid thinking, translated by: Fateme Valiani, Tehran: Forozan Publishing, (Text in Persian).
Shirazi, M., Mousavilar, A. A., (2016). "Recovery of layers of identity in the art of the Qajar period (a case study of Qajar period tiles)". Negarineh Islamic Art, 3(41), 17-30, (Text in Persian).
Shirazi, M., (2015). "Retrieving the layers of identity in illustrated versions of Qajar lithographs (case example: 13 versions with epic and literary content)" Islamic Art Illustrated, 3 (11), 28-45, (Text in Persian).
Thomson, M., (2014). Traditional Pattern Design Workshop (1), Tehran: Iran Textbook Publishing Company, 10th edition, (Text in Persian).
Towhidi, F., (1379). The art of pottery. Tehran: Side, (Text in Persian).
Towfiq, Y., (2009). Investigating the impact of packaging design on brand identity in the food industry, "Tek Macaron brand case study", senior thesis, supervisor: Mohammad Mehdi Parhizgar, advisor: Ojan Karimi, Payam Noor University - Payam Noor University, Tehran Province - Faculty of Social and Economic Sciences, (Text in Persian).
Zariyabi, M., Abeddoost, H., (1400). "Investigating the reflection of national identity in Iran's packaging design with an emphasis on the Persian calligraphy component (case study: selected packages of food products of the two-year Iranian graphic design "Silver Cypress")". Sociological Journal of Art and Literature, 13 (2), 179-207, (Text in Persian).
Zamani, A., (1352). "Arabesque and Islamic designs in Islamic historical works of Iran". Art and People Magazine, 126, 17-34, (Text in Persian).
Zohiri, A., Babaei, R., (1381). Islamic revolution and national identity, Tehran: Zalal Kausar, (Text in Persian).